Ringkasan | Latihan melawan sakit lutut

Ringkasan

Punca lutut kesakitan sangat berbeza dan harus dijelaskan oleh doktor dan / atau ahli fisioterapi. Terapi berdasarkan ini dan keluhan dapat diperbaiki dengan menguatkan dan menstabilkan otot di sekitar lutut melalui kekuatan, penyelarasan dan mengimbangi latihan. Dalam fisioterapi, struktur sensitif dapat dirawat dengan cara yang menyokong, sehingga membantu meningkatkan fisiologi sendi.

Sekiranya pesakit berada dalam fasa akut dan terdapat pembengkakan pada sendi, rehat sangat disyorkan. Bengkak biasanya merupakan isyarat amaran dari badan dan memberi amaran akan pemburukan tisu atau tisu yang sudah rosak. Pendedahan terlalu awal boleh mempengaruhi keseluruhan terapi secara negatif.

melaraskan pelan latihan dan menukar kasut dapat mengelakkan keluhan dalam jangka masa panjang. Punca, bagaimanapun, mesti dijelaskan melalui pesakit sejarah perubatan, pemeriksaan klinikal atau analisis gaya berjalan. Dalam banyak kes lutut kesakitan dalam fisioterapi, penyelarasan dan mengimbangi latihan dapat meningkatkan kestabilan lutut.

lutut kesakitan, yang dilaporkan oleh pesakit pada palpasi, dapat menjadi indikasi hipertensi atau titik pemicu, atau boleh menjadi kecederaan otot sebelumnya, seperti serat otot yang koyak atau otot yang ditarik, yang disebabkan oleh postur yang melegakan, boleh menyebabkan pemuatan yang salah dan dengan itu rasa sakit di lutut. Sekiranya terdapat masalah pada otot, yang darah peredaran dapat dirangsang oleh terapi titik pencetus, urut teknik atau teknik fasial dan dengan itu nada dapat diubah. Ketidakseimbangan otot antara M. quadriceps dan otot iskiocrual (posterior) juga boleh menyebabkan sakit lutut, sebab itulah otot-otot ini harus dilatih atau diregangkan.