Stullenführer: Makan Sihat Di Sekolah dan Pejabat

Pada waktu makan tengah hari, ia menjadikannya hebat pintu masuk: sandwic itu! Hampir setiap pekerja kedua (45 peratus) mencapai roti, roti atau sandwic semasa rehat makan tengah hari. Itu mengesahkan tinjauan DAK. Di samping itu, sandwic klasik seperti sandwic keju atau sosej juga memainkan peranan penting dalam kotak sarapan banyak pelajar sekolah. Tetapi tidak semua sandwic sama - panduan DAK menunjukkan sebabnya.

Dari potongan sederhana hingga sandwic mewah

Potongan biasa dapat dengan mudah diubah menjadi "Brotzeit de luxe" dengan sedikit usaha dan sedikit khayalan.

Peringkat pertama - roti
Asas setiap sandwic dan sumber penting karbohidrat. Potongan untuk kepingan, ia menyediakan serat dan mineral. Betapa sihatnya jenis roti bergantung pada kandungan bijirinnya. Pakar pemakanan DAK Hanna-Kathrin Kraaibeek: “Semasa berbelanja, tanyakan apakah keseluruhan gandum disertakan. Di sinilah bahan-bahan yang paling berharga disimpan. Semakin banyak biji-bijian, lebih sihat. " Walaupun bijirin terus roti memilikinya: biji bijan, misalnya, mengandungi banyak kalsium. Bunga Matahari dan labu biji memberikan tak jenuh asid lemak, yang mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular.

Topping roti pandai
Sekiranya anda ingin memuaskan rasa lapar anda dengan cara yang sihat, anda harus membuat topi sandwic yang bijak. Komposisi seimbang mempromosikan kepekatan, kecergasan dan mood yang baik. Pakar pemakanan DAK tidak menerima kekurangan masa: “Hanya 30 minit sudah cukup - sebagai contoh, untuk menyiapkan roti lapis buatan sendiri. Itu juga cukup masa untuk makan dan mengisi semula bateri anda. "

Sama ada kacang krim keju atau krim paprika: bahan-bahan yang sihat menjadikan setiap roti lebih cepat - dari roti gandum hitam hingga pretzel. Herba segar seperti balsem lemon atau tauge menambah sentuhan rasa yang terakhir dan sediakan vitamin.

Sandwic keju dengan asas baru
Peminat sandwic keju klasik dapat lebih kerap bereksperimen dengan variasi baru. Daripada mentega, penyebaran rendah lemak membawa pengalaman rasa yang sama sekali baru: Contohnya, bagaimana menyebarkan mustard manis, pes tomato atau chutney mangga di bawah keju kegemaran anda? Atau mungkin seperti ini: ara dan anggur di satu tangan, sandwic keju di tangan yang lain - trio yang sempurna sudah siap!

Perhatikan sandwic sosej dengan teliti
Mengenai sosej, penting untuk mengetahui apa yang terdapat di bawah sosej kulit. Tidak semua jenis sosej sihat. Varieti ramping seperti sosis ayam, ham salmon atau daging kornet lebih baik untuk darah tahap lemak daripada daging atau hati sosej. Sekiranya anda bosan dengan sosej, anda boleh mencuba ikan untuk menukarnya. The asid lemak dari tuna atau salmon adalah komponen penting dalam sel saraf membran di otak: Ini membantu gourmets tetap jelas kepala walaupun pada sebelah petang.

Sandwic lipat sejuk untuk rehat
Diakui: Tidak mudah untuk meyakinkan pelajar sekolah tentang faedah makanan ringan yang sihat. Yang penting dengan gourmet kecil, sebaliknya, adalah warna terang, jari makanan dan pelbagai jenis. Contohnya, jika keju krim mempunyai wajah yang terbuat dari daun bawang, yang meyakinkan pemakan kecil lebih daripada peringatan ibu untuk tidak melupakan makan tengah hari di sekolah.

Makanan ringan yang sesuai untuk rehat

Sebaik-baiknya, makanan ringan untuk rehat terdiri daripada roti gandum, disebarkan dengan nipis mentega atau krim keju dan diisi dengan keju, ham tanpa lemak atau sosej rendah lemak. Dari masa ke masa, penyebaran vegetarian juga membuat pelbagai. Yogurt, quark atau susu minuman menyediakan kalsium dan merupakan sumber yang baik dari mineral magnesium, zink dan yodium. Dikemas dalam kotak makan tengah hari yang berwarna-warni, walaupun anak tiri yang paling hebat menganggap Klappstullen hebat!