Plasentitis: Punca, Gejala & Rawatan

Plasentitis adalah radang, biasanya bakteria, jangkitan pada plasenta yang kurang relevan dengan perubatan manusia hari ini daripada perubatan veterinar. Penyakit ini secara eksklusif menyerang wanita hamil dan dalam kebanyakan kes menular secara faraj, menyebabkan pecahnya prematur kantung ketuban sehingga jangkitan boleh merebak ke membran janin. Akibatnya, pengguguran biasanya berlaku pada peringkat awal mengandung, sedangkan pada peringkat kemudian anak sering dilahirkan tetapi biasanya tidak dapat dilaksanakan kerana struktur organ yang dijangkiti.

Apa itu plasentitis?

Plasentitis melibatkan jangkitan radang pada plasenta. ini keadaan kadang-kadang memberi kesan kepada wanita semasa mengandung dan boleh menyebabkan pengguguran daripada embrio. Oleh itu, penyakit ibu seperti sifilis, toksoplasmosis or rubella boleh merebak ke buah. Dalam kebanyakan kes, jangkitan penyebab plasentitis disebarkan secara vagina. Walau bagaimanapun, dalam penyakit seperti sifilis, penghantaran melalui darah tidak dapat dikesampingkan sekiranya membran janin yang utuh. Untuk perubatan manusia, plasentitis sekarang tidak lagi berperanan penting.

Punca

Penyebaran jangkitan plasentitis paling sering terjadi ketika amnion pecah sebelum waktunya. Apabila amnion, sebagai sebahagian daripada kantung ketuban, pecah atau cedera sebelum waktunya, patogen boleh berpindah ke membran janin dengan mudah semasa penghantaran faraj dan menjangkiti janin. Selalunya, agen penyebab plasentitis adalah bakteria, tetapi virus dan kulat juga mungkin secara teori. Kekurangan kebersihan sering memainkan peranan penting dalam jangkitan. Selain kumpulan B streptokokus, staphylococci, enterokocci, bakteria daripada klamidia kumpulan dan listeria atau bakteria coli adalah antara yang paling biasa patogen daripada penyakit ini. Listeria khususnya mencapai janin melalui plasenta. Sebilangan besar yang lain bakteria tidak dapat melakukan ini. Melalui jangkitan plasenta, janin dijangkiti secara automatik juga.

Gejala, keluhan dan tanda

Gejala plasentitis bergantung pada kedua tahap mengandung dan jenis patogen. Sebagai contoh, dengan patogen daripada klamidia kumpulan, orang yang terjejas mungkin menderita Q demam, yang menyebabkan gejala selesema dan perasaan lemah yang kadang-kadang teruk. Kesakitan juga berlaku bersamaan. Dalam beberapa keadaan, pecahnya amnion membuat dirinya terasa dalam bentuk pelepasan. Walau bagaimanapun, kerana plasentitis boleh mempunyai wajah yang berbeza dan oleh itu hampir tidak ada yang dapat dikatakan secara umum mengenai gejala, apa-apa jenis ketidakselesaan semasa kehamilan harus dijelaskan oleh doktor.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Doktor membuat diagnosis plasentitis dengan mengambil a sejarah perubatan dan melakukan ujian makmal yang disertakan. Plasentitis berbeza dalam perjalanannya dengan patogen tertentu. Dalam beberapa keadaan, teruk keradangan mungkin disertai dengan teruk demam dan tahap CRP yang sangat tinggi. Bergantung pada tahap kehamilan, jangkitan pada janin boleh menyebabkan pengguguran. Walaupun pengguguran tidak berlaku, namun peluang untuk bertahan hidup embrio dalam jangka masa panjang tetap minimum. Patogen biasanya berpindah ke embrioorgan. Selepas kelahiran, kanak-kanak itu masih dijangkiti penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, oleh karena itu menyerah pada akibat plasentitis, walaupun mungkin terselamat dari jangkitan ketika masih dalam kandungan.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Plasentitis harus dirawat oleh doktor dalam keadaan apa pun, kerana penyakitnya boleh membawa kehilangan anak dan dengan itu kelahiran mati or kelahiran pra-matang. Untuk mengelakkan komplikasi ini, plasentitis harus selalu didiagnosis dan dirawat lebih awal. Seorang doktor harus berjumpa dengan tanda-tanda pertama ini keadaan. Sebagai peraturan, doktor harus berunding ketika wanita hamil menderita parah demam dan perasaan lemah. Gejalanya sangat serupa dengan gejala selesema. Walau bagaimanapun, jika ia bertahan lebih lama, doktor harus berunding. Begitu juga, pelepasan boleh menunjukkan plasentitis dan juga harus diperiksa. Plasentitis boleh didiagnosis dan dirawat oleh pakar sakit puan. Dalam keadaan kecemasan, hospital harus dikunjungi. Dalam kebanyakan kes, plasentitis dapat disembuhkan dengan mengambil antibiotik, mengakibatkan perjalanan penyakit yang positif tanpa komplikasi.

Rawatan dan terapi

Doktor membuat keputusan mengenai terapi untuk plasentitis bergantung kepada jenis patogen dan gejala ibu. Pada prinsipnya, pentadbiran of ubat semasa mengandung adalah perkara yang halus. Walau bagaimanapun, kerana plasentitis adalah penyakit serius yang membahayakan bukan sahaja nyawa embrio tetapi juga ibu, doktor biasanya harus tetap memilih rawatan ubat dalam senario ini. Dalam kebanyakan kes, pentadbiran of antibiotik adalah penting. Ampisilin adalah yang paling biasa digunakan, tetapi jenis antibiotik akhirnya juga bergantung pada patogen dalam setiap kes individu. Bergantung pada seberapa tinggi tahap CRP ibu, dan bergantung pada tahap demam yang menyertainya, doktor mungkin harus melakukan kelahiran, yang jarang melahirkan bayi yang dapat dilaksanakan.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, plasentitis mengakibatkan pengguguran. Walaupun anak itu selamat dari kehamilan dan kelahiran, anak-anak biasanya mati sebaik sahaja dilahirkan kerana ia tidak dapat dilaksanakan. Dalam kebanyakan kes, ibu bapa dan saudara-mara pesakit memerlukan psikologi terapi dan rawatan, kerana ini menyebabkan kemurungan atau gangguan psikologi yang lain. Ibu menderita sangat parah kesakitan disebabkan oleh plasentitis dan lebih jauh juga dari selesema. Terdapat kelemahan umum dan daya tahan pesakit yang dikurangkan dengan ketara. Rawatan plasentitis biasanya tidak mungkin. Namun, semasa mengandung, ibu bergantung pada pengambilan antibiotik dan ubat-ubatan lain untuk meneruskan kehamilan. Oleh itu, penyakit yang dicetuskan itu menjangkiti embrio, sehingga anak itu dilahirkan dengan pelbagai kecacatan. Walau bagaimanapun, kehamilan selanjutnya tidak dipengaruhi oleh plasentitis. Mungkin, hubungan dengan haiwan peliharaan harus dielakkan semasa kehamilan.

pencegahan

Terdapat beberapa panduan untuk mencegah plasentitis. Sebagai contoh, jangkitan dengan toksoplasmosis boleh dicetuskan melalui hubungan rapat dengan haiwan peliharaan, terutama kucing. Walau bagaimanapun, ini biasanya berlaku apabila haiwan itu kerap mengeluarkan air liur di wajah wanita hamil atau bahkan bersentuhan luka pada badannya. Oleh itu, kebersihan umum adalah salah satu pencegahan terbaik langkah-langkah terhadap plasentitis. Jangkitan seperti rubella, steptococcus atau pneumokokus juga dapat dicegah dengan vaksinasi. Pada prinsipnya, biasa darah pemeriksaan melalui ujian makmal disyorkan semasa kehamilan supaya sebarang jangkitan dapat dikesan pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, kerana plasentitis jarang terjadi pada manusia hari ini kerana tahap kebersihan yang tinggi, wanita hamil masih tidak perlu hidup dalam ketakutan terhadap penyakit ini.

Susulan

Pada plasentitis, hanya terhad langkah-langkah penjagaan selepas waktu biasanya tersedia untuk mereka yang terjejas. Dalam penyakit ini, pertama dan terpenting, diagnosis yang cepat dan yang paling penting diperlukan untuk mengurangkan gejala penyakit pada waktunya dan mengehadkannya. Sebagai peraturan, penyakit ini tidak dapat disembuhkan dengan sendirinya, sehingga mereka yang terjejas bergantung pada rawatan oleh doktor. Dalam kebanyakan kes, mereka yang terjejas bergantung pada pengguguran. Orang yang terjejas bergantung pada dorongan dan sokongan intensif dari keluarga mereka sendiri setelah prosedur ini, di mana perbualan penuh kasih sangat diperlukan untuk mencegah perkembangan kemurungan dan gangguan psikologi yang lain. Sekiranya kehamilan berlanjutan walaupun terdapat plasentitis, wanita yang terkena penyakit biasanya bergantung pada pengambilan antibiotik. Pengambilan secara teratur dengan dos yang betul harus selalu diperhatikan. Sekiranya terdapat ketidakpastian atau pertanyaan, doktor harus dihubungi terlebih dahulu. Perlu juga diperhatikan bahawa antibiotik tidak boleh diambil bersama alkohol. Tahap selanjutnya plasentitis sangat bergantung pada masa diagnosis, sehingga ramalan umum biasanya tidak mungkin dilakukan dalam kes ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Dalam penyakit ini, anak ibu hamil sangat terancam, yang bermaksud beban yang besar bagi pesakit. Oleh itu, sokongan psikoterapi sangat disyorkan. Anggota keluarga lain yang harus berurusan dengan diagnosis plasentitis juga boleh dimasukkan dalam ini terapi. Walaupun selalunya tidak digalakkan mengambil ubat semasa mengandung, adalah mustahak untuk mengikuti nasihat perubatan di sini. Ubat-ubatan yang ditetapkan seperti antibiotik mesti diambil seperti yang ditetapkan. Bukan sahaja kesihatan pesakit tetapi juga anaknya bergantung pada kepatuhan ini. Pesakit yang terjejas harus dinasihatkan untuk banyak berehat, jika mungkin walaupun rehat di tempat tidur. Sekiranya demam tinggi, sejuk kompres betis telah terbukti berkesan. Mereka dapat menurunkan suhu dengan lembut. Yang sihat diet sangat digalakkan dalam keadaan kehamilan ini. Pesakit diet harus mengandungi banyak buah segar, salad dan sayur-sayuran, serta makanan berserat tinggi seperti oatmeal, bijirin penuh roti or flaxseed, kurus sejuk potongan dan keju ringan. Lebih baik pesakit mengelakkan alkohol, gula dan gula-gula. Sebaliknya, dia mungkin minum banyak air, teh atau jus yang dicairkan. Sudah tentu, pesakit tidak boleh merokok dan tidak boleh mendedahkan dirinya kepada perkara yang tidak perlu tekanan. Meditasi, latihan pernafasan dan kelonggaran teknik seperti Jacobson's Relaksasi Otot Progresif sangat sesuai untuk membawa pesakit berehat.