Fisioterapi dengan Triad Tidak Puas

Triad Tidak Puas adalah kecederaan gabungan pada sendi lutut di mana anterior ligamen cruciate dan ligamen cagaran dalam ("ligamen dalaman") terkoyak dan meniskus dalaman juga cedera. Kecederaan ini sering berlaku ketika lutut dipusingkan di bawah tekanan dan di X-kaki kedudukan, seperti ketika bermain ski, bola sepak atau bola baling. Dalam kebanyakan kes, kuat kesakitan berlaku dengan serta-merta, lutut mengalami pembengkakan dan menjadi tidak stabil. Biasanya Triad yang Tidak Puas dirawat secara pembedahan kerana keparahan kecederaan dan ketidakstabilan sendi yang diharapkan. Ini biasanya diikuti dengan langkah pemulihan dengan fisioterapi.

Fisioterapi dalam pelbagai tahap penyembuhan

Fisioterapi dalam Triad Tidak Bahagia berdasarkan fasa penyembuhan masing-masing. Pada fasa awal selepas pembedahan (atau dalam kes rawatan konservatif setelah kemalangan), doktor biasanya menetapkan berat badan separa dengan lengan tongkat ("Kruk"). Sebagai tambahan, pesakit memakai orthosis ("belat") untuk membatasi lenturan lutut dan menstabilkannya.

Pada fasa ini, latihan ketegangan otot mula dan lutut digerakkan ke tahap yang dibenarkan dengan sokongan ahli terapi. Berjalan dan menaiki tangga di tongkat juga diamalkan. Manual saliran limfa dapat membantu mengurangkan bengkak.

Anda juga boleh berlatih menggunakan ergometer basikal pada tahap rendah. Setelah lebih kurang. 6 minggu, perubahan beransur-ansur dari beban berat separa ke penuh mungkin.

Bergantung pada tahap pergerakan yang dibenarkan, lenturan lutut dapat ditingkatkan dan otot-otot di sekitar lutut dapat ditumpuk. Peregangan meningkatkan dan mengekalkan mobiliti struktur. Sekarang anda juga boleh memulakan latihan peralatan dengan teliti, misalnya di a kaki tekan.

Latihan untuk penyelarasan dan mengimbangi juga sangat penting dalam terapi. Corak gaya berjalan yang lebih baik dapat dikendalikan bersama dengan ahli terapi. Kira-kira 8 minggu hingga 3 bulan setelah operasi, beban dapat ditingkatkan lagi.

Kestabilan lutut dan pemulihan pergerakan sepenuhnya dan penyelarasan adalah tujuan dalam fasa terapi akhir ini. Bergantung pada penemuan, latihan yang lebih dinamik dapat dimulakan, mungkin disesuaikan dengan sukan kegemaran anda. Walaupun begitu, pesakit harus menahan diri selama setahun dari sukan biasa seperti bola sepak atau bola baling untuk mengelakkan kecederaan baru.