Prognosis | Rawatan stenosis saluran tulang belakang serviks tanpa pembedahan

Prognosis

Sama seperti tempoh penyembuhan, prognosis bergantung pada faktor yang sangat individu, seperti terutamanya penyebab dan tahap penyakit atau kecederaan. Bahaya dihimpit kapal adalah kematian sel. The darah peredaran badan kita membekalkan sel dengan oksigen.

Tanpa bekalan hidup ini mereka mati akibat kematian tisu. Sama-sama berbahaya diperah saraf, yang membekalkan tubuh kita dengan perintah fungsional dan mengirim maklumat kembali ke otak. Semakin lama saraf adalah terhad, semakin banyak otot yang tidak berfungsi kehilangan fungsi dan terurai.

Oleh itu, campur tangan segera dan menyaring langkah terapi yang diterapkan secara individu sangat penting untuk prognosis positif. Dalam kes mana operasi yang sesuai dibincangkan pada titik seterusnya.

  • Stenosis sedikit sembuh dengan bantuan terapi konservatif.
  • Stenosis teruk, yang mendorong kapal dan saraf dan dengan demikian menyebabkan gejala teruk yang menyekat kehidupan seharian, dikendalikan.

Petunjuk OP

A terusan tulang belakang stenosis dikendalikan jika semua langkah konvensional seperti yang dijelaskan di atas tidak berjaya atau penyebabnya tidak dapat disembuhkan dengan terapi konservatif. Salah satu penyebab yang paling biasa terusan tulang belakang stenosis adalah proses penurunan pada usia tua. Pengurangan ketinggian badan vertebra dan cakera intervertebral dan dengan itu penyempitan terusan tulang belakang bersifat progresif dan tidak dapat disembuhkan dengan kaedah terapi konvensional.

Gejala dapat dibatasi dengan langkah-langkah dan perkembangan pesat dapat dihentikan, tetapi cepat atau lambat pembedahan harus dipilih. Perkara yang sama berlaku untuk penyakit arthrosisdi mana sendi pakai dengan menyakitkan. Kedua-duanya berlaku terutamanya pada tulang belakang lumbar, di mana banyak berat dan regangan diletakkan di atasnya, dan jarang dijumpai di tulang belakang serviks - tetapi mungkin.

Kemungkinan besar ia berlaku spondylolisthesis berlaku di sini kerana ketidakstabilan atau kecederaan dan kemalangan, yang biasanya mempunyai prognosis positif dengan terapi konservatif. Sekiranya pembedahan tidak diperlukan, ia harus dielakkan - terutamanya di kawasan tulang belakang. Namun, jika operasi tidak dapat dielakkan, ada kaedah yang berbeza untuk berbagai penyebabnya. Sekiranya ketidakstabilan tidak dapat diubati, bahagian-bahagian ruang tulang belakang dapat dikeraskan. Sekiranya tulang atau bahan lain menekan saraf dan kapal, ini boleh dikeluarkan secara pembedahan. Walau apa pun, rawatan pasca operasi dijalankan selepas operasi untuk mendapatkan kembali dan mengekalkan fungsi.