Prognosis | Stenosis saluran tulang belakang di tulang belakang lumbal - rawatan konservatif tanpa pembedahan

Prognosis

Sebagai penyakit degeneratif kronik, terusan tulang belakang stenosis tidak dapat disembuhkan. Dalam kebanyakan kes, ini menunjukkan proses progresif yang sangat perlahan dan gejalanya hanya meningkat sedikit selama bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, fasa akut dengan gejala yang memburuk dengan cepat juga boleh berlaku, misalnya ketika cakera intervertebral terlibat atau proses keradangan di vertebra sendi hadir.

Bergantung pada kedudukan permulaan individu, keadaan dan juga motivasi diri ketika berolahraga dari fisioterapi, gejalanya dapat diperbaiki dengan terapi konservatif. Terapi perubatan dengan ubat-ubatan anti-reumatik bukan steroid seperti ibuprofen atau diclophenac, yang dijalankan sebagai tambahan kepada fisioterapi, dan terapi tempatan lain yang mungkin dengan anestetik tempatan dan glucocorticoids juga boleh menyumbang kepada pengurangan gejala. Terapi konservatif berfungsi untuk mengurangkan keluhan selama mungkin sehingga pembedahan dan risikonya dapat ditangguhkan selama mungkin. Prosedur pembedahan moden minimal invasif dan menawarkan alternatif yang baik sekiranya keluhan tersebut tidak lagi dapat dikendalikan dengan terapi konservatif. Pembedahan dapat mengurangkan keluhan dengan ketara dan dengan demikian meningkatkan kualiti hidup, tetapi walaupun selepas operasi, kerjasama dan komitmen pesakit dalam rawatan pasca operasi sangat penting.

Petunjuk OP

  • Petunjuk untuk pembedahan stenosis saluran tulang belakang biasanya diberikan apabila hasil positif yang mungkin dilakukan melebihi kelemahan dan risiko yang terlibat
  • Sebagai contoh, pembedahan boleh berguna untuk aduan jangka panjang yang tidak dapat diatasi dengan kaedah konservatif dan yang sangat menyekat kemampuan pesakit untuk mengatasi kehidupan seharian dan bekerja. Ini termasuk, sebagai contoh, penyinaran tahan lama kesakitan dalam kaki, mati rasa teruk yang menunjukkan tekanan saraf dan sensasi yang teruk seperti kesemutan atau membakar sensasi.
  • Petunjuk mutlak untuk pembedahan juga adalah sindrom cauda equina, yang disebabkan oleh lebam kuat dari serat saraf di kawasan tulang belakang lumbar. Ia menampakkan dirinya, misalnya, melalui rasa mati rasa di punggung dan paha, melemah kaki refleks, kekurangan motor, mati pucuk dan kencing dan najis masalah lemah kawalan kencing. Dalam kes ini, pemampatan pada gentian saraf mesti diperbaiki dengan segera, jika tidak, kerosakan kekal mungkin berlaku.