Kenalan Sosial: Diperlukan untuk Kesihatan yang Baik

Telah diketahui dari kajian ilmiah bahawa orang yang berpisah atau bercerai lebih cenderung menderita kemurungan. Sebenarnya, semakin sunyi seseorang, semakin tinggi risiko kematiannya (risiko kematian), kerana pengasingan sosial mempunyai kesan negatif yang setanding dengan kesihatan sebagai faktor-faktor risiko of rokok, obesiti dan tekanan darah tinggi (tekanan darah tinggi). Orang-orang yang sangat menyukai masyarakat menderita akibat kurangnya hubungan sosial. Oleh kerana kehilangan pasangan atau saudara-mara dan rakan-rakan meningkat seiring bertambahnya usia, adalah lebih penting untuk mengekalkan hubungan yang ada. Situasi dan peristiwa yang tertekan lebih baik ditanggung dan ditangani jika seseorang tidak bersendirian di dalamnya, tetapi mengetahui orang di pihak yang memberi sokongan kepada seseorang.

Apa yang menyebabkan pengasingan sosial?

Seseorang bercakap tentang pengasingan sosial apabila seseorang tidak lagi mengambil bahagian dalam kehidupan sosial. Walau bagaimanapun, ini tidak dianggap patologi (patologi) sehingga perasaan kesepian dan kesal muncul sebagai akibatnya.

Apa yang menyumbang kepada orang yang tidak lagi berpartisipasi dalam kehidupan sosial?

Faktor eksogen (contohnya, tergolong dalam kumpulan risiko) atau faktor endogen (contohnya, struktur keperibadian) menyebabkan orang tidak lagi dapat mengambil bahagian dalam kehidupan sosial dengan secukupnya. Faktor eksogen

  • Ibu bapa tunggal - bebanan berganda (pekerjaan dan membesarkan anak / anak) dan mengakibatkan kekurangan masa untuk kehidupan sosial.
  • Menganggur - tidak mendapat pekerjaan; situasi kegagalan (kegagalan), menjauhkan diri dari kehidupan awam kerana malu.
  • Sakit kronik (termasuk orang kurang upaya) - sekatan dalam persembahan; kemungkinan pembatasan dalam pergerakan, persepsi deria (mis. gangguan penglihatan atau pendengaran), oleh itu sekatan komunikasi (percakapan) dan dengan itu mengurangkan penyertaan dalam kehidupan sosial.
  • Warga emas - pembubaran hubungan sosial yang berkaitan dengan usia, misalnya persaraan dari kehidupan profesional; kehilangan pasangan; kehilangan rakan (kerana sakit atau mati).
  • Orang yang memerlukan penjagaan - Di sini, penjaga dan rangkaian sosial (saudara / keluarga dan rakan, jika masih ada, adalah satu-satunya jambatan untuk kehidupan sosial.
  • Menderita trauma - Trauma, terutamanya di zaman kanak-kanak, dapat mengurangkan kepercayaan terhadap masyarakat dan dengan demikian membawa ke pengasingan.
  • Sebahagian daripada etnik atau LGBTQ (Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender) minoriti dengan diskriminasi (perkauman, homofobia atau transphobia) yang sama. Ini dapat menyukarkan penyertaan dan keyakinan dalam masyarakat.

Faktor endogen

  • Pilihan bebas - Juga, pengasingan sosial - sama ada dalam konteks pilihan kehidupan beragama atau kehidupan peribadi - boleh menjadi sepenuhnya sedar dan sukarela. Bergantung pada ketetapan genetik, kepuasan mungkin terasa dalam pengasingan ini. Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan orang, fakta ini tidak berlaku.
  • Imej diri yang negatif - Kekurangan harga diri membawa kepada fakta bahawa orang-orang ini tidak menganggap diri mereka menyenangkan atau positif dan oleh itu mengelakkan hubungan sosial kerana takut akan ditolak.
  • Penyimpangan besar dari kecerdasan normal (IQ) - Kedua-dua orang dengan IQ yang lebih tinggi dan lebih rendah mungkin mengalami kesukaran untuk membuat atau mengekalkan hubungan dengan orang. Ini juga dapat dielakkan membawa kepada pengasingan sosial.
  • Persepsi negatif selektif - Hidup terpencil semakin merasakan pengalaman negatif khususnya dan memudar pengalaman positif.
  • Kekurangan kemahiran sosial - ketidakupayaan untuk menyatakan keperluan peribadi atau sosial atau tidak dapat memaksakannya. Ini juga menjadi penyebab pengalaman sosial negatif (hubungan dua hala yang tidak berjaya; kedudukan rendah dalam kumpulan, dll.).

Selalunya, pengasingan sosial adalah hasil daripada faktor eksogen dan endogen, yang kemudiannya membawa kepada alkohol masalah (penyalahgunaan alkohol) atau tingkah laku ketagihan lain atau bahkan kemurungan. Semakin tua anda, semakin penting bagi anda untuk menjaga hubungan sosial anda. Sumber sosial serta kehadiran ikatan sosial atau orang kepercayaan mendorong kesihatan - kejadian tekanan dapat diserap.

Akibat pengasingan sosial

  • Terdapat bukti kukuh mengenai peningkatan kematian (kadar kematian) dengan pengasingan sosial dan, dengan bukti yang agak lemah, dengan kesepian yang dirasakan sendiri pada orang tua. Catatan: Kajian dalam konteks pandemi Covid juga menunjukkan bahawa pengasingan sosial boleh memberi kesan negatif pada kesejahteraan. Ini boleh membawa mengabaikan aktiviti fizikal, sehingga mencegah kardioprotektif (“jantung-protektif ”) gaya hidup.
  • Akibat lain dari pengasingan sosial mungkin termasuk kemurungan, kualiti tidur terganggu, dan peningkatan penurunan kognitif.