Campur tangan fisioterapeutik | Latihan untuk manset rotator

Campur tangan fisioterapeutik

. pemadam pemutar dapat dilatih melalui latihan tertentu dalam fisioterapi. Ini termasuk latihan di putaran luaran untuk otot teres major, infraspinatus dan supraspinatus, dan latihan dalam putaran dalaman untuk otot subscapularis. Di samping itu, latihan sokongan sangat sesuai untuk menguatkan pemadam pemutar.

Terdapat latihan koordinasi tertentu yang mempromosikan dan meningkatkan pengaktifan sasaran sendi bahu otot fiksasi sekiranya berlaku ketidakstabilan. Latihan untuk putaran luaran sering kali lebih penting daripada itu untuk putaran dalaman, kerana dalam kehidupan sehari-hari kita sering mendapati diri kita berada dalam postur yang lebih sujud di mana bahu ditarik ke hadapan dan putaran luaran dihalang. Latihan sokongan seperti lengan sokongan, kedudukan empat kaki atau bahkan kedudukan push-up juga melatih pemadam pemutar.

Selalu penting untuk menjaga postur yang baik semasa latihan, dan tidak memberi tekanan yang berlebihan pada struktur sendi pasif, tetapi untuk benar-benar menguatkan otot dengan cara yang disasarkan. Latihan boleh berubah-ubah dan menjadi lebih sukar dengan mengangkat tiang sokongan atau menurunkan berat badan. Latihan sokongan boleh didapati dalam artikel latihan fisioterapi kembali.

Penyelarasan senaman juga sering membantu. Melalui rangsangan dan daya tahan manual secara langsung di bahu kepala oleh ahli terapi, pesakit dapat belajar mengaktifkan rotator cuffnya dengan cara yang disasarkan dan kemungkinan ketidakstabilan sendi dapat ditingkatkan. Kemudian, latihan seperti itu dapat dibuat lebih sukar dengan menambahkan bola atau yang lain bantuan yang mengganggu kepekatan pada sendi sehingga fiksasi yang selamat juga diberikan dalam kehidupan seharian.

Latihan mobilisasi lebih lanjut untuk bahu dapat dilihat dalam artikel Fisioterapi Penyelarasan dan Baki Latihan. Otot rotator cuff membantu bergerak lengan atas dalam pelbagai arah pergerakan, tetapi juga sangat penting untuk memperbaiki bahu kepala di soket dan dengan itu melakukan kerja koordinat. Gambar klinikal biasa rotator cuff adalah rotator cuff pecah atau tersendat.

Pada orang muda, yang pertama biasanya disebabkan oleh kecederaan, sementara pada orang tua, keausan juga dapat menyebabkan tendon pemutar putar untuk terkoyak. Impingement juga dikenali sebagai stenosis bahu. The kepala bahu dipindahkan ke atas di soket di bawah yang disebut akromion, mengakibatkan penyempitan struktur berlari di sana.

Ini termasuk tendon lampiran otot supraspinatus dan infraspinatus. Dalam penyakit ini, penyebaran lengan sering menyakitkan dan terhad. Di sini juga, perubahan keradangan pada sendi boleh berlaku, akhirnya membawa ke bahu arthrosis.