Melangsingkan badan tanpa kesan yo-yo

Pengenalan

Sesiapa yang telah kehilangan beberapa kilo semasa perubahan dalam diet atau aktiviti sukan yang mendorong peluh biasanya tidak berminat untuk mencarinya lagi. Kesan yo-yo menerangkan fenomena kenaikan berat badan yang sering diperhatikan selepas a diet. Kenaikan selalu disebabkan oleh lebihan kalori melebihi penggunaan sebenar badan.

Sesiapa yang tidak mahu menambah berat badan selepas a diet oleh itu mesti terus berhati-hati agar tidak makan lebih banyak daripada perolehan mereka. Anda juga harus ingat bahawa perolehan kalori badan telah menurun kerana penurunan berat badan. Oleh itu, seseorang tidak boleh makan sebanyak sebelumnya atau mesti meningkatkan pengambilan seseorang melalui aktiviti sukan dan sukan yang lebih banyak. Ini mungkin menarik bagi anda: Menurunkan berat badan tanpa rasa lapar - adakah itu mungkin?

Apakah kesan yo-yo?

Kesan yo-yo menerangkan peningkatan selepas diet yang berjaya sebelumnya. Seperti yo-yo, kilo yang hilang kelihatan mendarat di pinggul lagi. Selalunya ia berlaku setelah diet anda menambah berat badan yang hilang dan beberapa kilo tambahan.

Ini adalah fisiologi tulen. Apabila badan dibekalkan dengan lebih banyak tenaga dalam bentuk makanan, ia menyimpan tenaga ini dalam simpanan lemak untuk kembali pada masa kekurangan. Setelah menjalani diet, secara sedar atau tidak sedar, seseorang makan dengan lebih ringan lagi, memperlakukan diri dengan beberapa tambahan atau kehilangan motivasi untuk sukan biasa dan lebih banyak latihan. Di samping itu, berat badan yang lebih rendah juga mengurangkan kadar metabolisme basal tubuh ke tahap tertentu, kerana jisim yang lebih sedikit dipanaskan. Oleh itu, seseorang memerlukan lebih banyak kalori daripada yang diperlukan dan menambah berat badan lagi.

Apa yang perlu saya perhatikan semasa diet agar tidak mengalami kesan yo-yo?

Terdapat beberapa idea berguna yang boleh dipertimbangkan semasa fasa pemakanan agar anda tidak menjadi mangsa kesan yo-yo selepas tamatnya. Walau bagaimanapun, akhirnya, faktor penentu adalah bagaimana anda secara konsisten memantau kalori anda mengimbangi mengikuti diet. Pengambilan tidak boleh melebihi penggunaan untuk mengekalkan berat badan.

Perkara-perkara berikut dapat membantu mencegah kesan yo-yo: Lebih suka diet sederhana: Mereka yang terlalu banyak membatasi diri dalam fasa diet dapat mencapai hasil yang lebih cepat, tetapi juga lebih cenderung diganggu oleh selera makan. Terutama setelah menjalani diet yang ketat, anda ingin memberi ganjaran kepada diri anda secara meluas selepas itu. Malangnya, bagaimanapun, tambahan kalori cepat mengembalikan anda ke berat awal anda.

Perubahan diet yang dipikirkan dengan baik boleh menyebabkan pembiasaan; walaupun selepas diet, anda akan menggunakan pilihan yang lebih sihat atau bahagian yang lebih kecil. Membina tabiat: Selain bersenam dan bersukan, perubahan kecil dalam tabiat juga dapat membantu menurunkan berat badan dan mengekalkan berat badan sasaran. Sekiranya ini dijaga selepas diet dan tidak diganti dengan alternatif yang tidak sihat, perangkap yo-yo dapat dielakkan.

Ini termasuk, misalnya, air minuman dan teh tanpa gula dan bukan minuman ringan, menggantikan produk tenusu dengan alternatif bebas lemak, lebih suka produk tanpa lemak dan sebagainya. Bahkan perubahan kecil dapat membantu mencapai dan mengekalkan berat impian. Ini juga boleh menarik bagi anda: petua mengenai cara menurunkan berat badan

  • Lebih suka diet sederhana: Mereka yang terlalu banyak membatasi diri dalam fasa diet dapat memperoleh hasil yang lebih cepat, tetapi juga cenderung terganggu oleh selera makan.

Terutama setelah menjalani diet yang ketat, anda ingin memberi ganjaran kepada diri anda secara meluas selepas itu. Sayangnya, kalori tambahan dengan cepat mengembalikan berat badan anda dengan cepat. Perubahan diet yang dipikirkan dengan baik boleh menyebabkan pembiasaan; walaupun selepas diet, anda akan menggunakan pilihan yang lebih sihat atau bahagian yang lebih kecil.

-

  • Membina tabiat: Selain bersenam dan bersukan, perubahan kecil dalam tabiat juga dapat membantu mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan sasaran. Sekiranya ini dijaga setelah diet dan tidak diganti dengan alternatif yang tidak sihat, perangkap yo-yo dapat dielakkan. Ini termasuk, misalnya, air minum dan teh tanpa gula dan bukan minuman ringan, menggantikan produk tenusu dengan alternatif bebas lemak, lebih suka produk tanpa lemak, dan sebagainya. Bahkan perubahan kecil dapat membantu mencapai dan mengekalkan berat impian.