Langkah-langkah fisioterapeutik | Bola kaki tiba-tiba sakit

Langkah-langkah fisioterapeutik

Ahli fisioterapi dapat melonggarkan otot kaki dengan cara urut cengkaman, yang mempunyai kesan analgesik pada bola kaki. Latihan dilakukan untuk membina dan menstabilkan lengkungan kaki. Lengkungan kaki terletak di telapak kaki dan ada sehingga regangan di seluruh badan dapat diserap dengan lebih baik. Sekiranya terdapat salah letak kaki (misalnya kaki runcing), bola kaki mengalami tekanan yang meningkat. Selain latihan pengukuhan untuk lengkungan kaki, penyelarasan dan mengimbangi latihan ditambah supaya kaki dapat melawan pelbagai pergerakan dan regangan ketika berlari.

Masa penyembuhan

Bergantung pada berapa lama kesakitan telah wujud dan berapa lama beban berlebihan berlaku, masa penyembuhan dapat diperpanjang. Setelah menggunakan langkah-langkah yang sesuai, penambahbaikan harus dilakukan setelah beberapa hari. Namun, boleh memakan masa hingga beberapa minggu hingga proses penyembuhan selesai.

Bagaimana proses penyembuhan dapat dipercepat?

Untuk menyokong penyembuhan bola sepak jika berlaku terlalu banyak tekanan, peredaran darah di tisu harus ditingkatkan:

  • Ini boleh disebabkan oleh mengurut bola kaki.
  • Kehangatan juga merangsang darah peredaran dalam tisu. Mandi hangat, salap pemanasan atau bantal lubang ceri yang dihangatkan mempunyai darah kesan peredaran pada bola kaki dan menyokong penyembuhan.

Bagaimana saya dapat meredakan kesakitan?

Bukan hanya masa penyembuhan, tetapi juga kesakitan secara amnya diminimumkan dengan peningkatan darah peredaran darah, yang dapat dicapai dengan pemanasan aplikasi seperti mandi air suam atau salap pemanasan. Urutan pada bola kaki juga mempunyai kesan mempercepat penyembuhan kesakitan-melegakan. Pergerakan dan pelepasan bola kaki juga menyebabkan melegakan kesakitan. Sebagai peraturan, langkah seperti itu sudah mencukupi. Sekiranya kesakitan terlalu teruk, ubat penahan sakit juga boleh diambil.