Kubis Menunjuk: Kubis Sayuran Ringan

Menunjuk kubis atau kubis runcing adalah sejenis kubis sayur (Brassica oleracea) dan, seperti kubis Cina, mungkin berasal dari China. Walaupun ia berkait rapat dengan warna putih kubis, kubis runcing jauh lebih lembut dan boleh diterima daripada semua jenis kubis lain. Menunjuk kubis juga berkait rapat dengan filderkraut, yang lebih disukai untuk membuat sauerkraut. Betapa sihatnya kubis runcing, sama ada anda boleh memakannya mentah dan apa yang harus dipertimbangkan bila pembekuan itu, kami terangkan di sini.

Apa itu kubis runcing dan kapan musim?

Sekiranya kubis pada umumnya dianggap sebagai sayur musim sejuk, kubis runcing, sebaliknya, boleh didapati seawal musim bunga dan dituai hingga awal musim sejuk. Oleh itu, kubis runcing kadang-kadang disebut sebagai kubis musim panas. Kubis runcing itu jelas namanya sesuai dengan bentuknya: Pertumbuhannya longgar dan berbentuk kerucut, dan ke arah atas daun hijau-kekuningan menyatu menjadi satu titik. Semakin lama kubis runcing disimpan, semakin berubah menjadi kuning. Oleh itu, semasa membeli, anda harus memperhatikan warna hijau.

Sediakan kubis runcing dengan kesan sihat

100 gram kubis runcing hanya mempunyai 20 kilokalori (kcal) atau 83 kilojoule. Di samping itu, sayur itu mengandungi banyak bahan yang sihat: vitamin B1 dan B2 membantu proses badan karbohidrat, protein dan lemak, dan dengan itu memainkan peranan penting dalam metabolisme tenaga. Beta karotena adalah bahan tumbuhan sekunder. Ia antioksidan kesan mencegah kerosakan sel. Kalium adalah mineral penting untuk fungsi sistem kardiovaskular. Selanjutnya, kubis runcing mengandungi jumlah yang tinggi vitamin K, yang memainkan peranan penting dalam darah pembekuan. Seperti semua jenis kubis, kubis runcing juga mempunyai kandungan askorbigen yang tinggi. Vitamin C berkembang dari ini selama ini Memasak. Vitamin C penting untuk pelbagai fungsi badan. Sebagai contoh, ia diperlukan untuk membina bahan tulang dan mempunyai kesan positif pada sistem imun. Semasa menyediakan kubis runcing, seseorang harus mengelakkan terlalu banyak memasak, jika tidak sayur-sayuran kehilangan rasa yang halus. Sebaliknya, bentuk penyediaan yang lebih lembut adalah pemutihan atau pengukusan daun yang singkat. Sayur-sayuran pada musim sejuk

Kubis runcing: resipi untuk setiap selera

Resipi kubis menunjukkan banyak. Oleh itu, resipi yang sesuai boleh didapati untuk setiap hidangan rasa. Bergantung pada resipi dan penyediaannya, usia kubis runcing dapat memainkan peranan. Kubis runcing yang dituai pada awalnya sangat lembut dan ringan, sehingga tidak perlu dimasak semasa menyediakan gulungan kubis. Daun mentah juga membuat persiapan sebagai salad kubis runcing. Penyediaan salad dari kubis runcing mentah mengikuti resipi mudah: parut halus kubis runcing dan epal dan gaul rata dalam mangkuk dengan segenggam kismis, segelas lobak pedas dan secawan krim masam, musim dengan sedikit garam dan lada - siap. Sekiranya anda menyukai sayur-sayuran sedikit lebih enak, anda boleh mencuba resipi untuk salad kubis runcing panggang: sebagai contoh, dengan kubis runcing, kacang, fillet dada ayam, minyak, krim fraiche, yogurt, jus lemon dan sedikit lada. Resipi ini dan sejenis sangat sesuai sebagai alternatif makanan berat pada hari-hari musim panas.

Resipi: kuali daging cincang kubis runcing.

Resipi berikut untuk kuali kubis runcing (menyajikan empat) juga menawarkan variasi yang lazat:

  • Dua kubis runcing kecil
  • 500 gram daging cincang
  • Dua bawang
  • Minyak
  • Lada dan garam
  • Serbuk paprika
  • Mengikut kuah rasa dan pengikat sos

Perah daging cincang dan masukkan kubis runcing dan bawang. Kubis runcing hanya boleh memperoleh warna coklat terang. Musim ke rasa dengan rempah dan gunakan kuah atau pengikat sos seperti yang dikehendaki. Kentang adalah lauk yang sesuai. Daging cincang juga kelihatan baik di kaserol kubis runcing. Daripada kentang, anda juga boleh mencuba resipi dengan mi reben: Cukup tambahkan sedikit krim fraiche, pengikat sos, sup daging air, garam, lada dan paprika serbuk dan taburkan dengan keju sebelumnya penaik.

Resipi kubis yang ditunjuk untuk vegetarian

Vegetarian tidak hanya menghargai salad kubis runcing mentah, resipi kubis runcing yang enak juga dapat disusun tanpa daging. Sekiranya anda ingin melepaskan resipi kubis kubis runcing klasik dan lebih suka menyediakan sayur dalam bentuk vegetarian, yang perlu anda lakukan ialah tumis cincang halus bawang dalam periuk dengan mentega hingga lut sinar, tambahkan setengah cawan krim disebat dan biarkan semuanya masak selama kira-kira 10 - 15 minit. Sementara itu, potong kubis runcing menjadi jalur lebar dan tumis dalam masin mendidih air selama lima minit. Sekarang pukul bawang sos krim dengan kuning telur dan musim dengan garam dan lada. Kubis runcing kemudian boleh dilipat masuk sejuk hari juga sup kubis runcing dengan sayur-sayuran yang berbeza. Pencinta buah juga akan mendapat nilai wang mereka: sebagai ganti sayur-sayuran, anda boleh mencuba rebusan kubis runcing dengan pir.

Bekukan kubis runcing

Sekiranya anda mempunyai sisa makanan dan tidak mahu terus makan kubis runcing segar, anda juga boleh membekukan sayur-sayuran seperti yang lain. Seperti resipi untuk Memasak, hal yang sama berlaku di sini: Memasak lama tidak mendapat kubis runcing, jadi kosongkan sebentar sebelum ini pembekuan. Memang betul bahawa kubis runcing juga boleh dibekukan mentah, dalam hal ini lebih mudah dicerna. Sebaliknya, ada risiko kubis runcing menjadi lembek.

Penyimpanan: simpan kubis runcing dengan betul

Secara amnya, anda harus menyimpan kubis runcing hanya untuk waktu yang singkat, iaitu maksimum satu minggu. Kerana sayur sudah boleh hilang vitamin dan rasa selepas beberapa hari. Sebaiknya simpan di tempat yang gelap dan sejuk atau, lebih baik lagi, di petak sayur di dalam peti sejuk. Petua kecil: Yang runcing kepala tahan lebih lama jika dibalut dengan kain lembap. Sekiranya sudah dipotong, hendaklah dibungkus aluminium kerajang.