Sumber | Stenosis saluran tulang belakang di tulang belakang lumbal - rawatan konservatif tanpa pembedahan

sumber

Antara bantuan untuk stenosis saluran tulang belakang yang dapat mengurangkan gejala dan dibayar oleh syarikat insurans kesihatan adalah

  • Orthosis tulang belakang yang boleh memperbaiki dan melumpuhkan tulang belakang sebahagian atau keseluruhannya. Bodi dan korset juga tergolong dalam ortosa tulang belakang ini. Mereka sering mengandungi elemen untuk pengukuhan seperti batang logam atau cengkerang plastik dan dapat melegakan struktur yang rosak dalam kehidupan seharian. Kelemahan penting dalam memperbaiki ortosis adalah pengurangan otot belakang yang disebabkan oleh imobilisasi. Proses ini dapat meningkatkan lagi kesakitan gejala kerana peningkatan ketidakstabilan segmen pergerakan.
  • Untuk mengekalkan dan memperpanjang jarak berjalan kaki maksimum, tongkat atau tongkat juga berguna bantuan.
  • Di rumah, kerusi ergonomik yang disesuaikan secara individu atau meja berdiri sesuai untuk bekerja.
  • Sebagai terapi pelengkap, yang dapat dilakukan oleh ahli fisioterapi, pita tulang belakang juga tersedia, yang dapat memberikan kesan penstabil dan penekanan otot.
  • Di samping itu, pemanasan atau penyejukan, juga kesakitan-melegakan salap seperti Voltaren adalah ubat yang dapat mengurangkan rasa tidak selesa dalam jangka masa pendek atau selepas tekanan khas.

Tempoh terapi

Sukar untuk membuat pernyataan yang berlaku secara umum mengenai tempoh terapi untuk terusan tulang belakang stenosis, kerana ini bergantung pada banyak faktor yang berbeza. Sebagai tambahan, terusan tulang belakang stenosis adalah penyakit kronik dan oleh itu dalam kebanyakan kes, selain terapi pembedahan, tidak dapat dirawat secara kausal. Pesakit harus bersedia untuk perbincangan sepanjang hayat mengenai latihan punggung kanan dan teknik bantuan.

Sekiranya gejala bertambah teruk, rawatan konservatif dengan fisioterapi dan ubat boleh berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa bulan. Setelah menjalani operasi, kebanyakan pesakit harus tinggal di hospital selama antara 7 dan 10 hari, biasanya diikuti dengan langkah pemulihan pesakit dalam atau pesakit luar yang berlangsung antara 4 dan 8 minggu. Bergantung pada jenis pekerjaan dan berkenaan dengan perbezaan individu di kecergasan dan keadaan pesakit, pekerjaan dapat disambung semula setelah langkah pemulihan ini, misalnya, pada mulanya secara sambilan atau selama beberapa jam sehari.