Teknologi Sensor: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Dalam bidang perubatan, istilah sensori merangkumi keseluruhan proses yang terlibat dalam persepsi deria. Persepsi deria merangkumi penglihatan, pendengaran, rasa, bau, dan rasa mengimbangi.

Apakah persepsi deria?

Dalam bidang perubatan, istilah sensori merangkumi semua proses yang terlibat dalam persepsi deria, seperti berbau. Ilmu sensori menangani persepsi rangsangan dari organ deria. Organ deria pada manusia merangkumi mata, telinga, dan hidung dan juga lidah. Telinga menampung dua organ deria. Salah satunya adalah organ vestibular, yang bertanggungjawab untuk rasa mengimbangi, dan yang lain adalah koklea, tempat duduk deria pendengaran. The kulit juga tergolong dalam organ rasa klasik. Namun, deria sentuhan bukan lagi sebahagian daripada sistem deria. Ia diberikan kepada rangsangan deria. Keseluruhan kawasan di otak bertanggungjawab untuk persepsi deria dipanggil pusat unjuran deria. Semua organ deria termasuk neuron yang bertanggungjawab untuk penghantaran dan pemprosesan rangsangan juga disebut sensorium.

Fungsi dan tugas

Proses deria asas sangat serupa untuk semua organ deria. Organ deria merasakan rangsangan tertentu. Ini kemudian disebarkan oleh pelbagai saraf sama ada ke deria otak kawasan atau ke struktur pusat yang lain sistem saraf (CNS). Kesan deria sebenarnya dihasilkan di sana. Ini juga disebut sebagai kesan deria utama. Pada langkah kedua, kesan utama dibandingkan dengan data yang tersimpan di otak. Proses ini juga disebut integrasi deria. Hanya apabila penyatuan rangsangan deria ini berlaku di pusat-pusat otak yang bertanggungjawab, objek dapat dikenali atau ditulis, misalnya. Hanya jumlah semua persepsi deria akhirnya menghasilkan persepsi atau sistem deria. Salah satu model persepsi deria adalah rantai persepsi yang disebut. Titik permulaan dalam rantai persepsi adalah rangsangan. Ini dihasilkan oleh objek. Rangsangan boleh berupa gelombang suara atau elektromagnetik, misalnya. Rangsangan ini kemudian menyentuh sel deria yang sesuai, misalnya, telinga merasakan bunyi. Sel-sel di organ deria yang sesuai menerima rangsangan, teruja olehnya dan mengubahnya. Rangsangan yang ditukar kemudian dihantar ke sel saraf. Selalunya, pra-proses rangsangan sudah berlaku di organ deria itu sendiri. Walau bagaimanapun, pemprosesan utama berlaku di pusat unjuran deria otak. Penapisan, penghambatan, penumpuan, perbezaan, integrasi dan apa yang disebut proses top-down berlaku di kawasan otak ini. Pemprosesan diikuti oleh persepsi, yang bermaksud bahawa di sinilah rangsangan menjadi sedar. Contohnya, bunyi menjadi bunyi atau sinaran elektromagnet menjadi ringan. Apa yang dirasakan kini diingat, digabungkan, dikenali, ditugaskan atau dinilai di otak. Proses-proses ini berlaku berdasarkan pengalaman sebelumnya. Pengiktirafan adalah asas bagi reaksi terhadap rangsangan yang dirasakan. Sama ada lakonan masih merupakan persepsi sensori boleh diperdebatkan. Sekurang-kurangnya, tindakan mempunyai pengaruh pada jangka seterusnya melalui rantai persepsi. Bagaimanapun, reaksi terhadap rangsangan disimpan sebagai pengalaman dan seterusnya mempengaruhi pemprosesan rangsangan berikutnya. Persepsi visual digunakan oleh manusia untuk melihat rangsangan visual seperti warna, garis, bentuk, dan gerakan. Mata bertanggungjawab untuk persepsi visual. Persepsi deria pendengaran atau akustik berlaku di telinga, atau lebih tepatnya di koklea, koklea tulang telinga. Persepsi deria pendengaran memungkinkan persepsi nada, suara dan suara. Bahagian telinga yang lain bertanggungjawab untuk persepsi vestibular, atau rasa mengimbangi. Bau dan wangian dirasakan melalui sistem deria penciuman. Di sini, pemprosesan yang sangat kuat sering berlaku di pusat deria, kerana banyak emosi dikaitkan dengan bau. Sistem deria gustatory digunakan untuk penerimaan kualiti gustatory. Organ deria yang berkaitan adalah lidah dengan rasa tunas.

Penyakit dan penyakit

Gangguan deria boleh timbul di organ deria itu sendiri dan juga di pusat otak pemprosesan atau di saluran saraf aferen. Kami bercakap mengenai gangguan deria ketika memproses kesan deria di bahagian tengah sistem saraf terganggu. Gangguan persepsi taktik, kinestetik, visual, pendengaran dan vestibular dikelaskan mengikut deria individu. Gangguan persepsi pendengaran dimanifestasikan, misalnya, oleh fakta bahawa mereka yang terkena mengalami kesukaran untuk menyaring suara latar atau tidak dapat membezakan antara bunyi atau suku kata yang serupa. Gangguan persepsi visual dapat dimanifestasikan oleh penglihatan berganda, pembacaan yang perlahan dan tersekat, kekok, atau sekadar mata membakar dan kemerahan mata. Dalam gangguan deria vestibular, rasa keseimbangan terganggu. Individu yang terkena mengalami kesukaran untuk menjaga keseimbangan, bergoyang ketika berjalan, dan mengalami kesukaran untuk mengorientasikan diri di ruang angkasa. Kanak-kanak dengan gangguan deria vestibular mungkin menonjol kerana mereka sangat enggan berayun. Jarang sekali gangguan persepsi hanya mempengaruhi satu kawasan sistem deria. Selalunya, terdapat gangguan gabungan. Terdapat banyak penyebab disfungsi deria. Gangguan tersebut boleh timbul akibat kecacatan kongenital, akibat gangguan perkembangan, atau disebabkan oleh kekurangan pendengaran atau penglihatan. Sudah tentu, fungsi deria juga terganggu apabila terdapat gangguan pada organ deria itu sendiri. Di mata, pandangan dekat atau rabun jauh atau penyakit seperti katarak atau detasmen retina merosakkan fungsi deria. Penyakit telinga dalam seperti penyakit Meniére mempengaruhi fungsi deria vestibular. Keradangan dalam telinga tengah seperti otitis media boleh mempengaruhi pendengaran. Ringkas rhinitis, Atau a sejuk, cukup untuk mempengaruhi proses penciuman secara negatif. Kehilangan sepenuhnya persepsi deria penciuman disebut anosmia. Gangguan persepsi penciuman juga mempengaruhi secara langsung rasa persepsi.