Sakit Tekak: Punca, Rawatan & Bantuan

Sakit tekak dan kesukaran menelan umum adalah gejala yang jarang dijumpai dalam perubahan patologi pada mulut, tekak dan faring, terutamanya di keradangan dan selsema.

Apa itu sakit tekak?

Sakit tekak dan kerongkong gatal biasanya berlaku dalam konteks a sejuk or angina tonsillaris. Walau bagaimanapun, laringitis juga boleh menjadi kemungkinan. Sakit tekak merujuk kepada calar dan membakar sensasi di bahagian atas saluran pernafasan, yang sering berlaku sebagai pertanda a selesemaseperti jangkitan. Tekak dan amandel kelihatan kemerahan, dan tidak jarang berlaku pembengkakan dan menelan yang menyakitkan. Penyebabnya biasanya adalah jangkitan bakteria atau virus bersamaan dengan kelemahan sistem imun. Jika keradangan juga merebak ke laring, teruk serak malah kehilangan suara sementara boleh menjadi akibatnya. Lain-lain yang mungkin penyebab sakit tekak kerengsaan disebabkan oleh bahan berbahaya (rokok!) dan bercakap terlalu kuat terlalu lama. Bergantung pada sebab tertentu, penyakit ini biasanya akan hilang dalam beberapa hari hingga seminggu tanpa akibat.

Punca

Dalam sakit tekak, bakteria, virus dan lain-lain kuman khususnya merosakkan dan merengsakan selaput lendir di kerongkong. Ini kemudian menjadi radang dan tekak boleh membengkak, sakit dan kadang-kadang menjadi merah. Dalam kebanyakan kes, sakit tekak, bersama dengan tekak yang gatal, serak dan sukar menelan, adalah tanda awal a sejuk or angina tonsilari atau jangkitan lain, biasanya tidak berbahaya. Selanjutnya, sakit tekak juga sering disertai amandel bengkak, pembengkakan limfa nod, batuk, berair hidung, sakit kepala dan demam. Penyakit yang disenaraikan di bawah boleh dianggap sebagai penyebab sakit tekak.

Penyakit dengan gejala ini

  • Selsema
  • Epiglottitis
  • Penyakit refluks
  • Sariawan oral
  • Selesema
  • Dipteria
  • Thyroiditis
  • herpangina
  • Angina tonsillaris
  • demam scarlet
  • Demam kelenjar Pfeiffer
  • Campak

Diagnosis dan kursus

Sakit tekak tidak boleh disebut penyakit, melainkan merupakan gejala penyakit. Untuk mendiagnosis sakit tekak tidak memerlukan diagnosis yang bebas, kerana orang yang terkena sendiri masing-masing memberi tahu kepada doktor bahawa dia merasakan kesakitan di kerongkong. Doktor akan melakukan pemeriksaan untuk mengenal pasti penyebabnya, terutamanya jika sakit tekak disertai dengan kesukaran menelan. Dengan menggunakan spatula, dia akan melihat amandel dan memeriksa mulut dan tekak kerana kemerahan yang ketara dan tanda-tanda penyakit lain. Palpasi tekak juga mungkin untuk mengesan pembengkakan limfa nod. Sebagai peraturan, menggaru tekak adalah tanda pertama sakit tekak berikutnya. Selaput lendir yang merengsa termasuk lendir dan kesukaran menelan kemudiannya berlaku.

Komplikasi

Apabila memikirkan sakit tekak, semua orang memikirkan a sejuk or selesemaseperti jangkitan. Kadang-kadang sakit tekak yang tidak berbahaya berkembang menjadi pelbagai komplikasi hanya selepas beberapa waktu. Jangkitan di kerongkong sering menembusi kawasan yang lebih dalam saluran pernafasan. Ia boleh membawa kepada keradangan trakea, bronkus atau sekata radang paru-paru. Kanak-kanak sering menderita radang amandel. Di sini, terdapat risiko gangguan pernafasan akibat pembengkakan amandel atau pembengkakan injap nafas. Sekiranya bernanah radang amandel, nanah bentuk fokus (abses) pada amandel dalam beberapa hari. Dalam kes yang jarang berlaku, ini membawa kepada mulut tidak dapat dibuka dengan betul (lockjaw atau lockjaw). Perhatian perubatan segera diperlukan di sini! Jangkitan Streptokokus juga boleh membawa kepada miokarditis. Komplikasi lewat yang ditakuti ini menampakkan diri dengan permulaan kelemahan dan besar sakit dada. Kerana risiko miokarditis, senaman fizikal dan sukan umumnya harus dielakkan semasa selesema! Sakit tekak, yang muncul secara tiba-tiba dan sangat besar setelah selamat dari selesema, menunjukkan lateral gangrene. Ini adalah saluran limfa yang mengalir ke bawah di kedua-dua belah tekak. Ia berlaku di sebelah kanan atau kiri. Pertahanan faring mukosa biasanya masih lemah dan bakteria dalam bentuk pneumokokus atau staphylococci Oleh itu, temui keadaan yang sesuai. Sekiranya rawatan tidak berjaya dan sakit tekak berulang, ada risiko pertengahan jangkitan telinga, reumatik demam, buah pinggang keradangan, reumatoid artritis atau, dalam keadaan terburuk, sepsis (darah keracunan) dalam perjalanan seterusnya. Walau bagaimanapun, yang terakhir berlaku sangat jarang.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya sakit tekak sangat teruk atau berlangsung lebih lama daripada tiga hari, lawatan ke doktor adalah disyorkan. Ini benar terutamanya jika kanak-kanak atau orang yang mempunyai sistem imun yang lemah (contohnya, orang tua atau orang yang mempunyai keadaan yang sudah ada) terjejas. Puncanya juga harus dijelaskan oleh doktor sekiranya ada gejala lain seperti tinggi demam, jeneral miskin keadaan atau kesukaran menelan yang teruk juga ada. Perkara yang sama berlaku jika amandel bengkak teruk dan kemerahan atau jika ada lockjaw. Selalunya limfa nod di leher juga jelas bengkak atau sakit tekak disertai sakit perut dan / atau loya. Lawatan ke telinga, hidung dan pakar tekak sangat mustahak dalam kes ini - namun, doktor keluarga juga boleh menjadi titik kontak pertama dan merujuk pesakit kepada pakar sekiranya perlu. Sekiranya sakit tekak ringan yang menyertai a selesemaseperti jangkitan, selalunya cukup untuk mengambil ubat penahan sakit, ubat bebas dari farmasi. Pemulihan rumah juga dapat memberikan kelegaan dalam kes-kes ini. Sekiranya sakit tekak masuk secara tiba-tiba atau hanya di satu pihak, sebaliknya, doktor harus berjumpa secepat mungkin.

Rawatan dan terapi

Sakit tekak ringan tidak boleh dirawat pada mulanya. Mereka biasanya meninggal dengan sendiri setelah beberapa hari. Hampir selalu, sakit tekak dirawat oleh penghidapnya sendiri. Ubat-ubatan bebas untuk tujuan ini boleh didapati di mana-mana farmasi, yang juga dengan senang hati akan memberikan nasihat lebih lanjut. Dalam kebanyakan kes, ubat yang digunakan mempunyai anestetik, anti-radang, disinfektan, kesan antibakteria atau menenangkan. Bertentangan dengan kepercayaan popular, lozenges atau berkumur bermanfaat, tetapi tidak memendekkan tempoh sakit tekak. Pemulihan rumah juga berkesan, yang dapat menghilangkan rasa tidak selesa dari panas chamomile or bijaksana teh. Sekiranya sakit tekak berlangsung lebih lama (lebih dari tujuh hari) atau menjadi semakin teruk, doktor harus berjumpa. Biasanya tanda amaran tambahan adalah sesak nafas. Doktor kemudian akan melakukan pemeriksaan menyeluruh mengenai gejala yang tepat dan penyakit sebelumnya, serta alahan dan ubat yang diambil. Pesakit rokok dan tabiat minum juga harus memainkan peranan penting. Pemeriksaan doktor di bahagian dalam tekak menggunakan spatula kayu dan lampu adalah prosedur yang terkenal. Di sini dia memeriksa sama ada tekak meradang dan adakah amandel membesar. Penyapu dapat memberikan penyebab lebih jauh dalam bentuk kemungkinan patogen di makmal. Sebagai contoh, angina tonsillaris atau streptokokus bakteria. Selalunya paru-paru didengarkan dengan stetoskop, sehingga a diagnosis pembezaan dapat mengecualikan atau mengesahkan penemuan selanjutnya. Sekiranya sakit tekak disebabkan oleh bakteria, antibiotik yang ditetapkan oleh doktor adalah berguna. Pembedahan hanya boleh dilakukan sekiranya berlaku radang amandel.

Prospek dan prognosis

Sakit tekak biasanya berlaku sebagai gejala sekunder selsema dan selesema dan tidak semestinya perlu dirawat dan diperiksa oleh doktor. Cukup memadai jika orang yang terkena itu meredakan tekak, minum teh dan membuang tekak lozenges. Dalam kebanyakan kes, ini menghasilkan penyakit yang positif, walaupun tanpa terapi oleh doktor. Sebaik-baiknya, pesakit tidak boleh bercakap atau banyak menyanyi. Sakit tekak boleh berlaku sebelum dan selepas selesema sebagai gejala yang menyertainya hingga seminggu. Sekiranya sakit tekak sangat teruk, doktor harus berjumpa. Dalam kes-kes ini, kenaikan makan dan minum biasa tidak lagi mungkin, yang sangat mengurangkan kualiti hidup. Seorang doktor juga harus berjumpa sekiranya rawatan dengan kaedah rumah tidak berjaya. Dalam kes ini, sakit tekak boleh menyebabkan masalah yang lebih teruk. Rawatan sakit tekak di pejabat doktor dilakukan dengan ubat-ubatan dan semburan yang disembur ke kerongkong. Ubatnya biasanya antibiotik untuk mencegah perkembangan tonsilitis dan radang paru-paru. Dalam kebanyakan kes, bagaimanapun, sakit tekak hilang dengan sendirinya, jadi tidak perlu berjumpa doktor.

pencegahan

Sakit tekak, dalam konteks selesema, tidak dapat dicegah. Walau bagaimanapun, pencegahan penyebab selesema cukup dapat dicegah. Yang sihat diet, serta banyak bersenam di udara segar dan sauna dengan demikian dapat digunakan secara tidak langsung sebagai langkah pencegahan sakit tekak.

Ubat dan ramuan rumah untuk mengatasi sakit tekak

  • Sebelum itu selsema atau selesema, sakit tekak sering mengganggu gejala. Kelegaan cepat membawa beberapa kali sehari bilas dengan chamomile teh. Di samping itu, ubah diet kepada makanan mentah.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Pelbagai langkah-langkah membantu melegakan sakit tekak. Menghisap pastil dengan asid hyaluronik or Lumut Iceland berguna. Mereka membentuk filem pada selaput lendir dan melindungi dari kerengsaan dan serangan baru dari patogen. Salin lozenges melindungi dari dehidrasi membran mukus. The sistem imun boleh melawan patogen lebih baik. Lozeng masin sangat sesuai untuk orang yang harus tinggal di bilik berasap atau di bilik dengan udara pemanasan kering. Menghisap ais batu juga dapat melegakan kesakitan. Virus boleh dihanyutkan dengan berkumur penyelesaian. Ini secara mekanikal menghilangkan patogen dari membran mukus. Berkumur dengan garam air, misalnya, berguna. Sekiranya sakit tekak, darah peredaran harus dipromosikan secara khusus. Ini membantu sistem imun untuk melawan virus. Penyedutan dan teh dengan tanaman perubatan seperti bijaksana berguna. The tanin of bijaksana melindungi selaput lendir, dan minyak pati mempunyai kesan pembasmian kuman. Pesakit dengan sakit tekak harus minum secukupnya. Mereka juga harus makan yang lembut dan tidak menjengkelkan diet. Pada fasa akut, rehat satu atau dua hari disyorkan. Udara di rumah harus dilembapkan dengan baik, terutamanya pada musim sejuk, dan rokok harus dielakkan. Selendang atau leher balut juga berguna. Terutama leher dan dada hendaklah dijaga suam. Berpeluh harus dielakkan semasa proses.