Fisioterapi | Latihan Multiple Sclerosis (MS)

Physiotherapy

Fisioterapi untuk multiple sclerosis bergantung kepada simptom pesakit. Sama pentingnya dalam rawatan multiple sclerosis adalah terapi bicara, yang mempengaruhi ahli fisioterapi sama seperti psikoterapi. Pesakit harus dapat membincangkan gejala dan kegelisahannya dan menyatakan kerisauannya sehingga jalan menuju kemurungan dielakkan.

Semakin banyak aktiviti yang dilakukan oleh pesakit, semakin berbahaya bagi penyakit ini. Sekiranya anda berminat dengan topik ini, baca lebih lanjut di sini:

  • Sekiranya terdapat hipertensi atau sekata spastik pada otot, fokus terapi adalah pada letupan. Sebagai balasannya, pesakit dapat mengurangkan kekejangan dengan mobilisasi atau regangan.

    Mobilisasi pelvis dalam kedudukan lateral atau terlentang dengan bantuan kaki meningkatkan mobiliti di kawasan pelvis dan dengan itu kaki terus bergerak. Bahagian sisi regangan otot-otot kaki dengan mobilisasi serentak keseluruhan kaki mengurangkan tonus. Latihan dari PNF untuk menguatkan dan memfasilitasi pergerakan sangat berguna dalam multiple sclerosis.

    Bermula dengan corak pelvis atau bahu, di mana pesakit mempelajari keseluruhan pergerakan pelvis dan bilah bahu, yang penting untuk pelaksanaan pergerakan yang betul dan terakhir. Dengan melakukan keseluruhan corak PNF dengan pesakit, kekuatan otot dapat ditingkatkan.

  • Sekiranya pesakit sudah lumpuh, kerja dilakukan dengan merangsang otot yang terjejas. Terapi mengetuk, strok dan sejuk sering digunakan.

    Di samping itu, arus rangsangan dapat digunakan pada otot, yang merangsang otot secara langsung. Belat pengangkat kaki membantu pesakit berjalan dan melindungi dari jatuh. Sekiranya ada penyelarasan dan mengimbangi masalah, ini dapat diperbaiki dengan latihan yang disebutkan di atas. Oleh kerana penyakit ini sangat pelbagai, satu rawatan jarang sama seperti yang lain. Selalunya pesakit mempunyai keluhan yang berbeza atau akut, yang kemudian dapat dirawat dengan sewajarnya.

  • Fisioterapi untuk sklerosis berganda
  • Cryotherapy / terapi sejuk
  • Fisioterapi untuk kemurungan
  • PNF
  • Latihan mobiliti - tulang belakang, bahu, lutut, pinggul