Psikiatri: Diagnosis, Rawatan & Pilihan Doktor

Psikiatri merawat penyakit mental seperti psikosis dan kemurungan. Dengan berbuat demikian, mereka dibezakan dari ahli psikologi dengan kebenaran mereka untuk menetapkan ubat. Sebagai tambahan, psikoterapi adalah bentuk rawatan dari pakar psikiatri.

Apa itu psikiatri?

Psikiatri merawat penyakit mental seperti psikosis dan kemurungan. Dengan berbuat demikian, mereka dibezakan dari ahli psikologi dengan kewenangan mereka untuk menetapkan ubat. Psikiatri adalah pakar dalam gangguan mental ("psikologi"). Aktif dalam psikologi klinikal, pakar berada dalam keadaan rawat inap, sementara psikologi perubatan didasarkan pada rawatan pesakit luar. Dalam masyarakat yang semakin tua, psikiatri gerontologi, yang menangani penyakit mental tertentu warga emas, menjadi semakin penting. Psikiatri yang sangat khusus juga bekerja dalam bidang psikiatri kanak-kanak dan remaja. Ahli psikopatologi meneliti dan mengenal pasti gambar klinikal yang ditentukan, sementara farmakopsychiatri memberi tumpuan kepada bagaimana ubat berfungsi. Salah satu pendekatan untuk penyelidikan asas neurologi adalah psikiatri biologi. Psikiatri forensik mempunyai tanggungjawab sosial yang khusus. Latihan a pakar psikiatri dimulakan dengan kajian perubatan. Setelah memperoleh lesen, dia menamatkan kediaman klinikal selama empat tahun dan kemudian menjadi pakar psikiatri.

Rawatan

Psikiatri dihadapkan dengan sejumlah besar gambaran klinikal. Berkaitan secara klinikal sangat kerap pesakit dengan skizofrenia. Episod akut gangguan yang mendasari ini disertai dengan teruk psikosis. Gejala yang jelas adalah khayalan dan halusinasi. Pesakit sering mendengar suara yang memberi perintah kepada mereka dan menyebabkan mereka melakukan tindakan kasar. Pakar psikiatri mesti menetapkan ubat psikotropik dalam kes-kes yang serius ini. Kemurungan adalah perkara biasa sakit mental yang boleh mengambil banyak bentuk. Kaedah untuk psikoterapi dan psikoanalisis menawarkan prospek rawatan yang berjaya di sini. Mengiringi ini, psikiatri biasanya juga akan memberi rawatan antidepresan. Ahli psikiatri mempertimbangkan skizofrenia dan kemurungan menjadi genetik. Gangguan keperibadian cenderung disebabkan oleh faktor sosial. Sindrom sempadan, yang dikaitkan dengan ketidakupayaan emosi yang melampau, dikenali sebagai gangguan yang teruk. Persepsi diri dan kecederaan diri yang terganggu adalah ciri khas gangguan ini. Gangguan keperibadian terutamanya dirawat dengan teknik psikoterapi. Sokongan ubat diperlukan paling banyak apabila gejala penyakit sekunder atau bersamaan ("komorbiditi") berlaku. Selalunya sukar bagi psikiatri untuk membezakan antara gejala paksaan dan sindrom lain. Ini benar terutamanya kerana paksaan sering berlaku bersama gangguan kecemasan ("Fobia"). Pendekatan psikoterapi telah mencapai kemajuan yang baik dalam bidang paksaan dan kegelisahan dalam beberapa tahun terakhir. Rawatan gangguan ketagihan juga menjadi tugas psikiatri. Detoksifikasi disokong oleh ubat selalu mendahului psikoterapi. Gangguan makan seperti anoreksia or bulimia biasanya dikelaskan sebagai gangguan ketagihan. Oleh itu, gangguan tingkah laku ini juga dirawat oleh psikiatri.

Kaedah diagnostik dan pemeriksaan

Psikiatri mendiagnosis kebanyakan gangguan mental berdasarkan temu ramah pesakit. Dalam "eksplorasi" ini, seorang psikiatri yang berpengalaman juga mencatat tingkah laku umum rakan sejawatnya. Bahasa tubuh sahaja dapat menampakkan banyak hal, kerana ekspresi wajah dan gerak tubuh juga membuka pandangan tentang kehidupan jiwa. Dengan cara ini, kebohongan kecil sekalipun dapat dibongkar, misalnya, mengenai jumlah zat ketagihan yang dimakan. Petunjuk pertama dari wawancara pesakit menghasilkan kecurigaan yang harus disokong dengan soal selidik standard. Soal selidik kaedah ini dirancang seperti ujian pilihan ganda dan dinilai secara statistik mengikut skor. Selalunya, psikiatri juga dibantu dengan bercakap dengan saudara-mara, kerana persepsi diri dan persepsi oleh orang lain dapat sangat berbeza. Dalam kes penyakit psikiatri, ini berlaku pada tahap yang lebih besar lagi. Psikiatri juga harus memerhatikan beberapa pesakit di hospital untuk jangka masa yang lebih lama untuk membuat diagnosis yang sering sukar. Di sini, pasukan jururawat memberikan bantuan yang sangat diperlukan kepada doktor. Sekiranya terdapat banyak gangguan mental, psikiatri mesti menolak penyakit fizikal yang mendasari. Oleh itu, darah menganalisis dan Sinar X prosedur logik dan juga ECG dan terutamanya EEG sangat diperlukan untuk kerja psikiatri juga.

Apa yang harus diperhatikan oleh pesakit?

Psikiatri dan pesakit bekerjasama sebagai rakan dalam rawatan. Oleh itu, hubungan yang saling mempercayai perlu dilakukan. Sekiranya pesakit mencari rawatan pesakit luar, lebih baik bertanya kepada doktor rawatan utamanya yang mana pakar psikiatri dalam praktik swasta sesuai. Ini kerana terdapat banyak pengkhususan dalam psikiatri. Dalam perbualan pertama dengan psikiatri, pesakit biasanya merasa cepat sama ada hubungan peribadi "betul". Namun, perhatian harus diberikan kepada sama ada psikiatri membuat diagnosis ruam atau memberi ubat secara ringan. Ini kerana sebilangan ubat psikotropik, bagi pihak mereka, juga menanggung bahaya pergantungan. Khususnya, segera memberi ubat penenang yang kuat (benzodiazepinbiasanya bukan merupakan pendekatan yang bertanggungjawab oleh psikiatri.