Schellong Test - Pemeriksaan fungsi peredaran darah

Apakah ujian Schellong?

Ujian Schellong adalah kaedah pemeriksaan mudah untuk memeriksa fungsi peredaran darah dan menjelaskan penurunan secara tiba-tiba darah tekanan. Lebih teruk jatuh darah tekanan atau rendah tekanan darah boleh berlaku ketika mereka yang terkena merasa pening ketika bangun tidur atau ketika mata mereka menjadi hitam. Kejatuhan yang tidak jelas dapat menunjukkan gangguan peraturan peredaran darah. Di sini ujian Schellong dapat memberikan kesan pertama.

Bagaimana ujian Schellong dilakukan?

Tidak diperlukan campur tangan fizikal untuk melakukan Ujian Schellong. Hanya a darah tekanan dan jantung pengukuran kadar adalah perlu. Pesakit pertama berehat di sofa selama kira-kira sepuluh minit.

Setelah pesakit berbaring, dia tekanan darah dan jantung kadar diukur. Kemudian pesakit harus berdiri. Segera setelah bangun, kedua-dua parameter diukur lagi. Pesakit sekarang harus berdiri selama kira-kira sepuluh minit. Selama ini pengukuran baru untuk tekanan darah dan jantung kadar diambil setiap minit.

Mengapa ujian Schellong dilakukan?

Ujian Schellong menilai perubahan tekanan darah apabila kedudukan badan berubah dari berbaring hingga berdiri. Apabila berdiri dengan cepat, darah mengalir ke kaki kerana graviti. Ini juga dipanggil tindak balas ortostasis.

Peredaran darah di kepala dan jantung berkurang. Tubuh bertindak balas terhadap mekanisme ini untuk mencegah penurunan tekanan darah yang tajam atau untuk mengekalkannya sekerap mungkin. Ia melakukan ini dengan menyebabkan darah kapal untuk menyempitkan dan dengan meningkatkan kadar jantung. Sekiranya tindakan fizikal tidak mencukupi, gejala mungkin berlaku yang menunjukkan tekanan darah rendah atau penurunan tekanan darah yang tajam. Dengan ujian Schellong, the nilai tekanan darah ditentukan dapat digunakan untuk membuat penilaian awal fungsi peredaran darah.

Apa yang boleh didiagnosis dengan Ujian Schellong?

Ujian Schellong digunakan untuk menilai perubahan tekanan darah ketika bangun. Ini juga disebut peraturan ortostatik. Berikut ini adalah hal yang diharapkan ketika bangun: Dalam hal ini gangguan fungsi peredaran darah tidak dapat diandaikan.

Namun, jika tekanan darah turun lebih banyak ketika bangun, ini mungkin merupakan petunjuk adanya masalah ortostatik atau sistem peredaran darah yang terganggu. Penyebab gangguan peredaran darah dapat disarankan oleh visualisasi tekanan darah yang tepat dan kadar jantung nilai. Salah satu penyebabnya ialah, misalnya, peraturan yang cacat oleh sistem vegetatif (yang bersimpati sistem saraf).

  • Nadi biasanya meningkat sekitar 10-20 denyutan / minit
  • Nilai tekanan darah atas biasanya turun sedikit, sementara nilai tekanan darah rendah meningkat sedikit

Gejala-gejala ini mungkin menunjukkan tekanan darah rendah atau penurunan tekanan darah yang cepat (kelemahan peredaran darah):

  • Pening, terutamanya ketika berdiri dengan cepat