PNF (Kemudahan Neuromuskular Proprioceptive)

Fasilitasi neuromuskular proprioceptif adalah konsep terapi di mana pesakit dirangsang dengan cara yang disasarkan untuk mengingat aktiviti otot fisiologi dan urutan pergerakan. Rangsangan seperti itu tepat diletakkan dan diterapkan dalam fasa pergerakan atau postur tertentu untuk memperkuat dan menyokong kumpulan otot tertentu dalam aktiviti mereka. Rangsangan adalah rangsangan taktil, rangsangan verbal dan visual.

Di satu pihak, rangsangan taktil secara khusus ditetapkan oleh ahli terapi, tetapi bersentuhan dengan sokongan atau sesuai bantuan juga dapat meningkatkan rangsangan taktil ini. Rangsangan visual diberikan dengan meminta pesakit untuk mengikuti pergerakan dengan matanya atau memusatkan perhatian pada objek yang menonjol. Perintah itu datang dari ahli terapi dan harus selalu konkrit, tepat dan selalu sama, sehingga dihafal oleh pesakit. Selanjutnya, persepsi diri (proprioceptionpesakit dinaikkan pangkat.

Matlamat

Tujuan konsep PNF adalah untuk meningkatkan kekuatan dan mobiliti pesakit, tetapi juga kepunyaannya penyelarasan. Penekanan khusus diberikan pada urutan pergerakan fisiologi dan pemeliharaan atau peningkatan kebebasan pesakit. Penekanan khas diberikan pada pergerakan fisiologi dan seharian.

Latihan boleh dilakukan di sofa terapi, di atas tikar (program tikar mengikut PNF) atau secara langsung dalam posisi dan postur yang diperlukan pesakit dalam kehidupan seharian. PNF didasarkan pada pola pergerakan corak tertentu. Ini adalah tiga dimensi dan diikuti lingkaran susunan otot.

Dengan merangsang proprioceptor (sensor yang memberikan kita otak dengan maklumat mengenai kedudukan kami sendi dan otot), aktiviti otot tertentu dipromosikan. Ini mengakibatkan aktiviti otot yang berterusan pada otot lain juga dan pengecutan fisiologi kumpulan otot yang berkaitan. Sama dengan Kemudahan Neuromuskular Proprioceptive, Dinamika Spiral berlaku dalam corak pergerakan tiga dimensi.

Adakah PNF masuk akal dan kapan harus dibuat?

Pada asalnya, PNF adalah konsep terapeutik untuk rawatan pesakit neurologi, tetapi hari ini, sebahagiannya juga digunakan untuk rawatan penyakit ortopedik (misalnya kaki kelab). Gambar klinikal neurologi, yang sering dirawat dengan PNF, misalnya strok, paraplegia, pares otak lain, multiple sclerosis atau penyakit Parkinson dan banyak lagi. Gambar klinikal ortopedik adalah prostesis sendi, penyakit pada ruang tulang belakang dengan atau tanpa lesi saraf atau sekatan pergerakan lain.

Konsep PNF pertama kali diperkenalkan pada tahun 1950-an dan telah berkembang selama bertahun-tahun. Terdapat beberapa kajian yang membuktikan keberkesanan PNF, seperti dengan banyak teknik fisioterapeutik, asas bukti masih dapat dikembangkan. Bukti keberkesanan PNF berdasarkan pengalaman dan kejayaan praktikal dan bukannya berdasarkan kajian ilmiah.