Kelembutan: Punca, Gejala & Rawatan

Di bawah istilah pikun, profesion perubatan merujuk kepada keletihan yang berkaitan dengan usia. Dalam bahasa vernakular, orang suka menggunakan perkataan lemah. Kenyataannya adalah: kelemahan usia tua bukanlah penyakit, tetapi, pada usia tua berlaku, keadaan penampilan orang tersebut.

Apa itu pikun?

Di bawah istilah kelemahan usia tua, profesion perubatan merujuk kepada keletihan yang berkaitan dengan usia. Dalam bahasa biasa, orang suka menggunakan perkataan lemah. Kelemahan usia tua adalah fenomena kompleks, yang - seperti namanya - berlaku pada usia tua. Walau bagaimanapun, ia tidak dianggap sebagai penyakit bebas. Pesakit menderita memori dan gangguan fungsi kerana proses penuaan. Begitu juga dalam hal maju pikun, sokongan kejururawatan dan langkah-langkah perlu. Akibat dari kekurangan senil kadang-kadang osteoporosis, atrofi otot dan kelemahan otot. Walau bagaimanapun, kelemahan pikun juga boleh berkembang menjadi sindrom lemah. Pesakit mengeluh, berbanding dengan orang lain dalam kumpulan umurnya, dengan peningkatan gejala badan yang ketara, serta penurunan berat badan, keletihan dan peningkatan ketegangan berjalan.

Punca

Punca pikun demensia adalah, seperti namanya, usia tua. Selepas usia tertentu, bermulanya pikun atau kelemahan adalah perubahan semula jadi dalam fizikal keadaan. Atas sebab ini, profesional perubatan hanya menangani sindrom lemah. Sindrom ini dianggap memerlukan rawatan dan rawatan perubatan. Sudah tentu terdapat proses perkembangan yang berbeza dan faktor-faktor risiko yang menyokong sindrom lemah. Contohnya, orang yang menderita tekanan darah tinggi, kencing manis mellitus dan kronik keradangan sering terjejas. Begitu juga dengan orang yang lemah sistem imun, menderita daripada anemia, atau tahap hormon yang diubah secara signifikan lebih cenderung dipengaruhi oleh sindrom daripada yang lain dalam kumpulan umur mereka. Doktor berulang kali menjelaskan bahawa adalah "tipikal" bahawa dalam kes sindrom lemah, tahap CRP meningkat secara signifikan pada masa yang sama. Selanjutnya, doktor berulang kali menyatakan pengurangan testosteron tahap. Ini juga membawa kemungkinan, berkaitan dengan rendah vitamin D cermin, kepada sindrom yang disebutkan. Begitu juga, doktor dapat menentukan kelaziman yang bergantung pada usia; gejala sindrom menjadi lebih kuat dari usia 65 tahun.

Gejala, keluhan, dan tanda

Tanda khas pikun demensia adalah penurunan dalam memori, mempengaruhi nama dan tarikh lahir, misalnya. Individu yang terjejas juga sering bersikap keras kepala dan sering merasa letih dan letih. Ini boleh disertai oleh penurunan berat badan yang tidak diingini, kekurangan imuniti dan gangguan tidur, serta masalah tertidur dan terus tidur. Perubahan fisiologi merangkumi penurunan pendengaran, hingga dan termasuk kehilangan pendengaran sepenuhnya. Rasa penglihatan juga mungkin terganggu - terdapat persepsi warna yang lemah dan gangguan penglihatan yang lain. Perkembangan kelegapan lensa atau penyakit mata lain seperti katarak atau glaukoma juga tipikal. Rasa bau dan rasa juga boleh merosot dengan usia, yang boleh membawa kekurangan selera makan. Mengiringi ini, pikun juga menampakkan diri dalam gangguan sistem muskuloskeletal. Mereka yang terjejas biasanya boleh bergerak hanya pada tahap yang terhad dan jauh lebih perlahan daripada sebelumnya. Terdapat penurunan tulang besar-besaran, sering disertai oleh sakit tulang. Secara luaran, kelemahan pikun ditunjukkan oleh yang biasa tempat umur dan pikun kulit. Penuaan awal atau maju dapat diakui terutamanya oleh penurunan prestasi fizikal dan mental.

Diagnosis dan perkembangan

Sekiranya pesakit mengadu gejala keperitan yang agak teruk yang jelas melebihi orang yang berada dalam kumpulan usia yang sama, disarankan agar berjumpa doktor. Doktor mesti menjelaskan sama ada ini adalah kes kelemahan yang disebabkan oleh usia tua atau sindrom lemah. Doktor menggunakan pemeriksaan dan klasifikasi mengikut Fried. Sekiranya pesakit menunjukkan lebih daripada tiga gejala, dia menderita sindrom lemah. Dalam sindrom ini, berlaku penurunan berat badan yang kuat dan tidak dapat dikawal lagi. Kelemahan otot juga terbukti, yang disertai dengan kehilangan kekuatan. Pesakit mengadu keletihan, menunjukkan corak gaya berjalan dan tidak stabil dan mempunyai risiko jatuh yang lebih tinggi. Begitu juga, pesakit menunjukkan gejala di kawasan ketidakstabilan fizikal; banyak orang yang terjejas juga memperlambat reaksi. Begitu juga, kapasiti prestasi dikurangkan dengan ketara. Sekiranya orang yang terkena menunjukkan lebih daripada tiga gejala, dia mungkin terkena sindrom lemah. Walau bagaimanapun, jika doktor mendiagnosis hanya satu atau dua gejala, seseorang mesti menganggap kemerosotan umum berkaitan dengan usia keadaan. Walau bagaimanapun, sindrom lemah mesti dibezakan dengan jelas daripada penyakit lain pada usia tua. Contohnya, tidak ada Alzheimer tidak demensia ada kaitan dengan sindrom tersebut. Walaupun ada kemungkinan penyakit ini berlaku bersamaan dengan sindrom, terapi dan rawatan dipisahkan dengan ketat. Sejauh mana sindrom ini berubah - dalam jangka masa - belum jelas. Walau bagaimanapun, doktor menganggap bahawa sindrom - seperti kelemahan klasik pada usia tua - menjadi lebih teruk selama bertahun-tahun dan dengan itu kemerosotan umum keadaan berlaku. Baik sindrom lemah, dan pikun semula jadi, tidak dapat disembuhkan. Walau bagaimanapun, terdapat rawatan yang memperlambat perkembangan atau perkembangan gejala.

Komplikasi

Kelemahan kerana usia tua adalah gejala yang sangat biasa dan berlaku pada semua orang. Walau bagaimanapun, ada yang lebih terpengaruh daripada yang lain, yang disebabkan oleh yang lain diet, gaya hidup mental dan fizikal. Sejauh mana kelemahan senile mempengaruhi pesakit juga sangat bergantung pada kemajuan penyakit dan keterbatasan fungsi tubuh. Sebagai peraturan, tidak ada rawatan untuk demensia pikun. Ia boleh dihentikan atau dibatasi dengan ubat, tetapi penyembuhan lengkap tidak mungkin. Sebagai contoh, demensia senile sering menyebabkan memori kehilangan atau gangguan ingatan pada pesakit. Pelbagai organ lain tidak lagi dapat menjalankan fungsinya dengan baik. Dalam kes terburuk, kekurangan pikun menyebabkan kegagalan organ dan mengakibatkan kematian. Namun, sama ada dan bila kes ini tidak dapat diramalkan secara universal. Dalam banyak kes, demensia pikun juga bermaksud bahawa pesakit tidak lagi dapat mengatasi kehidupan seharian dengan sendiri. Mereka kemudian bergantung pada bantuan keluarga atau pengasuh untuk melakukan aktiviti seharian. Dalam beberapa kes, rawat inap pesakit juga diperlukan kerana demensia pikun.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Kerana kelemahan senil, orang biasanya tidak berjumpa doktor sehingga kelemahan atau keletihan mencapai tahap tertentu. Bagi sebilangan orang, kecergasan dan daya hidup bertahan sehingga usia tua. Yang lain "melemahkan" pada usia yang agak muda. Itu bergantung pada banyak keadaan bila dan bagaimana kelemahan usia tua itu berlaku. Peningkatan kelemahan adalah perkara biasa pada usia yang sesuai. Walau bagaimanapun, lawatan ke doktor masih dianjurkan. Peningkatan kelemahan pada usia tua boleh mempunyai gejala sekunder yang dapat diatasi. Dalam beberapa kes, kejururawatan langkah-langkah juga diperlukan untuk memberi lebih banyak sokongan kepada orang-orang yang menjadi lemah. Sekiranya terdapat kelemahan dan penyakit yang menyakitkan seperti tekanan darah tinggi, kencing manis or anemia, pakar perubatan bercakap mengenai sindrom lemah. Orang tua mesti berjumpa doktor dengan kerap untuk berbincang dengan tepat langkah-langkah sebaik sahaja kelemahan bermula. Sekiranya perlu, pentadbiran of vitamin D3 atau kalsium mungkin perlu. Pengambilan antihipertensi atau penyesuaian yang lebih baik kencing manis boleh dimulakan oleh doktor. Titik hubungan pertama dalam kes demensia pikun pada mulanya adalah doktor keluarga. Sekiranya perlu, dia boleh merujuk pesakit ke pakar intern atau pakar lain. Dalam kes penuaan yang semakin meningkat dan kemandirian yang menurun, ada kemungkinan juga untuk memohon ijazah kejururawatan atau bantuan rumah. Di sini, doktor boleh memberi nasihat mengenai langkah-langkah yang mungkin.

Rawatan dan terapi

Pertama dan terpenting, seimbang diet ia penting. Orang yang terkena harus menerima semua nutrien yang diperlukan dan memastikan minum cukup cecair. Sekiranya orang yang terjejas sudah terlalu lemah atau lupa untuk mengambil makanan serta cecair yang mencukupi, perlu saudara-mara atau juga penjaga profesional menjaganya. Dalam kes yang teruk, pemakanan intravena boleh digunakan. Selanjutnya, penjagaan harus diambil untuk terus membina otot dan dengan itu menghentikan kehilangan kekuatanOleh itu, orang yang terjejas harus melaksanakan individu kecergasan program atau juga memerangi gejala kelemahan usia tua dengan terapi fizikal juga fisioterapi. Akhirnya, gabungan antara penyelarasan tugas juga latihan kekuatan bukan sahaja memperbaiki otot dan otak, tetapi juga mengurangkan risiko jatuh.

Prospek dan prognosis

Secara umum, demensia pikun adalah gejala biasa yang tidak memerlukan rawatan. Ia berlaku pada usia yang lebih tua dan tidak dapat dielakkan. Mereka yang terkena merasa agak letih, lelah dan lemah kerana demensia pikun. Terdapat juga kemampuan yang sangat berkurang untuk mengatasi tekanan. Oleh itu, aktiviti biasa dalam kehidupan seharian kelihatan sukar bagi orang yang terjejas, sehingga pesakit mungkin bergantung pada pertolongan orang lain dalam kehidupan sehariannya. Begitu juga, demensia pikun mempunyai kesan negatif pada ingatan pesakit dan kepekatan. Terdapat juga gangguan dalam orientasi, mengimbangi gangguan dan peningkatan kelemahan. Ini meningkatkan risiko jangkitan, keradangan dan patah tulang. Kualiti hidup orang yang terjejas menurun dengan ketara kerana demensia pikun dan terdapat sekatan dalam kehidupan seharian. Demensia juga boleh berkembang akibat demensia pikun. Tidak mungkin untuk mengubati demensia pikun secara kausal. Namun, mereka yang terkena dampak dapat membatasi sebagian besar keluhan dan gejala dengan baik melalui gaya hidup sihat dan aktif, sehingga kehidupan sehari-hari menjadi tertanggung.

pencegahan

Setiap orang boleh mengambil tindakan pencegahan terhadap demensia pikun jika mereka mengelakkan - sepanjang hidup mereka - pelbagai faktor-faktor risiko, nikmati seimbang diet dan pastikan mereka cukup bersenam.

Penjagaan selepas itu

Dengan rawatan selepas rawatan, seorang profesional perubatan ingin mencegah, antara lain, dari berulang penyakit. Walau bagaimanapun, ini tidak mungkin berlaku dengan demensia pikun. Ia tidak dapat disembuhkan dan pasti terjadi akibat proses penuaan. Walau bagaimanapun, kesakitan atau kemerosotan kualiti hidup tidak semestinya diterima. Keluhan biasa pada usia tua menjadi semakin sengit. Oleh itu, penjagaan selepas bertugas mencegah kemungkinan timbulnya komplikasi. Doktor menyokong orang tua dalam hal ini. Tidak biasa pesakit dilihat setiap enam bulan. Penting bagi mereka yang terlibat mengambil bahagian dalam pemeriksaan dan pemeriksaan pencegahan. Selepas diagnosis, juga penting untuk belajar bagaimana menangani usia tua. Langkah-langkah yang sesuai dapat diajar dalam a terapi sesi. Orang yang terjejas kemudian mesti menggunakannya secara bebas di rumah. Anti-penuaan langkah-langkah merangkumi, di atas semua, latihan, latihan ingatan dan diet yang sihat. Mereka mengurangkan simptom. Doktor hanya dapat mengikuti proses penuaan. Rawatan ubat jarang digunakan. Penjagaan susulan boleh diberikan oleh doktor keluarga, pakar intern atau pakar khusus. Sekiranya demensia pikun membawa kepada gejala yang teruk dan kelemahan lain berlaku, bantuan juga boleh diluluskan melalui insurans penjagaan jangka panjang.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Oleh kerana kelemahan usia adalah proses semula jadi, langkah-langkah untuk rawatan diri hanya membantu dengan syarat. Walau bagaimanapun, mereka sesuai untuk pemeliharaan fungsi yang masih ada dan dapat menghalang kemajuan berlakunya aduan. Oleh itu, kematian sel yang diprogramkan selalu terlibat dalam kekurangan senil. Diet yang sihat dengan banyak vitamin, lemak sihat dan mineral membantu melindungi struktur sel yang sudah ada. Oleh itu, sel yang sudah ada dapat dipelihara lebih lama. Antioksidan juga membantu kerana melindungi sel dari kerosakan radikal bebas. Walau bagaimanapun, kawasan di badan yang sudah mengalami kerosakan struktur tidak dapat dipulihkan dengan cara ini. Ia juga penting untuk mengekalkan fungsi otot. Gimnastik harus dipraktikkan oleh orang tua dalam had kemungkinan mereka. Aktiviti sukan juga harus disatukan dalam kehidupan seharian. Setiap otot yang dipelihara atau dikembangkan melambatkan permulaan sekatan pergerakan yang berkaitan dengan usia. Batasan antara aktiviti sederhana dan mendorong had apa yang masih mungkin harus diterokai dalam amalan sukan perlahan. Prestasi kognitif yang merosot dapat diatasi dengan disasarkan otak latihan. Di sini, permainan yang memerlukan prestasi memori sama seperti penyertaan yang meriah dalam acara sosial dan rangsangan yang disasarkan dengan rangsangan yang mudah difahami. Banyak aktiviti meningkatkan perasaan hidup dan juga persepsi usia tua.