Pergelangan tangan terseliuh

Keseleo dari pergelangan tangan, juga dikenal sebagai keseleo dalam terminologi perubatan, dapat dengan cepat terjadi pada musim gugur dan sering terjadi dalam konteks kecederaan sukan. Sekiranya anda terjatuh, anda secara naluriah berusaha untuk menopang diri anda di atas tanah dengan tangan anda tersebar. Kesannya tidak semestinya akan menghasilkan kesan langsung patah tulang, tetapi juga boleh menyebabkan keseleo, yang sama tidak menyenangkannya dengan patah tulang. Keseleo adalah peregangan ligamen yang menyokong dan mengikat sendi. Mereka juga memastikan kelancaran fungsi pergelangan tangan.

Gejala

Keseleo disebabkan oleh kejatuhan pada pergelangan tangan tidak semestinya dapat dilihat dengan segera dari luar. Selalunya pesakit pada mulanya hanya merasakan kuat secara tiba-tiba kesakitan disebabkan oleh kejutan. Pergelangan tangan yang cedera dihalang oleh pergerakannya dengan ini. Dalam kebanyakan kes, bengkak dan mungkin juga lebih besar lebam (hematoma) berkembang hanya selepas berjam-jam. Pendarahan ke dalam tisu juga dapat menjadi indikasi bahawa ligamen melebar hingga tahap keseleo sehingga akhirnya mereka terkoyak.

Apa yang perlu dilakukan - Pertolongan cemas

Selepas kejatuhan, kejutan boleh menjadi hebat dan jika ada kecurigaan terkena keseleo atau kecederaan serupa, langkah awal dapat membantu. Di sini Peraturan PECH sering terbukti berkesan. PECH bermaksud rehat, ais, pemampatan dan sokongan tinggi.

Mengikut ini, pergelangan tangan yang terkena harus dipastikan diam dan tidak ada tegangan lebih lanjut. Imobilisasi juga dapat disokong oleh pembalut yang digunakan dengan betul. Pergelangan tangan yang cedera harus disejukkan secara konsisten dan dinaikkan dari awal.

Pek penyejuk yang dibungkus tuala sesuai untuk penyejukan. Langkah-langkah langsung ini selepas musim gugur dapat mencegah peningkatan bengkak yang kuat, yang dapat menyebabkan tambahan kesakitan. Pada masa yang sama, mengangkat badan membantu mengurangkan pendarahan kulit dan melancarkan proses penyembuhan. Sekiranya kesakitan masih sangat teruk dan bengkak tidak berkurang dengan ketara dalam beberapa hari, pakar harus dirujuk untuk dinilai.