Psoriatik Arthritis: Punca, Gejala & Rawatan

Psoriatik artritis adalah penyakit radang pada sendi yang biasanya disertai oleh psoriasis. Oleh itu, kira-kira 5 hingga 15 peratus daripada mereka yang terjejas oleh psoriasis kembangkan bentuk ini artritis, penyebab asasnya belum dapat ditentukan.

Apa itu arthritis psoriatik?

Psoriatik artritis adalah nama yang diberikan kepada penyakit radang sendi, yang menampakkan diri terutamanya dengan pembengkakan yang menyakitkan pada sendi tangan dan kaki dan yang berdekatan tendon. Artritis psoriatik atau penyakit radang sendi biasanya didahului oleh psoriasis. Bentuk penyakit yang paling biasa adalah asimetri yang disebut artritis psoriatik, di mana lebih kecil sendi tangan dan kaki di kedua-dua bahagian badan terjejas secara berbeza. Sebagai tambahan, apa yang disebut bentuk interphalangeal distal artritis psoriatik terutamanya mempengaruhi sendi terminal di jari dan jari kaki, yang juga sering menunjukkan perubahan kuku.

Punca

Punca penyebab arthritis psoriatik belum dapat ditentukan secara pasti. Kecenderungan genetik (disposisi) disyaki, walaupun faktor pencetus tertentu juga mesti ada agar penyakit itu dapat menampakkan diri (meletus). Ini termasuk demam penyakit berjangkit (angina tonsillaris, campak, bronkitis, perubahan hormon semasa akil baligh atau menopaus, serta ubat-ubatan tertentu (ACE inhibitors, klorokuin) dan faktor psikologi seperti tekanan di tempat kerja atau dalam keluarga. Faktor-faktor ini bukan sahaja dapat menyumbang kepada manifestasi penyakit ini, tetapi juga mencetuskan episod baru penyakit ini. Ini dianggap pasti bahawa disregulasi sistem imun (proses autoimun) akibat jangkitan bakteria boleh membawa kepada struktur badan sendiri seperti kulit kawasan di sendi yang diserang. Ini mencetuskan ciri reaksi keradangan pada arthritis psoriatik, yang secara berturut-turut dapat merebak ke sendi yang mendasari tendon, rawan, dan tulang.

Gejala, keluhan, dan tanda

Penyakit arthritis psoriatik biasanya menunjukkan gejala psoriasis (psoriasis) dan arthritis (keradangan sendi). Ada kemerahan, sakit sendi dan bengkak, terutamanya di jari sendi hujung. Ciri khasnya adalah penebalan pada jari, yang kemudian disebut sebagai jari sosej. Jari kaki juga boleh membengkak. Sebagai tambahan, keradangan lampiran tendon adalah mungkin, seperti pada Tendon Achilles. Sendi kapsul dan ligamen juga boleh terjejas. Sekiranya ini berlaku, sekatan pergerakan, kecacatan dan kesakitan berlaku. Akhirnya, kekejangan sendi mungkin berlaku, pada mulanya terutamanya pada waktu pagi setelah berehat lama. Gejala lain muncul di kawasan kemerahan, sakit dan jelas kulit yang ditutup dengan lapisan timbangan dan gatal. Mereka dipanggil psoriasis foci atau plak. Selalunya terjadi pada tempurung lutut, di bawah siku, atau di kulit kepala. Mereka juga boleh berkembang di lipatan pantat. The kuku jari dan jari kaki berubah; mereka berubah bentuk, kadang-kadang berubah menjadi kuning dan runtuh. Terdapat 3 jenis penyakit ini. Pada jenis asimetri periferal biasa, gejala muncul secara tidak simetri pada jari dan jari kaki. Pada jenis simetri periferal, sendi besar di kedua-dua bahagian badan terjejas. Akhirnya, jenis paksi menunjukkan gejala pada tulang belakang atau sendi sacroiliac.

Diagnosis dan kursus

Artritis psoriatik didiagnosis berdasarkan gejala khas, terutamanya bengkak yang menyakitkan dan perubahan kulit pada sendi yang terjejas. Diagnosis disahkan oleh darah analisis, yang biasanya mengesan penanda keradangan yang tinggi. Kulit sampel dan analisis cecair sinovial berikan maklumat tambahan mengenai gambaran klinikal. Berbeza dengan rheumatoid arthritis, yang dipanggil faktor reumatoid (pengesanan spesifik antibodi ciri dari rheumatoid arthritis) hanya dapat dikesan pada kes-kes arthritis psoriatik yang terpencil. Pada peringkat lanjut penyakit ini, prosedur pencitraan seperti sinar-X (radiografi), pengimejan resonans magnet dan sonografi (ultrasound) memberikan maklumat mengenai perubahan dalam tulang dan sendi. Kursus arthritis psoriatik boleh berbeza-beza dari orang ke orang. Sebagai contoh, arthritis psoriatik boleh mengalami kambuh kronik atau episodik.

Komplikasi

Oleh kerana arthritis psoriatik, dalam kebanyakan kes, individu yang terkena menderita artritis yang juga disertai dengan psoriasis. Kerana aduan ini, kualiti hidup pesakit berkurang dengan ketara dan terus menurun juga. Begitu juga, arthritis psoriatik boleh membawa kepada kompleks rasa rendah diri atau penurunan harga diri dengan ketara kerana penghidap merasa malu kerana tidak selesa dan tidak selesa dengan kulit. Begitu juga, pelbagai perubahan berlaku di tulang dan sendi orang yang terjejas. Dalam beberapa kes, arthritis psoriatik juga boleh membawa kepada sekatan pergerakan dan kesukaran dalam kehidupan seharian. Selanjutnya, pesakit juga mungkin bergantung pada pertolongan orang lain. Rawatan psoriatic arthritis dijalankan tanpa komplikasi. Sebagai peraturan, ubat-ubatan digunakan yang dapat mengurangkan dan mengurangkan gejala. Walau bagaimanapun, tidak dapat diramalkan secara universal apakah penyakit ini akan positif sepenuhnya. Pesakit kemudiannya bergantung pada seumur hidup terapi. Kesan sampingan juga boleh berlaku dengan beberapa ubat. Walau bagaimanapun, jangka hayat orang yang terjejas biasanya tidak dikurangkan oleh psoriatik arthritis.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Seorang doktor harus selalu mendapatkan nasihat untuk arthritis psoriatik. Hanya rawatan perubatan yang dapat melegakan gejala-gejala arthritis psoriatik, kerana penyakit ini tidak sembuh dengan sendirinya dan dalam kebanyakan kes juga memburukkan lagi gejala. Diagnosis dan rawatan awal selalu memberi kesan positif kepada perjalanan penyakit ini. Doktor harus berjumpa sekiranya orang yang menderita menderita parah kesakitan di sendi. Terutama sekiranya tahan lama kesakitan, yang berlaku tanpa sebab tertentu dan mengurangkan kualiti hidup orang yang terjejas, doktor harus berunding. Kemerahan pada sendi juga sering menjadi tanda arthritis psoriatik dan harus dirawat. Selanjutnya, sekatan pergerakan dan sendi kaku juga dapat menunjukkan penyakit ini. The kuku pada jari kaki dan jari juga boleh berubah. Pada mulanya, arthritis psoriatik dapat didiagnosis oleh doktor umum atau pakar ortopedis. Rawatan selanjutnya biasanya dilakukan oleh pakar.

Rawatan dan terapi

Oleh kerana penawar arthritis psoriatik belum dapat dilakukan, terapi langkah-langkah bertujuan untuk mengurangkan atau mengurangkan gejala yang terdapat pada setiap kes. Untuk tujuan ini, ubat topikal yang digunakan secara tempatan ke kawasan kulit dan sendi yang terjejas boleh digunakan untuk rawatan. Jenis ini terapi sangat sesuai untuk kes-kes di mana hanya sendi yang terkena arthritis psoriatik. Di samping itu, bertindak secara sistematik dadah seperti ubat anti-radang bukan steroid atau NSAID seperti asid asetilsalisilat, ibuprofen atau ibuprofen digunakan sebagai kesakitan dan perencat keradangan. Foto terapi (terapi cahaya) atau terapi mandi dengan garam air juga boleh memberi kesan positif pada kawasan kulit yang terkena psoriasis dan mengurangkan simptomnya. Dengan bantuan fisioterapeutik langkah-langkah (fisioterapi, urut, panas dan sejuk terapi) pergerakan sendi yang terjejas dapat dipertahankan atau kekejangannya dapat diperlahankan. Sekiranya terdapat tahap lanjut penyakit ini, terapi asas yang disebut dengan jangka panjang dadah seperti metotreksat or sulfasalazine ditunjukkan, di mana hati nilai orang yang terjejas harus diperiksa secara berkala. Cyclosporin digunakan dalam beberapa kes sebagai imunosupresan untuk menekan reaksi autoimun sistem pertahanan tubuh sendiri. Di samping itu, apa yang disebut biologi atau biologi (infliximab, etanercept, adalimumab) menghalang tumor nekrosis faktor (TNF-alpha), yang bertanggungjawab untuk proses keradangan.Cortisone, sebaliknya, hanya digunakan sekiranya terdapat arthritis psoriatik yang teruk kerana kesan sampingannya yang teruk.

pencegahan

Kerana penyebab utama arthritis psoriatik tidak diketahui, ia tidak dapat dicegah secara khusus. Dengan mengelakkan faktor pencetus seperti psikologi tekanan dan dengan rawatan awal dan konsisten terhadap penyakit berjangkit atau perubahan hormon, manifestasi psoriatik arthritis dapat dicegah jika perlu.

Susulan

Seperti psoriasis, arthritis psoriatik tidak dapat disembuhkan. Jadi tidak ada penjagaan selepas klasik. Sebaliknya, penghidap harus mengekalkan gaya hidup sihat dan mengelakkan faktor-faktor risiko yang boleh menyebabkan penyakit berulang sebanyak mungkin. Latihan teratur yang disesuaikan dengan keperluan individu boleh memberi kesan positif terhadap perjalanan arthritis psoriatik. Sukan yang mudah di sendi, seperti berenang dan berbasikal, sangat digalakkan, tetapi berjalan-jalan di udara segar juga bermanfaat untuk tubuh dan jiwa. Semasa rawatan susulan, doktor yang hadir juga boleh memberi preskripsi fisioterapi untuk menjaga sendi bergerak. Rujukan kepada pakar pemakanan juga boleh dibuat, yang dapat mengesyorkan sihat, seimbang diet dengan sebilangan besar buah-buahan segar dan sayur-sayuran dan produk bijirin untuk mengurangkan risiko sendi keradangan. Sebaliknya, makanan berlemak tinggi, makanan ringan dan gula-gula, semestinya jarang atau tidak ada dalam menu. Selanjutnya, bantuan dapat menjadikan kehidupan seharian lebih mudah bagi mereka yang terjejas, oleh sebab itu mereka juga harus dianggap sebagai bahagian penting selepas penjagaan untuk psoriatik arthritis. Mencengkam bantuan sama banyaknya seperti pelekap busa untuk alat makan dan penutup penutup, dengan bantuan yang mana penghidapnya dapat membuka botol dan balang tanpa menggunakan tenaga. Akhir sekali, walaupun dalam fasa tanpa gejala, disarankan untuk mengikuti pemeriksaan susulan secara berkala dengan doktor yang hadir agar dia dapat mendokumentasikan perjalanan penyakit ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Oleh kerana penyakit yang menyakitkan ini sering didasarkan pada disregulasi penyakit sistem imun, pesakit sangat disarankan untuk mengamalkan gaya hidup sihat. Ini termasuk irama tidur-bangun yang diatur dan juga diet kaya dengan zat penting dan serat dengan sedikit lemak dan gula. Berat berlebihan yang ada harus dikurangkan, terutama jika sendi lutut, jari kaki atau Achilles tendon terjejas. Kurang berat badan melegakan sendi, sendi kapsul dan ligamen. Kerana ubat-ubatan yang harus diambil dengan arthritis psoriatik, pesakit harus merawatnya hati dan elakkan alkohol dan nikotin. Pada masa yang sama, penghidap harus minum banyak cecair untuk membantu tubuh membuang toksin. Pesakit juga harus bersenam mengikut kemampuan mereka. Mereka yang tidak lagi boleh berjalan-jalan atau berbasikal harus pergi ke air sukan seperti aqua berjoging or gimnastik air. Tujuannya adalah untuk menjaga pergerakan sendi individu. Urut, fisioterapi dan / atau panas atau sejuk terapi juga terbukti bermanfaat. Sekiranya aduan tersebut menyebabkan harga diri lebih rendah kerana pesakit secara harfiah tidak merasa selesa pada kulit mereka, maka disarankan rawatan psikoterapi. Walau bagaimanapun, hubungan dan pertukaran dengan pesakit lain juga membantu. Pelbagai organisasi pertolongan diri menyediakan hubungan ini juga maklumat lanjut mengenai penyakit ini, misalnya Persatuan Psoriasis (www.psoriasis-bund.de), Schuppenflechte-Info (www.schuppenflechte-info.de) dan Liga Rheuma (www.rheuma-liga.de).