Fisioterapi | Latihan untuk distrofi otot

Physiotherapy

Rawatan distrofi otot melalui fisioterapi disesuaikan secara individu dari pesakit ke pesakit mengikut perkembangan penyakit, umum keadaan pesakit dan jenis distrofi otot. Walau bagaimanapun, tujuan utama fisioterapi adalah untuk menjaga dan meningkatkan mobiliti pesakit sebanyak mungkin dan untuk mencegah perkembangan postur yang tidak betul. Oleh itu, sebahagian besar terapi melibatkan fisioterapi dengan pelbagai latihan untuk menguatkan dan meregangkan otot juga ketahanan latihan untuk meningkatkan asas keadaan pesakit.

Fisioterapis yang merawat akan membuat pesakit khusus pelan latihan untuk tujuan ini, yang mesti dilakukan secara konsisten di bawah pengawasan, tetapi kemudian juga atas inisiatifnya sendiri di rumah. Selain latihan, terapi berkumpulan juga dapat dilakukan, di mana pesakit dapat bertukar pengalaman dengan pesakit lain dan aspek psikososial juga diliputi oleh latihan bersama. Di samping itu, teknik terapi manual, urutan penekan tekanan dan prosedur lain seperti elektrostimulasi dan rangsangan panas dan sejuk dapat digunakan untuk merangsang otot, sehingga kesakitan dapat dirasakan dan latihan mempunyai kesan yang lebih baik. Maklumat komprehensif mengenai topik ini boleh didapati dalam artikel ini: Fisioterapi untuk Distrofi Otot

Terapi distrofi otot progresif

Tidak kira apa bentuk progresif distrofi otot ada, terapi ini terutamanya tidak simptomatik. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa mekanisme penyebab sebenar penyakit ini belum diperjelaskan, tetapi sudah pasti bahawa ia adalah keturunan. Untuk memberi pesakit distrofi otot progresif dengan kelegaan dari penyakit ini, terdapat pelbagai pendekatan terapi yang dapat dipertimbangkan.

Ini termasuk, sebagai contoh, terapi ubat untuk dikawal kesakitan dan menghentikan proses keradangan. Selalunya kortison digunakan, tetapi tidak ada ubat pilihan dan ini ditentukan oleh doktor berdasarkan kes demi kes. Tiang utama terapi kedua adalah fisioterapi.

Melalui fisioterapi biasa dengan latihan pergerakan, sekolah postur, latihan khusus untuk pengukuhan, penstabilan dan mengimbangi serta teknik lain seperti menekan tekanan urut or electrotherapy, tujuannya adalah untuk membolehkan pesakit menjalani kehidupan normal selama mungkin dengan menjaga mobiliti dan kekuatan otot selama mungkin. Penting agar latihan dilakukan dengan lembut agar otot yang berpenyakit tidak mengalami kerosakan tambahan. Pilar terakhir terapi adalah rawatan psikoterapi pesakit, di mana mereka belajar untuk menerima penyakit dan mendapatkan bantuan untuk mengatasi tekanan psikologi yang ditanggung oleh penyakit itu. Terapi dalam kumpulan pertolongan diri juga berguna dalam konteks ini.