Retinopathia Centralis Serosa: Punca, Gejala & Rawatan

Retinopathia centralis serosa sering disebut sebagai "penyakit pengurus" oleh pakar oftalmologi. Sebabnya ialah banyak tekanan boleh mencetuskan gangguan penglihatan ini. Dalam kes ini, bintik abu-abu muncul di bidang visual, objek dilihat terdistorsi, dan sukar membaca dan mengenali warna.

Apa itu retinopati centralis serosa?

Retinopathia centralis serosa adalah penyakit retina. Di dalam ini keadaan, kebocoran bendalir dari koroid, menyebabkan detasmen retina setempat dari lapisan epitel pigmen. Ini disebut detasmen retina akibat pembengkakan. Ia didorong ke depan dan lebih dekat ke arah lensa. Ketidakseimbangan yang dihasilkan mengangkat fotoreseptor dari kedudukan konvensional mereka. Dalam kes yang jarang berlaku, retina dan pigmen retina epitelium lepaskan bersama jika lapisan pigmen utuh. Penyakit ini terutama menyerang lelaki berusia antara 20 dan 50 tahun, tetapi ia juga berlaku pada wanita. Permulaan sering dikaitkan dengan fizikal atau mental tekanan.

Punca

Penyebab sebenar retinopathia centralis serosa, perubahan retina, tidak diketahui. Walau bagaimanapun, tekanan telah biasa disebut sebagai pencetus untuk keadaan selama bertahun-tahun. Kajian menunjukkan bahawa mereka yang terjejas sering menunjukkan tingkah laku persaingan yang jelas, banyak mengatur dan mengurus, serta tangkas. Ini juga alasan untuk nama bekas "penyakit pengurus". Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa setiap orang yang mengalami tekanan mengalami penyakit mata. Sebabnya adalah proses tekanan yang berbeza. Penyakit ini juga boleh dikaitkan dengan peningkatan kepekatan hormon tekanan Kortisol. Pakar mengesyaki bahawa kerentanan genetik juga dapat mendorong berlakunya retinopathia centralis serosa. Perkara yang sama berlaku untuk jangkitan dengan Helicobacter pylori, perut kuman. Dalam hubungan ini juga, penyakit mata telah diperhatikan hingga tahap tertentu. Pada akhirnya, gambaran klinikal retinopathia centralis serosa belum dapat dikaji dengan secukupnya.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pada retinopathia centralis serosa, lubang kelabu-hitam muncul di bidang penglihatan. Penglihatan menjadi kabur oleh kabut kelabu, dan objek kelihatan terdistorsi atau berganda. Ini semua adalah gejala khas penyakit mata, yang sering muncul secara tiba-tiba. Di samping itu, kerana terlepasnya retina dari koroid, sering terdapat rabun sepihak atau dua hala. Tanda lain retinopati centralis serosa adalah penglihatan gelombang. Sama tipikalnya ialah kehilangan dalam bidang visual pusat. Ini menghasilkan penglihatan kelabu, hitam, atau kabur di tempat di tengah bidang visual.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Apabila retinopati centralis serosa disyaki, sejarah dan pemeriksaan yang teliti oleh pakar mata perlu. Ini kerana perubahan penglihatan mungkin disebabkan oleh keadaan lain yang muncul dengan gejala yang serupa. Doktor mempunyai pelbagai pilihan untuk diagnosis yang tepat, misalnya, a ujian mata. Ini biasanya melibatkan hiperopia pada mata yang terkena. Juga mungkin adalah perimetri jelas, misalnya perimetri ambang, yang berfungsi untuk menentukan dan mengukur skotoma. Funduscopy secara oftalmoskopi menunjukkan pembengkakan retina edematous yang kelihatan. Ujian penglihatan warna dan spektrum tomografi koheren optik| Tomografi koheren optik spektrum (SOCT) juga digunakan. Di sini, detasmen retina dapat dilihat secara langsung, kerana teknik pencitraan ini menghasilkan gambar keratan rentas. Terdapat bentuk retinopati centralis serosa akut dan kronik, yang boleh berlaku secara sepihak atau dua hala. Dalam bentuk akut, penyakit ini biasanya sembuh secara spontan dalam masa tiga hingga enam bulan dari awal. Oleh itu, adalah perkara biasa untuk memulakan terapi hanya selepas tiga bulan. Kehilangan penglihatan yang ketara hanya berlaku dalam kes terpencil, tetapi satu atau lebih penyakit berulang mungkin berlaku. Sekiranya retinopathia centralis serosa berlaku berulang kali dan meninggalkan perubahan, ia dipanggil bentuk kronik. Dalam kes ini, rawatan harus dimulakan lebih awal.

Komplikasi

Retinopathy centralis serosa jarang dikaitkan dengan komplikasi. Sebagai peraturan, penyembuhan spontan berlaku. Walau bagaimanapun, penyakit itu sendiri berlaku sebagai komplikasi reaksi stres pada individu yang sangat tertekan. Kerana ia sering menimpa pemimpin, biasanya disebut sebagai penyakit pengurus. Walaupun retina melepaskan sebahagiannya dari koroid kerana cecair yang menyerang, buta hampir tidak pernah berlaku. Selepas beberapa minggu atau bulan, penyakit ini sembuh tanpa rawatan dan penglihatan kembali normal. Kadang kala, kursus yang lebih teruk berlaku. Kemudian a terapi harus dipertimbangkan. Dalam fototerma terapi, retina dirawat dengan panas. Walau bagaimanapun, jika pembengkakan berada di luar makula, rawatan laser harus digunakan dalam kursus yang teruk, kerana terapi fototerma menyebabkan kehancuran retina disebabkan oleh panas yang dihasilkan dalam kes ini. Setelah simptom reda, berulang berlaku pada beberapa pesakit. Untuk mengelakkan berulang, rokok dan mengambil kortison-mengandungi ubat harus dielakkan. Mengurangkan tekanan juga mendorong penyembuhan lengkap. Kebanyakan lelaki muda yang bercita-cita tinggi dan tidak sabar dipengaruhi, tetapi mereka sangat terganggu oleh gangguan penglihatan secara tiba-tiba sehingga mereka mungkin juga memerlukan sokongan psikologi. Dalam konteks psikoterapi, dapat dibincangkan bagaimana pengurangan tekanan dapat dicapai dalam kes tertentu.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Retinopathy centralis serosa harus selalu dirawat oleh doktor. Tidak ada penyembuhan diri dengan penyakit ini. Sekiranya tidak dirawat, penyakit ini boleh membawa kepada had dan ketidakselesaan yang teruk dalam kehidupan seharian. Seorang doktor harus berunding sekiranya pesakit mengalami gangguan penglihatan. Ini boleh membawa hingga munculnya bintik hitam atau kelabu di bidang penglihatan, sehingga orang yang terkena tidak lagi dapat mengenali objek dengan betul. Selanjutnya, rabun jauh secara tiba-tiba juga menunjukkan retinopati centralis serosa dan mesti disiasat jika ia berlaku tanpa sebab tertentu dan secara tiba-tiba. Begitu juga, bidang visual dapat disertai dengan kekurangan, sehingga orang yang terkena juga mengalami gangguan sensibilitas. Ramai pesakit juga tidak dapat mengenal warna dengan betul kerana retinopathia centralis serosa. Sekiranya aduan ini berlaku, a pakar mata boleh dirujuk. Biasanya, retinopathia centralis serosa dapat dirawat dengan baik jika dikesan lebih awal.

Rawatan dan terapi

Dalam kebanyakan kes, terapi tidak diperlukan untuk retinopathia centralis serosa, kerana penyakit ini biasanya sembuh dengan sendirinya. Individu yang terjejas sering pulih dari gangguan penglihatan dalam beberapa bulan akan datang. Kesabaran adalah semua yang diperlukan. Sekiranya terdapat jalan yang teruk atau berulang, rawatan harus dimulakan. Dalam kes ini, rawatan laser dapat dipertimbangkan, yang sangat sering digunakan untuk mata ini keadaan. Kawasan bocor, yang terletak di koroid, ditutup dengan laser. Namun, prasyarat untuk ini adalah bahawa terdapat kedudukan eksentrik berkenaan dengan titik sumber. Sekiranya semuanya berjalan lancar, retina kembali ke pangkalnya kerana cahaya laser. Parut yang sedikit mungkin berlaku, tetapi ini tidak bermasalah. Walau bagaimanapun, pada beberapa pesakit, detasmen retina berulang mengakibatkan parut yang luas, sehingga penglihatan terganggu. Walaupun dalam kes penyembuhan spontan, sedikit penglihatan atau kualiti penglihatan kadang-kadang tetap ada. Prosedur lain untuk merawat retinopathia centralis serosa adalah terapi fotodinamik. Dalam prosedur ini, ubat sensitif cahaya disuntik ke dalam vena di lengan dan merebak ke seluruh badan dalam masa 15 minit berikutnya, yang merangkumi kapal dari koroid. Ubat ini diaktifkan secara khusus dengan penyinaran laser dan kebocoran darah kapal ditutup.

pencegahan

Untuk mengelakkan berlakunya retinopathia centralis serosa, tahap tekanan harus dikurangkan. Relaksasi teknik seperti qigong and latihan autogenik juga membantu. Ini menyumbang kepada mengimbangi dan optimum keseimbangan kerja-kehidupan. Selalu penting untuk mengetahui bagaimana tekanan mempengaruhi tubuh. Latihan juga membantu, kerana pergerakan menguatkan badan sistem imun dan mendorong pemecahan tekanan hormon disyaki mencetuskan retinopathia centralis serosa.

Susulan

Tidak seperti penyakit mata yang serupa, retinopati tidak membawa untuk melengkapkan buta. Walaupun tanpa terapi oftalmologi, retinopathia centralis serosa dapat sembuh dengan sendirinya. Sekiranya gejala berlanjutan, rawatan khusus harus dipertimbangkan. Gejala boleh berlanjutan selama beberapa minggu atau bulan. Lawatan ke pakar mata tetap dinasihatkan; dalam rawatan susulan, keadaan harus dijaga selepas terapi. Tujuan jangka sederhana hingga panjang adalah untuk mengelakkan kambuh, pesakit harus hidup secara kekal tanpa gejala. Pilihan rawatan termasuk pembedahan atau ubat. Kemajuan penyembuhan dipantau semasa rawatan susulan. Sekiranya operasi mata telah dilakukan, tindak lanjut pasca operasi yang terkenal akan berlaku. Ia berakhir dengan pemberhentian dari klinik. Sekiranya kesan yang diinginkan dapat dicapai dengan ubat yang sesuai, pakar menghentikan terapi dan memulakan rawatan selepas rawatan. Keadaan mata diperiksa secara berkala walaupun selepas pembedahan. Sekiranya simptom kembali, rawatan bermula semula. Pesakit juga boleh melakukan bahagiannya selepas penjagaan dengan makan secara sihat diet dan menghadiri temu janji pemeriksaan. Sebaliknya, pesakit harus menahan diri daripada berlebihan alkohol and nikotin penggunaan. Pantang lengkap dari perkara ini perangsang akan menjadi ideal.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Retinopathia centralis serosa sering berkembang sehubungan dengan tekanan kerja. Itulah sebabnya mengapa penderita dapat menurunkan tahap tekanan mereka. Fizikal kelonggaran dan juga latihan mental seperti meditasi dapat membantu mengurangkan masalah penglihatan. Walau apa pun, penting untuk berjumpa dengan pakar oftalmologi dengan cepat sekiranya masalah timbul. Selepas pemeriksaan dan cadangan terapi, mereka yang terjejas dapat melakukan sesuatu untuk mempermudah kehidupan seharian. Rehat bukan sahaja melindungi mata, tetapi seluruh organisma. Melalui betul kelonggaran, simptom biasanya hilang semula tanpa ubat. Walau bagaimanapun, doktor juga boleh mencadangkan pendekatan terapi khas. Ini bergantung kepada keparahan penyakit dan keadaan individu pesakit. Selain gaya hidup sihat dengan makanan berkhasiat dan senaman yang cukup, ia membantu mengurangkan tekanan dan elakkan perangsang seperti nikotin and alkohol. Ubat yang mengandungi kortison juga dianggap mencetuskan penyakit mata. Semasa berunding dengan doktor, perlu dipertimbangkan apakah masuk akal untuk menghentikan ubat-ubatan tertentu untuk penyakit kronik. Ini dapat menyokong penyembuhan diri, walaupun aduan lain yang mungkin ada juga harus dipertimbangkan.