Persediaan untuk amputasi jari | Amputasi jari

Persediaan untuk amputasi jari

Dalam kes a jari pemotongan, persiapan yang baik adalah penting untuk merawat pesakit sebaik mungkin dan dalam keadaan terbaik untuk menjaga pesakit jari. Selepas kehilangan jari kerana kemalangan, luka harus dirawat dengan pembalut tekanan secepat mungkin untuk disimpan darah kehilangan minimum dan untuk memastikan pembengkakan tisu minimum. Orang yang cedera juga harus mengangkat tangan yang terkena sedikit.

Selain itu, jari yang terputus harus dicari dan diletakkan di dalam beg plastik yang bersih. Beg ini paling sesuai diletakkan di dalam beg plastik lain yang berisi air dan sedikit ais. Sekarang sangat penting untuk membawa pesakit dan jari yang terputus ke klinik pembedahan tangan secepat mungkin, sehingga usaha dapat dilakukan untuk memasang kembali jari yang diamputasi. Persiapan untuk operasi yang sebenarnya terdiri daripada pemberian ubat penahan sakit dan ubat bius kepada pesakit dan membersihkan luka.

Pelaksanaan amputasi jari

Dalam kes jari pemotongan kerana kemalangan, percubaan biasanya dilakukan untuk memasang kembali jari yang terputus melalui pembedahan. Dalam proses tersebut, tulang mula-mula digabungkan dan dipasang di tempatnya. Seterusnya, pakar bedah harus menjahit fleksor bersama-sama tendon, yang darah-membawa arteri dan saluran saraf.

Ini diikuti dengan jahitan darah mengalirkan urat dan ekstensor tendon. Akhirnya, kulit ditutup. Operasi hanya akan berjaya dalam jangka masa panjang sekiranya semua struktur yang disebutkan di atas sembuh kembali.

Sekiranya tidak ada kemungkinan jari dijahit kembali dan sembuh jika tisu rosak terlalu teruk, tepi luka halus dihasilkan pada pelbagai struktur (tulang, tendon) dan luka ditutup sehingga anggota badan yang tersisa kekal. Salah satu kemungkinan sekiranya kehilangan, misalnya, jari manis atau jari telunjuk adalah menggerakkan jari kelingking ke kedudukan yang sesuai untuk mencapai gangguan fungsi tangan yang paling mungkin. Bagaimanapun, ubat mesti diambil setelah operasi, pemeriksaan luka mesti dilakukan dan latihan fungsional mesti dilakukan.

Penjagaan selepas rawatan untuk amputasi jari

Selepas jari pemotongan, rawatan susulan pada mulanya terdiri dari pemeriksaan luka secara berkala untuk mengesan kemungkinan penyembuhan luka gangguan dalam masa. Selain itu, setelah jari dilampirkan, ia mesti diperiksa untuk menentukan sama ada operasi itu berjaya dan adakah semua struktur yang diperlukan seperti darah kapal dan saraf tumbuh semula bersama-sama dan meneruskan fungsi mereka. Dalam operasi selanjutnya, latihan pergerakan yang teliti dilakukan.

Namun, jika jari tidak dapat dipasang kembali dan hanya tunggul yang tersisa, penjagaan selepasnya berbeza. Di sini juga, matlamat yang paling penting pada mulanya adalah bebas daripada komplikasi penyembuhan luka, tetapi seiring berjalannya waktu, kemungkinan pemasangan prostesis boleh menjadi tujuan rawatan selepas rawatan. Prasyarat penting untuk ini adalah bahawa anggota badan yang tersisa dapat sembuh sebaik mungkin. Pembalut tekanan khas digunakan secara berkala untuk tujuan ini.