Rusk: Baik untuk Aduan gastrousus

Bagi cirit-birit, muntah dan lain-lain masalah gastrointestinal, banyak orang suka meraih rusuk. Tetapi mengapa rusk baik untuk cirit-birit? Adakah rusk benar-benar sihat? Dan apa itu rusk diet semua tentang? Dalam artikel berikut, anda akan mengetahui apa yang terdapat dalam pastri rangup.

Nutrien dalam rusk

Rusk adalah pastri ragi dan dengan itu relatif rendah vitamin and mineral. Ia terdiri daripada sekitar 70 peratus karbohidrat. Nilai pemakanan rata-rata rusk setiap 100 g:

  • 72.3 g karbohidrat
  • 7.2 g lemak
  • Protein 13.5 g
  • Sodium 253 mg
  • 245 mg kalium
  • 36 magnesium mg
  • 2.72 mg besi
  • 4.625 mg vitamin B3 (niasin)

Berbanding dengan roti garing, rusk mengandungi lebih banyak lemak dan sedikit kurang mineral seperti kalium, natrium and magnesium.

Adakah rusk sihat atau tidak sihat?

Seperti yang sering terjadi, persoalan ini berpunca dari beberapa faktor. Walaupun satu makanan mungkin lebih sihat atau lebih tidak sihat, keseluruhan makanan diet mesti selalu dipertimbangkan. Sebagai makanan tunggal, rusk tidak sesuai untuk jangka masa yang panjang kerana tidak mengandungi semua nutrien yang diperlukan. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku aduan akut saluran penghadaman, rusk sangat sesuai sebagai hemat diet. Sekiranya hanya beberapa hari dihabiskan dengan makan rusuk, biasanya tidak ada kekurangan nutrien langsung. Walau bagaimanapun, penggunaan rusuk secara eksklusif hanya disarankan sekiranya ditunjukkan atas sebab perubatan (misalnya, kerana cirit-birit). 10 jenis roti yang sihat

Tidak sesuai untuk diabetes dan penyakit seliak.

Kerana rusk berisi gula dan rangkaian pendek yang lain karbohidrat, hanya sesuai untuk pesakit diabetes dalam tahap terhad. Secara amnya, mereka mesti mendapatkan pumpernickel, roti gandum utuh atau sejenisnya. Diabetes boleh merosakkan saraf (neuropati) dan ini juga boleh mempengaruhi saluran penghadaman. Oleh itu, pesakit diabetes harus berjumpa doktor sekiranya mereka mengalami perut atau masalah usus. Dalam bentuk konvensional, rusk mengandungi gluten. Yang gluten terdapat pada yang paling biasa bijirin, termasuk gandum. Sesiapa yang menderita celiac penyakit, iaitu intoleransi terhadap protein ini, atau yang ingin mengelakkannya gluten atas sebab lain, boleh memilih rusuk bebas gluten. Vegan dan laktosa- Alternatif percuma juga ada.

Acrylamide dalam rusuk

Rusk mengandungi acrylamide. Menurut Penguasa Keselamatan Makanan Eropah (EFSA), bahan ini meningkatkan risiko kanser. Ia dibentuk oleh proses kimia apabila makanan berkanji dipanaskan hingga lebih dari 120 darjah. Walau bagaimanapun, kandungan makanan akrilamida dapat dikurangkan dengan menggunakan kaedah penyediaan yang lembut. Peraturan EU yang sepadan telah mengikat sejak tahun 2018. Sekarang, syarikat pembuatan mesti mematuhi spesifikasi mengenai resipi dan penyediaannya. Walau bagaimanapun, tidak ada had atas yang ditetapkan untuk kandungan akrilamida makanan, hanya nilai panduan. Oleh itu, spesifikasi EU kontroversial.

Mengapa rusuk baik untuk cirit-birit?

Bahan-bahan rusk dan yang berganda penaik proses menjadikannya sangat mudah dicerna. Oleh itu, rusk adalah makanan yang sesuai untuk aduan gastrointestinal seperti:

  • Cirit-birit
  • Sembelit
  • Muntah
  • Heartburn
  • Gastritis

Dalam ketidakselesaan akut, seperti disebabkan oleh gangguan perut, ditunjukkan Schonkost. Oleh itu, rusk sangat sesuai: kerana kandungan lemak rendah, mudah dicerna. Kerana ia adalah cookie kering, ia mempunyai kesan sembelit pada najis yang terlalu cair dan oleh itu merupakan ubat rumah yang popular untuk cirit-birit.

Apa lagi yang harus dipertimbangkan?

Selain makan rusuk, penghidap penyakit masalah gastrointestinal harus memastikan bahawa mereka minum cukup cecair. Gabungan popular rusk dengan susu kurang sesuai dalam kes seperti itu. Lebih baik digunakan air, larutan elektrolit atau teh tanpa gula - idealnya chamomile or pudina teh. Sekiranya gejala berterusan selama lebih dari tiga hari, darah atau lendir di dalam najis, demam atau masalah peredaran darah, doktor harus berunding. Mereka yang berpuasa selama beberapa hari atau tidak makan makanan pejal kerana alasan lain juga boleh menggunakan rusuk untuk membiasakan sistem pencernaan dengan makanan biasa.

Berapa banyak kalori yang mempunyai rusuk?

Rusk mendapat namanya dari cara penyediaannya: dibakar dua kali. Yang berganda penaik proses mengurangkan kelembapan pada rusk. Ia adalah komponen pepejal yang membentuk kandungan tenaga. Rusk mengandungi kira-kira 40 kcal setiap keping, bergantung pada pengeluarnya. Berbanding dengan jenis lain dari roti, rusk adalah bom kalori dengan begitu banyak kalori sehelai. Selain itu, ia "kosong" kalori, boleh dikatakan. Rusk memberikan banyak tenaga, tetapi terutamanya dalam bentuk sederhana karbohidrat. Rasa kenyang yang disediakan oleh karbohidrat jenis ini cepat habis. Di samping itu, karbohidrat sederhana menyebabkan darah gula tahap meningkat mendadak pada mulanya dan kemudian turun dengan cepat.

Apakah diet zwieback?

Oleh itu, nampaknya lebih mengejutkan bahawa terdapat diet zwieback. Kaedah penurunan berat badan ini adalah diet kemalangan. Ini bermakna anda dapat menurunkan berat badan dengan cepat, tetapi pada masa yang sama anda harus melakukan pengorbanan yang berat. Selain rusuk, hanya beberapa makanan lain yang dibenarkan, seperti makanan rendahfruktosa buah-buahan seperti betik dan aprikot, dan telur. Monotoni ini sering menjadikan sukar untuk mengikuti diet sama sekali. Makanan tambahan yang dibenarkan dapat meningkatkan nilai pemakanan makanan.

Kelemahan diet zwieback

Penurunan berat badan secara radikal memberi tekanan kepada badan. Sekiranya anda mengubah diet anda kembali ke "normal" setelah diet, kilo yang hilang biasanya akan cepat kembali - sering kali anda berat badan lebih lama setelah beberapa waktu sebelum diet (yang disebut kesan yo-yo). Sekiranya badan hanya menerima sedikit makanan, ia akan memulakan program kecemasan dan menyesuaikan metabolisme. Selepas itu, proses metabolisme akan berfungsi semula. Selama ini, organisma berusaha mengumpulkan banyak kedai untuk kecemasan seterusnya. Dengan cara ini, simpanan lemak baru terbentuk dengan cepat. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan, anda harus mengubah diet anda untuk jangka masa panjang. Dengan cara ini, kilo tidak turun secepat, tetapi ada kemungkinan besar penurunan berat badan yang diinginkan akan kekal. Sekiranya seseorang mempertimbangkan walaupun terdapat risiko dan kekurangan ini a diet kemalangan seperti diet zwieback, seseorang harus membicarakannya terlebih dahulu dengan doktor yang hadir.

Rusk untuk kanak-kanak: dari bila?

Ramai yang ingat rusuk sejak kecil - salah satu jenama yang paling terkenal pastinya Brandt


. Sepotong sebagai makanan ringan di antara adalah dan praktikal. Terutama dalam perjalanan atau perjalanan, rusk adalah penyediaan yang tidak rumit dan popular kerana tidak mudah rosak dan tidak perlu disejukkan. Rusak bayi disyorkan oleh pengeluar untuk kanak-kanak semuda enam bulan. Pada usia ini, anak kecil sangat gemar dengan bubur rusk atau rusk susu.

Berapakah jangka hayat rusuk?

Rusk, seperti kebanyakan makanan lain, harus disimpan di tempat yang kering. Ia akan bertahan lama jika disimpan di dalam bekas kedap udara. Lama-kelamaan, rusk itu mungkin akan kehilangan kerenyahannya, tetapi ia masih belum rosak. Oleh kerana jangka hayat bergantung pada penyimpanan, anda harus melihat penampilannya, bau and rasa makanan untuk menilai sama ada rusk masih boleh dimakan. Walau bagaimanapun, rusk tidak mudah rosak. Dalam keadaan yang betul, ia mempunyai jangka hayat yang sangat lama.

Apa yang ada dalam rusk?

Rusk adalah pastri ragi. Dalam bentuk asalnya, ia mengandungi:

  • Tepung
  • Gula
  • Yis
  • Lemak
  • Susu

Oleh itu, tidak terlalu sukar untuk membuat rusuk sendiri. Resipi klasik boleh ditambah dengan ramuan lain, bergantung pada rasa dan keperluan. Sekiranya rusk bukan makanan ringan, tetapi sebagai makanan ringan di antara, anda boleh menyempurnakan doh, misalnya, dengan rempah, serpihan kelapa atau coklat salutan. Buah kering atau kacang juga boleh ditambah. Jenis tepung juga penting rasa. Sebagai contoh, rusk dengan ejaan juga sangat popular.

Sejarah rusk

Sudah orang Rom dan Yunani kuno tahu pastri yang dibakar dua kali. Ia kemudian dikenal sebagai "panis frixus" dan "dipyritai". Kelebihan besar rusk adalah jangka hayatnya yang panjang. Ini menyebabkan fakta bahawa dia menjadi persediaan perjalanan yang popular. Oleh itu, pada masa lalu, rusuk sering berada di menu pelaut dan tentera.