Fisioterapi untuk keradangan tendon peroneal

Dalam kes keradangan tendon peroneal, adalah perlu untuk menghilangkan ketegangan, berehat dari latihan - atau melakukan latihan pampasan, menyejukkan dan tidak menjengkelkan tendon lebih jauh. Penyembuhan dari tendon agak panjang kerana mereka miskin darah peredaran. Penting untuk tidak berlatih lebih jauh ke kesakitan dan keradangan. Keradangan kronik menyebabkan tendon kehilangan keanjalannya, yang dapat memberi kesan lebih lanjut pada ketegangan seluruh rantai otot.

Fisioterapi / rawatan

Campur tangan fisioterapeutik a keradangan tendon peroneal berdasarkan tahap tubuh yang berbeza penyembuhan luka serta gejala individu, keadaan dan keperluan pesakit. Terutama atlet biasanya sangat bermotivasi dan berminat untuk kembali ke sukan dengan cepat. Sebahagian daripada terapi adalah pendidikan mengenai kepatuhan pada masa regenerasi.

. penyembuhan luka dari semua struktur dalam badan mengikut corak yang serupa, dengan masa berbeza mengikut struktur dan keadaan kesihatan pesakit. 1. penyembuhan luka bermula dengan fasa keradangan, yang hanya berlangsung beberapa hari dan mudah dikenali oleh tanda-tanda keradangan klasik: kemerahan, bengkak, panas, kesakitan dan gangguan fungsi. Di sini pesakit berhenti, disejukkan dan kaki berasa lega.

2. kemudian mengikuti fasa percambahan, di mana serat baru terbentuk atau yang cedera diperbaiki. Dalam fisioterapi, mobilisasi pasif dan aktif dari buku lali dan sendi lutut (kedua-duanya bersebelahan sendidilakukan secara serentak untuk menyelaraskan serat baru dalam kedudukan fisiologinya dengan beban tegangan ringan dan pemampatan. Perut otot dilonggarkan oleh pelbagai langkah, seperti cahaya regangan, urut, teknik fasik dan aplikasi panas.

Latihan pengukuhan cahaya tanpa terlalu banyak tekanan sudah dapat dilakukan, tetapi fokusnya masih tetap kesakitan, yang tidak dapat diabaikan dengan cara apa pun. Sekiranya latihan atau ukuran menyakitkan, ini adalah petanda untuk menurunkan tahap lagi dan memberi lebih banyak masa kepada struktur. Selanjutnya, penggunaan ultrasound dan electrotherapy telah terbukti berkesan dalam penyembuhan tendon, yang juga mempunyai kesan yang melemahkan pada persepsi kesakitan.

Fasa terakhir penyembuhan luka adalah fasa penyatuan. Rasa sakit itu semestinya hilang. Pada fasa terakhir ini serat yang baru terbentuk dan tisu segar bertambah kuat.

Ia boleh dan harus dimuat semula sepenuhnya untuk menetapkan rangsangan yang memerlukan serat. Matlamat utama fasa ini adalah untuk kembali ke fungsi lama. Tumpuannya adalah pada latihan aktif, beberapa di antaranya dijelaskan secara ringkas di bawah. Rencana Ligamen koyak di kaki juga mungkin menarik bagi anda dalam hal ini.