Fisioterapi untuk leher yang kaku

Matlamat utama fisioterapi adalah melegakan kesakitan pesakit. Bergantung pada jenis dan keparahannya kesakitan dan penyebab masalahnya, ini dapat dicapai dengan rawatan panas atau sejuk, tetapi juga dengan urutan khas untuk kelonggaran dan regangan dan latihan pengukuhan untuk bahu dan leher kawasan. Latihan-latihan ini secara khusus memastikan otot-otot leher dikuatkan dalam jangka masa panjang, agar masalah di masa depan dapat dicegah

Fisioterapi - Apa yang membantu?

Sekiranya kaku leher pada dasarnya adalah ketegangan otot, fisioterapi dapat digunakan dengan berkesan untuk melawannya. urut dapat melonggarkan dan melepaskan ketegangan dan lekatan di tisu penghubung. Walau bagaimanapun, terapi manual adalah pilihan yang baik.

Di sini, kedudukan vertebra yang rosak diperbaiki dan otot juga dirawat. Oleh kerana tulang belakang serviks adalah bahagian yang sensitif, cengkaman harus diagihkan dengan cara yang disasarkan dan tidak terlalu kuat. Panas boleh digunakan untuk menyokong rawatan.

Ini mempromosikan darah peredaran darah dan memberi kesan santai pada otot-otot tulang belakang serviks. Terutama dalam fasa akut dan sangat kuat kesakitan, ini boleh disukai. Latihan pengukuhan sesuai untuk tujuan ini supaya otot dapat menahan ketegangan dengan lebih baik.

Apabila tulang belakang serviks dilihat secara anatomi, dangkal, otot yang lebih besar dan lebih dalam, otot yang lebih kecil terbentuk. Untuk memberi sokongan yang diperlukan pada tulang belakang serviks, otot dalam harus dilatih. Peregangan, menguatkan dan menggerakkan latihan merangkumi, sebagai contoh: 1) Peregangan leher otot untuk merehatkan kumpulan otot tegang Berdiri di sebelah dinding atau kerangka pintu.

Sekarang letakkan lengan, yang disuburkan oleh dinding, di dinding. Siku berada di atas bahu. Sekarang giliran anda kepala jauh dari dinding dan bawa dagu ke arah anda dada.

Anda harus merasakan regangan di kawasan tulang belakang serviks lateral. Anda juga boleh meletakkan jari tangan anda di tangan anda kepala dan berikan tekanan lembut untuk meningkatkan regangan. Pegang kedudukan ini selama 30 saat.

Tukar sisi dan ulangi keseluruhan proses 3 kali setiap sisi. 2) Peregangan yang otot leher Duduk atau berdiri tegak dan tegak untuk latihan ini. Kemudian silakan tangan anda di belakang anda kepala.

Sekarang gunakan tangan anda untuk memberi tekanan ringan di bahagian belakang kepala sehingga dagu menghampiri anda dada. Anda harus merasakan sedikit regangan di kawasan leher. Tekan sejauh yang tidak menyakitkan dan selesa untuk anda.

Pegang kedudukan selama 5-10 saat dan kemudian perlahan-lahan kembali ke posisi awal. 5 pengulangan. 3) Mobilisasi tulang belakang serviks Putar kepala anda dengan perlahan dan terkawal ke kanan dan kemudian perlahan-lahan mengangguk beberapa kali. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi di sebelah kiri. Lebih banyak latihan boleh didapati di sini:

  • Latihan melawan sakit leher
  • Latihan mobilisasi tulang belakang serviks
  • Apakah kaedah terbaik untuk meregangkan tulang belakang serviks?