Mania bau diri: Sebab, Rawatan & Bantuan

Khayalan bau diri adalah kandungan khayalan yang membuat pesakit mempercayai bau diri yang menjijikkan. Gangguan tahap tinggi seperti skizofrenia, gangguan obsesif-kompulsif, Atau otak kerosakan organik berperanan dalam pengembangan khayalan. Rawatan melibatkan gabungan ubat pentadbiran dan terapi.

Apakah mania bau diri?

Kumpulan gangguan khayalan mengandungi gambaran klinikal jiwa yang berbeza. Gangguan khayalan, misalnya, berbeza dengan kandungan khayalan. Dalam khayalan bau diri, kandungan khayalan itu sepadan dengan bau badan yang tidak sedap. Penderita terobsesi dengan pemikiran bahawa mereka bau mempunyai kesan menjijikkan pada orang lain. Khayalan bau diri juga dikenali sebagai bromidrosiphobia atau bromosis dan pada asalnya dijelaskan dalam literatur dengan latar belakang budaya Jepun yang spesifik. Taijin Kyōfushō dianggap sebagai penghulu pertama. Sejak tahun 1970-an, kandungan khayalan juga memasuki penerbitan berbahasa Inggeris. Oleh itu, gambaran klinikal terlepas dari konteks Jepun dan sejak itu dikenali sebagai Olfactory Reference Syndrome. Kelainan ini adalah bentuk khayalan yang agak jarang berlaku. Sementara itu,bau khayalan bukan lagi gangguan monosimtomatik yang terpisah, tetapi diletakkan dalam konteks gangguan mental seperti gangguan obsesif-kompulsif, skizofrenia, dan psikosindrom.

Punca

Sebab-sebab bau diri mania mungkin budaya dan individu yang salah faham. Di samping itu, pelbagai gangguan primer boleh membawa kepada gambaran gejala bau diri mania. Paranoid skizofrenia kadang-kadang adalah gangguan yang paling terkenal dengan simptomologi khayalan. Dalam kes skizofrenia paranoid, khayalan biasanya ego-sistonik. Maksudnya, pesakit menganggap bau diri yang buruk sebagai bahagian keperibadian mereka yang benar-benar logik dan jelas. Sebagai gejala dalam konteks obsesif-kompulsif gangguan keperibadian, khayalan bau diri boleh sama ego-sistonik. I-dystonia, sebaliknya, sering hadir untuk khayalan dalam konteks gangguan obsesif-kompulsif. Dalam kes ini, pesakit sedar bahawa idea mereka tentang bau diri yang tidak baik tidak sesuai. Dalam beberapa kes, khayalan bau diri juga disebabkan otak-kerosakan organik. Dalam konteks ini, misalnya, penyakit degeneratif dipersoalkan sebagai penyebab utama gangguan khayalan. Selalunya terdapat peralihan yang lancar antara kemungkinan penyebabnya. Pesakit dengan khayalan bau diri mengalami set salah tanggapan dan salah anggapan yang agak khas. Mereka mempercayai mereka bau menjijikkan. Kesan ini sepenuhnya subjektif dan berbeza dengan realiti objektif. Ramai pesakit bercakap tentang sensasi bau yang tidak normal dari orang mereka sendiri, yang berlaku terutamanya berkaitan dengan persekitaran mereka. Mereka sering merasakan bahawa gerak tubuh, ekspresi wajah, dan tingkah laku orang lain yang bersentuhan dengannya pasti berkaitan dengan bau badan mereka yang menjijikkan. Mereka sering obsesif mencari penyakit organik yang dapat menjelaskan bau badan mereka secara subyektif. Mereka menggunakan minyak wangi dan cara lain untuk mengatasi bau mereka. Kerana mereka diganggu oleh kegelisahan sosial kerana bau, rasa malu dan penarikan diri sosial yang sering terjadi. Bergantung pada penyebab utamanya, khayalan itu dikaitkan dengan gejala lain dan dianggap sama ada berkaitan dengan keperibadian atau mengganggu keperibadian.

Penyakit dengan gejala ini

  • Skizofrenia katatonik
  • Schizophrenia
  • Gangguan keperibadian obsesif-kompulsif
  • Barah otak
  • Skizofrenia paranoid
  • Gangguan obsesif-kompulsif
  • Dementia
  • Pendarahan otak
  • Gangguan skizoafektif
  • Psikosyndrome organik
  • Keradangan otak
  • Gegaran

Diagnosis dan kursus

Khayalan bau diri telah dirawat terutamanya dalam konteks koleksi kes. Diagnosis mengikut ICD-10 atau DSM hampir tidak dapat dilaksanakan kerana peralihan penyebab cecair. Pada prinsipnya, diagnosis dibuat oleh psikologi atau psikoterapis, walaupun dalam beberapa kes, pakar neurologi diminta untuk mendapatkan diagnosis. Gangguan penyebab otak sistem organ dapat dikesan dengan pengimejan seperti CT atau MRI. Oleh kerana khayalan bau diri biasanya berada dalam konteks penyakit jiwa yang lain dan hanya sesuai dengan gejala, ia sering dianggap sebagai simptomologi khayalan untuk pekerjaan gambar klinikal yang lebih besar seperti gangguan obsesif-kompulsif. Prognosis untuk pesakit bergantung pada gangguan yang menyeluruh. Simptomatologi delusi ego-sistonik biasanya kurang dapat dirawat daripada simptomologi delusi ego-distonik kerana kurangnya pengiktirafan mengenai ketidakkonsistenannya.

Komplikasi

Khayalan bau diri adalah gangguan mental yang sangat sukar untuk diubati. Pesakit percaya bahawa mereka mempunyai bau diri yang sangat tidak menyenangkan dan rawatannya biasanya dengan pil. Walaupun rawatan ini dapat mengatasi penyebab gangguan ini, ia tidak dapat menyembuhkan gangguan mental ini. Psikoterapi memang sesuai di sini, tetapi ramai pesakit menolaknya. Ini terapi sangat penting, kerana jelas bahawa bau badan sama sekali tidak menjijikkan sesama manusia dan bahawa persepsi mereka yang terjejas mesti diubah. Penyembuhan dicapai dalam kes yang paling jarang, hanya kerana pesakit harus "bekerjasama". Gejala dapat diatasi dengan ubat, pasien dengan itu "tidak bergerak" dengan tablet. Namun, dia jauh dari sembuh, apalagi, penyebab penyakit ini sangat berbeza. Penyakit ini disertai oleh banyak kesalahpahaman, pesakit mempunyai pendapat mereka sendiri, yang jauh dari kenyataan. Penderita membuat kesimpulan yang salah dari isyarat orang lain, mereka sangat yakin bahawa ekspresi wajah dan gerak tubuh orang-orang ini berkaitan dengan bau mereka yang tidak menyenangkan. Mereka sering mencari penyakit organik untuk menjelaskan bau yang menjijikkan. Walaupun "bau busuk" ini hanya dirasakan secara subyektif, orang yang menghidap penyakit ini menarik diri lebih banyak dan sukar mengambil bahagian dalam kehidupan sosial.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Adalah normal untuk mengambil berat tentang penampilan anda yang rapi. Ini termasuk memeriksa kemungkinan bau badan. Pemeriksaan ini memang wajar dilakukan kerana bau badan dari orang lain hampir selalu dianggap menjijikkan. Juga diketahui bahawa bau badan seseorang dirasakan kurang intensif oleh orang lain daripada yang lain. Seperti penggunaan minyak wangi, kesan pembiasaan juga terjadi pada bau yang ada secara semula jadi. Walau bagaimanapun, sesiapa sahaja yang selalu bimbang tentang bau tidak menyenangkan, walaupun mereka yang berada di sekitarnya mengesahkan sebaliknya apabila ditanya dan tidak ada reaksi lain untuk menunjukkannya, harus memikirkan untuk berjumpa doktor. Ada kemungkinan bahawa ada organik kesihatan kecelaruan. Orang hubungan pertama harus menjadi doktor keluarga. Secara umum, dia telah mengenal pesakitnya selama bertahun-tahun dan dapat menilai keprihatinannya dengan secukupnya. Khayalan bau diri atau bau diri yang dirasakan boleh mempunyai kesihatan latar belakang atau disebabkan oleh ubat-ubatan tertentu. Kadang kala persekitaran peribadi terlalu sopan untuk menjawab pertanyaan dengan jujur. Sekiranya perlu, doktor keluarga akan mengatur pemeriksaan lebih lanjut oleh pakar, terutamanya psikiatri, psikologi atau psikoterapis. Khayalan bau diri sebenarnya berdasarkan gangguan psikologi. Selalunya, orang yang terjejas tidak mempunyai kesedaran diri. Di sini, keluarga dan rakan-rakan diperlukan untuk mengatur rawatan perubatan bagi seseorang yang menderita khayalan bau diri.

Rawatan dan terapi

Rawatan untuk pesakit dengan bau diri mania bergantung kepada sebab utama. Bergantung pada gangguan yang mendasari, pelbagai pendekatan terapi boleh digunakan. Salah satunya adalah rawatan ubat konservatif. Bentuk rawatan ini tidak sesuai untuk mengatasi punca dan hanya mengatasi gejala itu sendiri. Pesakit mungkin tanpa gejala sementara dengan rawatan ubat. Namun, gejala ini tidak setara dengan penawar, kerana penyebabnya tidak dapat ditangani. Ubat seperti neuroleptik or clomipramine digunakan untuk rawatan simptomatik. Ubat mana yang lebih sesuai diputuskan dengan penyakit utama. Satu bentuk rawatan sebab adalah psikoterapi, yang dalam kes mania bau sendiri biasanya berbentuk kumpulan terapi atau sekurang-kurangnya dalam kombinasi dengan terapi kumpulan.Selain itu, kognitif terapi tingkah laku boleh ditawarkan dalam kes individu, di mana bau badan pesakit sendiri dinilai semula dan persepsi mereka berubah. Bentuk rawatan kognitif terapi tingkah laku sangat sesuai untuk tujuan yang disebabkan oleh budaya atau sebaliknya. Dalam konteks kerosakan otak-organik, keutamaannya adalah merawat penyakit penyebab. Untuk penyakit degeneratif, tidak ada penyembuhan tetapi paling tidak melambatkan penyakit dadah ada. Kadang-kadang yang paling sukar untuk dirawat adalah khayalan bau diri dalam konteks skizofrenia. Penyembuhan sebab tidak biasanya dicapai dalam konteks ini. Walau bagaimanapun, antipsikotik dapat mengurangkan fasa akut.

Prospek dan prognosis

Mania bau diri adalah masalah psikologi semata-mata, sebab itulah mania bau sendiri juga harus dirawat oleh ahli psikologi. Orang yang terjejas tidak benar-benar menderita bau busuk, tetapi hanya membayangkan gejala ini. Ini membawa kepada kebimbangan sosial dan pengecualian. Orang yang terjejas cuba menafsirkan setiap isyarat dan setiap ucapan orang lain mengenai bau badan mereka sendiri dan oleh itu selalu menafsirkan bahawa bau mereka sendiri tidak menyenangkan bagi orang lain. Ini membawa kepada situasi tertekan, terutamanya ketika orang itu bersentuhan dengan banyak orang. Selalunya orang yang terkena mencari penyebab penyakit organik badan dan membayangkan penyakit tertentu. Hasilnya adalah lawatan kerap ke doktor, walaupun tidak ada masalah yang sebenarnya. Ini juga boleh membawa untuk mengabaikan tempat kerja, misalnya, yang boleh menyebabkan masalah dengan majikan. Simptom yang jauh lebih teruk adalah penyucian dan pencucian badan yang berterusan pada mania yang berbau sendiri. Ini untuk mengelakkan badan sendiri mempunyai bau yang tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun, pencucian kekal merosakkan lapisan pelindung semula jadi kulit dan menyebabkan gatal-gatal pada kulit. Walau apa pun, mania bau diri harus dirawat dengan bantuan doktor. Rawatan mungkin memakan masa beberapa bulan.

pencegahan

Mania bau sendiri boleh mempunyai banyak sebab. Gejala tersebut dapat dicegah hanya sejauh penyebabnya dapat dicegah. Oleh kerana penyakit otak yang merosot dan penyakit seperti skizofrenia sering mempunyai faktor penyebab keturunan, pencegahan penuh hampir mustahil.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Dalam kebanyakan kes, mania bau diri adalah masalah psikologi. Oleh itu, perundingan dengan ahli psikologi harus selalu diatur untuk mengenal pasti penyebab mania bau diri dan dengan itu dapat memerangi secara khusus. Selalunya, mania bau diri menyebabkan pencucian dan pewangi secara kompulsif. Perkara ini harus dibatasi, kerana tingkah laku ini merosakkan lapisan pelindung semula jadi kulit. Sebaik-baiknya, orang yang terjejas harus menahan diri dari mengambil minyak wangi dan produk basuh lain semasa mereka keluar dan sekitar. Wangi dan mencuci hanya perlu sebelum keluar dari rumah. Sekiranya mania bau diri menjadi lebih kuat, ini sering mempunyai pencetus tertentu, termasuk tekanan khususnya. tekanan harus dielakkan, juga berguna untuk mencari gangguan sehingga mania bau diri dapat dilewati. Bercakap dengan orang lain mengenai masalah seseorang selalu membantu. Seorang doktor dapat mengenal pasti punca masalah dan mengatasinya secara khusus. Malangnya, dengan mania bau diri, ada beberapa ubat penolong diri yang boleh diambil atau dilakukan oleh orang yang terkena bencana. Sekiranya kulit sudah jengkel dengan pencucian dan pewangi secara kompulsif, sudah tiba masanya untuk mendapatkan nasihat doktor.