Ejakulasi Pramatang: Punca, Gejala & Rawatan

Ejakulasi pramatang atau ejaculatio praecox adalah gangguan ejakulasi biasa pada lelaki. Dari sudut perubatan, ia bukan penyakit yang menyakitkan, namun gangguan itu dapat mempengaruhi kehidupan seksual orang yang terjejas dan pasangannya. Fenomena ini sangat berleluasa dan penderitaan mereka yang terkena kadang-kadang cukup besar.

Apa itu ejakulasi pramatang?

Tidak ada definisi tunggal untuk ejakulasi pramatang. Sekiranya seorang lelaki tidak dapat mengawal masa ejakulasi dan orgasme dicetuskan lebih awal daripada yang diinginkan, ini biasanya disebut sebagai ejakulasi dini. Dalam kes ini, ejakulasi (ejakulasi air mani) berlaku sama ada sebelum atau tidak lama selepas penembusan vagina. Dalam beberapa definisi, kemampuan untuk memuaskan wanita secara seksual juga memainkan peranan. Di sini, ejakulasi dini dikatakan berlaku apabila lelaki itu tidak dapat mengawal ejakulasi sedemikian rupa sehingga kedua pasangan berpuas hati semasa melakukan hubungan seksual. Fenomena itu dibezakan antara kongenital dan gangguan yang diperoleh. Bentuk kongenital mungkin mempunyai sebab fizikal, sementara bentuk yang diperoleh sering disebabkan oleh sebab psikologi. Ejakulasi pramatang selalu menjadi beban psikologi yang besar.

Punca

Terdapat pelbagai sebab untuk ejakulasi dini. Walau bagaimanapun, ini belum dapat dijelaskan secara pasti. Oleh itu, para saintis masih membincangkan apakah mungkin, selain sebab psikologi dan fizikal, sebab-sebab neurofisiologi juga boleh menyebabkan ejakulasi dini. Dalam kes penyebab psikologi, terdapat banyak pencetus. Oleh itu, awal zaman kanak-kanak gangguan seksual, pemikiran prestasi seksual, pendidikan seksual terhad atau takut gagal membawa kepada ejakulasi pramatang. Antara penyakit fizikal, jangkitan saluran kencing atau kencing manis mellitus sering bertanggungjawab terhadap fenomena tersebut. Mengambil ubat tertentu juga boleh membawa kepada ejakulasi pramatang. Ejakulasi dipengaruhi oleh pelbagai bahan utusan di otak. Antara lain, neurotransmitter serotonin juga terlibat. Bertambah serotonin tahap di otak dapat meningkatkan masa yang diperlukan untuk ejakulasi. Ejakulasi pramatang boleh berlaku sebagai fenomena kongenital atau diperolehi. Dalam bentuk kongenital, penyakit fizikal biasanya bertanggungjawab. Bentuk yang diperoleh biasanya boleh dikaitkan dengan sebab psikologi. Ejakulasi pramatang mungkin merupakan keluhan sepanjang hayat. Walau bagaimanapun, ejakulasi dini juga boleh berlaku hanya untuk jangka masa sementara.

Diagnosis dan kursus

Beberapa lelaki yang terkena ejakulasi dini mendapatkan rawatan perubatan. Untuk membuat diagnosis, pertama-tama soal jawab dan perbualan dengan orang yang terlibat adalah penting. Doktor boleh membuat diagnosis dengan menanyakan soalan yang tepat mengenai gejala, tetapi juga mengenai pengalaman dan perkembangan seksual, serta ketakutan yang ada. Sekiranya dia mengesyaki sebab fizikal, pemeriksaan lanjut dapat dilakukan. Doktor akan memberi perhatian khusus kepada pesakit sejarah perubatan. Ini memberi doktor maklumat penting mengenai kehidupan seksual pesakit dan dengan itu dapat memberikan sumbangan penting untuk rawatan selanjutnya.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Ejakulasi pramatang boleh berlaku secara semula jadi secara eksklusif pada kanak-kanak lelaki atau lelaki yang dewasa secara seksual. Oleh itu, mereka tergolong dalam kumpulan risiko. Namun, dalam kes biasa, tidak perlu tindakan selanjutnya. Dalam kebanyakan kes, fenomena ini adalah kekurangan pengalaman dalam bidang pengalaman seksual. Oleh itu, ejakulasi pramatang berlaku pada orang jantina pada usia muda. Dengan peningkatan aktiviti seksual sepanjang hayat, hampir semua kes gejalanya mereda. Petua dari bidang pertolongan diri sering kali mencukupi untuk mengatur ejakulasi dini secara bebas. Oleh itu, doktor hanya perlu berjumpa dengan kes yang luar biasa. Ini diberikan sebaik sahaja penderitaan mental berlaku. Sebagai tambahan, perundingan dengan profesional perubatan harus dicari sekiranya terdapat gangguan libido yang berterusan atau penyimpangan dalam tingkah laku seksual.Kesakitan semasa melakukan seksual, emosi yang kuat tekanan atau ketidakteraturan ereksi harus diperiksa dengan lebih teliti oleh doktor. Dalam sebilangan besar kes, ejakulasi dini dapat dicegah jika melancap berjaya dilakukan sebelum tindakan seksual yang sebenarnya. Ejakulasi berganda dalam jangka waktu yang singkat membawa kepada melegakan gejala yang ada dan sudah boleh memulakan kebebasan dari gejala. Walau bagaimanapun, penyelewengan kekal yang sudah membawa untuk gangguan dalam perkongsian harus dibincangkan dengan doktor.

Rawatan dan terapi

Ejakulasi dini boleh dirawat dengan bantuan ubat, psikoterapi atau fizikal langkah-langkah. Penentu untuk pemilihan kaedah rawatan selalu menjadi penyebab. Dalam kaedah psikoterapi, pelbagai terapi digunakan. Sebagai contoh, terapi seks, terapi pasangan, terapi tingkah laku atau terapi keluarga boleh digunakan. Dengan bantuan yang sesuai psikoterapi, ketakutan dapat dikurangkan. Tetapi juga cara berfikir dan tingkah laku dapat diubah, dan tekanan yang ada untuk dilakukan dapat dipupuk. Rawatan dengan ubat biasanya digunakan ketika psikoterapi terapi belum berjaya. Selalunya disebut serotonin perencat pengambilan semula digunakan, yang dapat melambatkan refleks orgasme. Krim dan gel yang mengurangkan kepekaan zakar juga digunakan. Kaedah ubat boleh menyelesaikan gejala, tetapi penyebabnya tetap ada. Di samping itu, kaedah khas telah dikembangkan yang dapat membantu lelaki yang terkena bencana mengatasi masalah tersebut. Ini termasuk, misalnya, kaedah stop-start yang disebut, di mana mereka yang terjejas belajar mengawal rangsangan mereka dan dengan itu mencegah ejakulasi dini. Kesinambungan kaedah ini adalah kaedah pemerasan, di mana tekanan pada zakar mengganggu refleks ejakulasi.

pencegahan

Oleh kerana ejakulasi pramatang adalah gangguan orgasmik, tidak ada pencegahan langsung langkah-langkah terhadap berlakunya gejala. Namun, melalui pelbagai terapi atau kaedah, mungkin bagi mereka yang terkena dampak untuk merasakan gairah mereka sendiri dengan lebih baik dan dengan demikian dapat mencegah ejakulasi dini. Selain itu, penting untuk mengatasi tekanan prestasi seksual, kerana ini boleh menjadi faktor pemicu ejakulasi dini.

Penjagaan selepas itu

Ejakulasi dini, seperti banyak gangguan potensi lain, dapat diatasi. Selepas rawatan, rawatan susulan segera berlaku. Dalam kebanyakan kes, rawatan susulan terdiri daripada sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal. Semasa wawancara pesakit, pesakit diberi nasihat mengenai cara mengatasi masalah potensi. Ahli urologi biasanya bertanggungjawab untuk ini, dan juga akan bertanya mengenai gejala yang tidak biasa semasa sejarah kes agar dapat merawat ejakulasi dini dengan berkesan. Sekiranya gejala berlanjutan, rawatan berterusan berlaku. Tindakan susulan yang berterusan disesuaikan dengan keperluan pesakit dan biasanya dilakukan dengan kerjasama doktor keluarga atau pakar lain yang mengawasi sejarah perubatan. Masalah ini berterusan sehingga masalah potensi dapat diselesaikan atau pesakit ingin menghentikan rawatan. Namun, secara amnya, rawatan susulan adalah berdasarkan penyebab gangguan potensi. Sekiranya, misalnya, penyebabnya adalah tumor, penjagaan selepasnya jauh lebih kompleks. Dalam kes penyebab psikologi, ahli terapi biasanya juga terlibat dalam rawatan. Penjagaan susulan kemudian dilakukan dengan segera setelah selesai menjalani rawatan dan mesti diteruskan dalam jangka masa yang lebih lama.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Lelaki yang mengalami ejakulasi awal boleh mengambil pelbagai langkah-langkah untuk melambatkan ejakulasi. Berkesan, misalnya, latihan otot pelvis, misalnya, dengan bantuan kaedah Kegel. Ini menjalankan sfinkter dan lantai pelvik, yang membantu mengawal ejakulasi dengan lebih baik. Kaedah start-stop juga terbukti berjaya. Di sini, zakar diatur sehingga sebelum apa yang disebut "titik tidak kembali" dan kemudian rangsangan dihentikan. Rangsangan yang disasarkan meningkatkan kawalan terhadap ejakulasi. Selain itu, ketegangan seksual dapat dikurangkan dengan cara ini. Tidak lama sebelum ejakulasi, cengkaman yang disebut boleh digunakan. Di sini, kelenjar ditekan dengan ibu jari sehingga tekanan dilepaskan. Kaedah kecemasan sangat berguna apabila ejakulasi dini tidak dijangka. Doktor juga boleh menetapkan ubat bius krim yang menjadikan zakar tidak sensitif terhadap rangsangan. Kondom dengan bahan aktif yang sesuai kini juga tersedia. Komunikasi dengan pasangan sama pentingnya untuk mencapai kehidupan cinta yang memuaskan. Semasa berlatih bersama dengan pasangan, waktu ejakulasi dapat dilatih. Sekiranya gejala berterusan, lawatan ke doktor urologi atau doktor seks adalah disyorkan. Kadang-kadang, ejakulasi dini juga berdasarkan penderitaan psikologi yang perlu diatasi.