Saraf terjepit: Sebab, Rawatan & Bantuan

Saraf yang dicubit boleh mengambil pelbagai bentuk. Sama-sama bervariasi adalah latar belakang dari mana saraf terjepit dapat dihasilkan.

Apa itu saraf yang dicubit?

Biasanya, yang kesakitan yang berkaitan dengan saraf yang dicubit adalah tajam atau membakar; di samping itu, kesakitan seperti itu mungkin disertai dengan rasa mati rasa atau berpeluh. Saraf mencubit menampakkan diri pada banyak penderita, terutama di kawasan bahu, punggung atau leher. Istilah saraf terjepit digunakan secara kolokial, tetapi juga oleh doktor, untuk pelbagai aduan:

Ini termasuk kerengsaan saraf atau kerengsaan otot bersebelahan serta proses keradangan pada saraf. Dalam konteks ini, saraf yang terjepit di bahu, leher dan bahagian belakang biasanya disertai dengan punggung yang sangat teruk kesakitan. Biasanya, yang kesakitan yang berkaitan dengan saraf yang dicubit adalah tajam atau membakar; di samping itu, rasa sakit seperti itu mungkin disertai dengan rasa mati rasa atau berpeluh besar (dalam beberapa kes, aduan ini mungkin berlaku tanpa rasa sakit). Dianggarkan bahawa, dalam populasi Jerman, saraf yang terjepit menampakkan diri pada rata-rata satu dari tiga penduduk sepanjang hayat mereka.

Punca

Saraf yang terjepit boleh mempunyai pelbagai sebab; dalam kebanyakan kes, saraf yang terjepit adalah hasil dari proses jangka panjang postur yang lemah atau tidak seimbang tekanan. Postur yang tidak betul atau tekanan satu sisi ini, misalnya, boleh menjadi hasil kerja overhead selama bertahun-tahun (seperti yang berlaku pada pelukis dan pernis, antara lain) atau bahkan bertahun-tahun bekerja di PC. Saraf yang terjepit juga boleh disebabkan oleh membawa atau mengangkat beban yang tidak betul; dan saraf yang terjepit juga dapat mengikuti urutan pergerakan yang tidak menyenangkan semasa bersukan. Saraf yang terjepit juga dapat disebabkan oleh ketegangan, ketegangan atau ketidakseimbangan yang terjadi semasa tidur. Akhirnya, kecederaan, seperti whiplash atau patah tulang (patah tulang), serta tanda-tanda kehausan atau disfungsi tulang belakang, antara lain, juga dapat mengikuti saraf yang terjepit.

Penyakit dengan gejala ini

  • Whiplash
  • Fraktur hidung
  • Fraktur metacarpal
  • Pangkal patah tengkorak
  • Fraktur pergelangan kaki luaran
  • Fraktur radius (patah jari-jari)
  • Fraktur siku
  • Patah jari
  • Fraktur pergelangan kaki
  • Fraktur Jones
  • Fraktur leher femoral
  • Fraktur tulang belakang serviks
  • Pecah rahang
  • Fraktur dataran tinggi Tibial
  • Keretakan kepala humerus

Gejala dan tanda khas

  • Kesakitan teruk di kawasan leher dan tekak.
  • Sakit belakang yang teruk
  • Ketegangan pada otot punggung
  • Pelemahan refleks
  • Sakit dada
  • Sakit kepala
  • Kekakuan pergerakan

Diagnosis dan kursus

Kesakitan dan ketidakselesaan (antara lain, ini mungkin batasan pergerakan) yang dibawa oleh saraf yang terjepit, dalam kebanyakan kes, tiba-tiba. Sifat dan kejadian kesakitan ini mungkin pada mulanya membawa untuk diagnosis sementara. Sama ada saraf yang dicubit kemudian dapat diuji, misalnya, dengan mengukur kecepatan pengaliran saraf; ini membolehkan penyataan dibuat mengenai sekatan saraf yang berfungsi. Prosedur pencitraan yang disebut, seperti sonografi atau tomografi komputer, dapat menjelaskan, misalnya, ubah bentuk saraf yang mungkin ditunjukkan oleh saraf yang dicubit. Kursus yang dilakukan oleh saraf yang terjepit berbeza-beza dari orang ke orang, bergantung kepada sebab dan keberkesanannya terapi, antara faktor lain. Kerjasama orang yang terjejas dalam rawatan juga biasanya memberi kesan positif.

Komplikasi

Sekiranya saraf dicubit, komplikasi teruk berlaku dalam banyak kes. Terdapat nyeri dan kebas yang hampir teruk di kawasan badan yang terjejas, disertai dengan sekatan dan insensasi motor. Sekiranya sensitif saraf terjejas, terdapat sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan di seluruh kawasan bekalan di sekitar saraf yang terjepit. Ini mesti diatasi dengan segera, jika tidak, sekatan akan mengakibatkan atrofi otot, pergerakan tidak wajar dan komplikasi lain. Kemudian, aduan kemudian merebak ke bahagian lain badan dan gejala meningkat. Sekiranya saraf terjepit berlaku akibat penyakit metabolik, seperti kes pembengkakan selubung tendon semasa mengandung dan menopaus, komplikasi kadangkala sangat berbeza. Tidak jarang, komplikasi berlaku akibat campur tangan pembedahan. Sekiranya saraf yang dicubit tidak dibebaskan sepenuhnya, pendarahan sekunder, parut yang berlebihan atau jangkitan luka saraf mungkin berlaku. Kecederaan pada saraf yang berdekatan, biasanya disebabkan oleh pembedahan itu sendiri, juga merupakan faktor risiko. Selepas operasi, kebas juga dapat terjadi di kawasan sekitar saraf yang dibebaskan, walaupun ini akan mereda setelah beberapa jam hingga beberapa hari. Komplikasi seperti atrofi otot dan batasan lain pada bahagian badan yang terjejas tidak selalu dapat diselesaikan sepenuhnya, walaupun selepas pembedahan.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya terdapat gangguan kesejahteraan atau kesakitan, orang awam perubatan tidak selalu mengetahui puncanya. Ini adalah misteri kepadanya di mana kebas di lengan berasal dari atau menarik di belakang. Adakah kerana sukan? Adakah dia terlalu banyak bekerja pada hari lain semasa berkebun? Ramai orang tidak memikirkan sebab sebenarnya - saraf yang dijadualkan - ketika mereka mengalami keluhan seperti itu. Mereka sering menunggu untuk melihat apakah ketidakselesaan itu hilang sendiri. Sekiranya tidak, kebanyakan orang pergi ke doktor, selalunya setelah beberapa hari. Adalah betul untuk berjumpa doktor secepat mungkin sekiranya berlaku sensasi fizikal yang tidak dapat dijelaskan seperti rasa sakit, mati rasa, kesemutan, menarik, tetapi juga, misalnya, peluh yang tidak dapat dijelaskan, jika gejala tidak mereda dalam beberapa hari. Saraf yang terjepit mungkin berada di belakang keluhan ini. Menunggu terlalu lama untuk berjumpa doktor boleh menyebabkan kerosakan pada saraf yang terjepit. Doktor keluarga adalah titik hubungan pertama yang ideal. Dalam anamnesisnya, ia akan memasukkan saraf yang terjepit sebagai penyebab yang mungkin dalam diagnosis. Sekiranya ada alasan untuk disyaki, doktor keluarga akan membuat rujukan ke pakar neurologi dan mungkin juga kepada pakar ortopedik. Sekiranya ada keraguan, lebih baik pergi ke doktor. Baginya, tidak ada pesakit yang "terlalu mengganggu".

Rawatan dan terapi

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa saraf yang terjepit terdapat pada orang yang terkena, selalunya disarankan untuk berjumpa doktor yang dapat memeriksa kecurigaan ini dan memberi nasihat kepada pesakit mengenai keadaan yang sesuai terapi. Sekiranya timbul rasa sakit yang tiba-tiba disebabkan oleh saraf yang terjepit, orang yang terkena pada mulanya dapat memerhatikannya dengan segera langkah-langkah: Contohnya, mungkin menarik nafas dalam-dalam dan perlahan-lahan dan pada mulanya tetap berada di kedudukan di mana rasa sakit itu berlaku selama beberapa minit. Saraf yang dicubit kemudian dapat dirawat secara perubatan dengan pelbagai cara: Dadah terapi, misalnya, boleh merangkumi agen penghilang rasa sakit atau anti-radang. Secara fisioterapi, saraf yang dicubit dapat dirawat secara selari, misalnya, dengan langkah-langkah seperti urut, senaman gimnastik atau aplikasi panas. Dalam kes yang teruk, saraf yang dicubit dapat dirawat secara pembedahan. Terapi dapat disokong oleh orang yang terkena melalui pelbagai langkah-langkah: Jika terdapat saraf yang terjepit, pesakit dapat, misalnya, menghindari pengangkatan berat, memerhatikan tahap rehat yang disarankan oleh doktor dan, jika mungkin, mencegah pergerakan yang terlalu cepat dan tiba-tiba.

Prospek dan prognosis

Saraf yang terjepit biasanya hilang dengan sendirinya. Sekiranya simptom dapat diatasi dengan segera dan mencukupi, ada kemungkinan pemulihan cepat. Gejala yang menyertainya seperti sakit kepala or sakit dada biasanya dapat diatasi dengan segera dengan pelbagai langkah. Walau bagaimanapun, jika komplikasi seperti keradangan atau kerengsaan saraf yang terjepit lebih lanjut berlaku semasa proses pemulihan, penyembuhan lengkap mungkin memerlukan beberapa minggu atau bulan. Prognosis juga bergantung pada saraf mana yang dicubit. Sekiranya ia adalah saraf sciatic, Sebagai contoh, sindrom carpal tunnel boleh berlaku, yang biasanya hanya dapat diatasi dengan campur tangan pembedahan dan fisioterapi. Dengan saraf yang mencubit di tulang belakang serviks, kelumpuhan sementara dan komplikasi selanjutnya dapat memperburuk pandangan; secara amnya, prognosisnya agak baik. Mereka yang terjejas biasanya pulih sepenuhnya setelah beberapa minggu dan tidak perlu takut akibat jangka panjang. Sekiranya saraf yang dicubit tidak dirawat atau dirawat dengan tidak mencukupi, ia boleh membawa menjadi postur badan yang lemah dengan gejala yang semakin teruk. Dalam jangka masa panjang, ini juga meningkatkan risiko aduan serupa. Prognosis akhir untuk saraf yang dicubit hanya boleh dibuat oleh doktor yang bertanggungjawab.

pencegahan

Agar saraf yang terjepit dapat dicegah terlebih dahulu, sangat membantu, antara lain, untuk mengelakkan pelbagai faktor-faktor risiko; sebagai contoh, saraf yang terjepit dapat dipromosikan oleh postur tubuh yang tidak betul, beban yang tidak betul, dan kurang melakukan latihan fizikal. Saraf yang dicubit dapat diperangi secara pencegahan, misalnya, dengan mengganggu atau mengubah postur monoton (seperti ketika bekerja di PC) secara berkala.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Setiap hari dan langkah-langkah pertolongan diri untuk saraf yang dicubit terdiri daripada usaha mengurangkan penyebab saraf mampatan sehingga beberapa tekanan dapat dicapai. Aplikasi haba ke kawasan yang terjejas biasanya membantu. Panas, yang menembusi tisu dari luar, melemaskan kawasan otot dan tisu penghubung. Sekiranya berjaya, rawatan haba dihargai dengan pengurangan rasa sakit dan pengembalian sensasi kerana saraf yang dimampatkan biasanya tumbuh semula dengan cepat apabila mampatan dilepaskan. Aplikasi haba boleh dilakukan dengan kaedah mudah seperti panas air botol atau kompres pemanasan. Tompok panas, tersedia di mana-mana farmasi, juga dapat memberikan haba yang tahan selama berjam-jam. Sebagai tambahan dan selari dengan rawatan haba, latihan pergerakan tanpa tekanan disyorkan. Pergerakan menyokong pembubaran sekatan dan pengerasan otot. Postur pelindung dan penghindaran pergerakan secara menyeluruh biasanya tidak produktif dalam kes ini, kerana penyumbatannya tidak larut. Aktif kelonggaran, meditasi dan latihan pernafasan mempunyai kesan yang menyokong, membantu parasimpatis sistem saraf untuk mengumpul tekanan hormon daripada yang bersimpati sistem saraf dan untuk menyesuaikan metabolisme untuk pertumbuhan semula dan pertumbuhan. Sekiranya mencubit saraf tidak mempunyai sebab organik, langkah selanjutnya terdiri daripada sasaran urut bertujuan untuk melepaskan penyumbatan otot yang dapat diraba.