Selsema Babi: Punca, Gejala & Rawatan

Babi selesema adalah salah satu daripada mempengaruhi (selesema) penyakit. Walaupun babi selesema dianggap sangat berjangkit, biasanya menunjukkan jalan yang ringan.

Apa itu selesema babi?

Babi selesema adalah satu bentuk mempengaruhi (penyakit selesema) yang boleh menyerang manusia, serta pelbagai mamalia. Dalam bidang perubatan, mempengaruhi ejen yang boleh membawa kepada selesema babi juga dikenali sebagai virus influenza A H1N1. Pada tahun 2009 dan 2010, selesema babi merebak sebagai apa yang disebut pandemik ( penyakit berjangkit yang melintasi kedua-dua sempadan negara dan benua). Selesema babi biasanya disertai dengan gejala seperti demam, batuk, hilang selera makan, dan muntah dan cirit-birit. Penyakit ini dianggap sangat berjangkit. Para penyelidik percaya bahawa virus yang bertanggungjawab untuk selesema babi pertama kali muncul pada tahun 1918 dalam bentuk yang disebut selesema Sepanyol.

Punca

Selesema babi disebabkan oleh jangkitan dengan virus yang menyebabkannya. Jangkitan seperti itu boleh berlaku melalui jangkitan titisan atau smear, antara kaedah lain. Dalam apa yang disebut jangkitan titisan, virus yang bertanggungjawab untuk selesema babi disebarkan kepada orang lain melalui titisan yang berasal dari nasofaring orang yang dijangkiti. Ini mungkin berlaku, misalnya, semasa orang itu bercakap atau batuk atau bersin. Sejak babi virus selesema juga boleh bertahan untuk beberapa waktu di luar tubuh manusia, jangkitan smear yang disebut juga mungkin. Ini berlaku apabila, misalnya, virus disebarkan dari orang yang terkena kepada orang lain ketika berjabat tangan. Dari sini, babi virus selesema kini boleh sampai ke selaput lendir mulut or hidung. Selepas jangkitan yang disembuhkan dengan selesema babi, hanya ada perlindungan terhad terhadap jangkitan semula, kerana patogen dapat bermutasi dan kemudian tidak lagi dikenali oleh sistem imun sebagai virus yang sama.

Gejala, keluhan, dan tanda

Selesema babi pada dasarnya mempunyai gejala yang sama dengan selesema bermusim yang biasa. Ini merangkumi terutamanya demam dan perasaan sakit yang kuat. Sebagai sebahagian daripada ini, mungkin ada anggota badan yang sakit, perasaan lemah secara umum, hilang selera makan, sakit kepala dan berpeluh berat. Pesakit juga menderita kuat batuk. Di samping itu, terdapat sejuk dan pembentukan lendir dalam jumlah besar. Gejala-gejala ini biasanya muncul dalam masa empat hari selepas dijangkiti H1N1. Dalam kebanyakan kes, simptom berterusan selama kira-kira seminggu dan semakin lemah selama ini. The demam khususnya adalah tinggi dalam beberapa hari pertama, mencapai hingga 40 darjah Celsius, tetapi kemudian cepat reda. Di samping itu, gejala gastrointestinal berlaku semasa selesema babi. Loya dan muntah adalah biasa. Terdapat juga perut dan ketidakselesaan usus dan cirit-birit. Sakit perut mewakili simptom biasa. Bertentangan dengan kepercayaan popular, selesema babi tidak jauh lebih berbahaya daripada selesema biasa. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini mengambil jalan yang sangat ringan dan hampir tidak dapat dibezakan dari selesema biasa. Walau bagaimanapun, gejala tersebut menjadikan selesema babi sangat berjangkit. Di samping itu, risiko komplikasi lebih tinggi.

Diagnosis dan kursus

Diagnosis selesema babi yang disyaki pada mulanya dapat dibuat berdasarkan adanya gejala khas. Ciri di sini, sebagai tambahan kepada gejala khas penyakit influenza (influenza), seperti demam yang tiba-tiba dan batuk or sejuk, adalah tanda tambahan seperti muntah dan / atau cirit-birit. Namun, dalam beberapa kes, selesema babi juga dapat berkembang tanpa ada gejala yang dapat diketahui oleh orang yang terkena. Walau bagaimanapun, disyaki diagnosis selesema babi hanya dapat disahkan setelah ubat perubatan diambil dari selaput lendir mulut or hidung. Walaupun sejauh ini selesema babi terbukti ringan, terdapat kematian di seluruh dunia yang berkaitan dengan penyakit ini. Mereka yang berisiko lebih tinggi untuk menghidap selesema babi yang lebih teruk termasuk kanak-kanak berusia lebih muda dari empat tahun, wanita semasa mengandung, dan orang-orang dengan keadaan kronik tertentu.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, selesema babi memerlukan kursus ringan hingga sederhana, jadi komplikasi jarang terjadi. Tetapi, jika ia berlaku, ia akan memanjangkan jangka masa penyakit ini. Dalam beberapa kes, bahaya untuk hidup adalah mungkin. Jangkitan sekunder adalah antara selsema selesema babi yang paling biasa. Sebagai contoh, selaput lendir saluran pernafasan boleh rosak sementara oleh virus yang menyebabkan penyakit, sehingga lain patogen seperti bakteria dapat menembusi organisma yang terjejas dengan mudah. Ini seterusnya menimbulkan risiko jangkitan tambahan seperti radang paru-paru, otitis media or keradangan daripada jantung otot (miokarditis). Sejauh mana kerosakan yang disebabkan oleh jangkitan sekunder, juga disebut superinfeksi, bergantung kepada keadaan umum pesakit kesihatan. Warga emas, wanita hamil, anak kecil, atau orang yang sudah menderita penyakit kronik seperti sedia ada asma bronkial, kencing manis mellitus, atau AIDS (HIV) dianggap sangat berisiko untuk jangkitan sekunder. Pneumonia terutamanya dilihat pada kanak-kanak dan juga orang dewasa muda. Komplikasi selesema babi lain adalah myositis (keradangan otot). Terutama pada kanak-kanak, encephalitis (keradangan otak) kadang-kadang berlaku. Akibat selesema babi yang jarang berlaku tetapi berbahaya paru-paru kegagalan. Dalam kes ini, kuman penyakit menyerang paru-paru dan membawa kepada keradangan tisu mereka. Oleh kerana itu hampir tidak ada pertukaran gas di dalam alveoli, dalam kes yang melampau pesakit berisiko mati kerana mati lemas.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya selesema babi, rawatan segera oleh doktor diperlukan untuk mengelakkan gejala dan komplikasi yang lebih lanjut. Hanya diagnosis awal dan rawatan penyakit yang dapat mencegah kematian orang yang terkena. Seorang doktor harus berjumpa sekiranya pesakit mengalami demam yang sangat tinggi. Dalam kes ini, demam berlaku tanpa sebab tertentu dan berlangsung dalam jangka masa yang agak lama. Juga, pesakit menderita parah sakit kepala, berpeluh, dan secara amnya perasaan keletihan dan kelemahan. Seorang doktor harus selalu mendapatkan nasihat untuk mengetahui gejala ini. Begitu juga, rhinitis dan batuk menunjukkan selesema babi dan harus disiasat. Beberapa pesakit juga mempunyai sakit dada atau cirit-birit dan muntah yang teruk. Sekiranya aduan ini berlaku dalam jangka masa yang lebih lama, seorang doktor am harus berunding. Rawatan selanjutnya juga biasanya dilakukan oleh doktor am.

Rawatan dan terapi

Rawatan terapi selesema babi yang tepat pada mulanya bergantung pada perjalanan penyakit ini; jika selesema babi ringan, rawatan gejala yang berlaku biasanya mencukupi. Setelah berunding dengan doktor yang hadir, ini mungkin dilakukan, misalnya, dengan bantuan dadah dengan kesan mengurangkan demam atau dengan ubat-ubatan yang memerangi sejuk simptom. Kadang-kadang, selesema babi membawa pelbagai jangkitan bakteria, seperti bronkitis akut (penyakit radang saluran pernafasan). Sekiranya ini berlaku, penyakit yang sesuai dapat diatasi, jika perlu, dengan antibiotik, sebagai contoh. Bergantung pada kes individu, selesema babi juga dapat dirawat dengan ubat selesema yang disasarkan; ini mungkin perlu, misalnya, bagi mereka yang terkena penyakit kronik. Sekiranya ubat selesema sesuai diberikan dengan cepat setelah gejala pertama selesema babi, yang virus dapat dicegah daripada membiak dalam badan. Sebelum ubat tersebut pentadbiran, penilaian risiko biasanya dilakukan oleh doktor yang merawat.

pencegahan

Selsema babi dapat dicegah terutamanya dengan menghindari kontak dengan virus yang menyebabkannya. Antara lain, pembersihan tangan secara berkala dan tidak ada hubungan fizikal dengan orang yang terjejas boleh menyumbang kepada perkara ini. Sangat penting untuk tidak menyentuh wajah anda sendiri dengan tangan yang tidak bersih. Akhirnya, mengelakkan kejadian besar atau memakai perlindungan pernafasan juga dapat membantu mencegah selesema babi.

Susulan

Selesema babi adalah penyakit berjangkit yang boleh melemahkan badan secara kekal. Pesakit sering merasakan ini dengan jelas walaupun selesai terapi. Oleh itu, penjagaan selepas ini tertumpu pada dua perkara: Di satu pihak, ia bertujuan untuk mencegah kambuh, dan di sisi lain, organisma harus dapat tumbuh semula secara lestari. Penjagaan selepas rawatan biasanya diselaraskan dengan doktor yang merawat. Setelah terselamat dari penyakit, adalah penting bahawa pesakit tidak segera mencapai hadnya ketahanan, tetapi hanya secara beransur-ansur meningkatkan prestasinya melalui kumpulan yang mungkin langkah-langkah. Tidur yang mencukupi dan rehat adalah faktor penting selepas pemulihan. Di samping itu, perhatian harus diberikan kepada orang yang sihat diet. Buah-buahan dan sayur-sayuran menyediakan tubuh vitamin. Jumlah yang anda minum juga penting. Kira-kira satu setengah hingga dua liter air dan / atau teh herba setiap hari diperlukan agar proses metabolisme dalam badan dapat berjalan secara fisiologi dan peredaran stabil. Sebaliknya, segala yang berbahaya bagi organisma harus dielakkan. Ini termasuk alkohol, nikotin dan dadah. Perlindungan terhadap jangkitan selanjutnya juga merupakan bahagian selepas rawatan. Pakaian yang sesuai dengan suhu di luar atau mengelakkan hubungan rapat dengan orang sakit adalah berkesan langkah-langkah di sini, seperti mengurangkan tekanan pada orang yang terjejas.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Untuk selesema babi, pertolongan diri sama seperti selesema klasik. Dengan mudah, tidur yang cukup dan minum cukup cecair adalah faktor yang sangat penting. Rehat fizikal penting untuk pemulihan dan mencegah jangkitan merebak ke jantung otot. Minum melembapkan selaput lendir dan memudahkan ekspektasi lendir dari bronkus, yang biasa terjadi dalam bentuk jangkitan virus. Yang sangat disyorkan adalah perairan pegun dan teh herba dengan sifat anti-radang, seperti bijaksana or chamomile. Untuk batuk, tulang rusuk dan ivy persediaan juga terbukti berkesan. Penyedutan juga dapat membantu melawan jangkitan pernafasan. Selain itu, sapuan dengan minyak pati mengurangkan gejala dan kelembapan di bilik tidur orang yang terkena, semangkuk kecil air boleh diletakkan di atas pemanas atau sebagai alternatif kain ringan boleh digantung. leher kompres dan betis adalah antara klasik ubat-ubatan rumah. Kompres tekak bertindak secara langsung pada saluran pernafasan kawasan, sementara kompres betis adalah ubat yang terbukti dapat mengurangkan demam dan juga dapat digunakan dengan baik pada anak-anak. Untuk kesukaran menelan, berkumur atau menghisap manis boleh digunakan. Udara segar di bilik tidur orang yang terlibat penting semasa jangkitan virus. Penyiaran secara berkala mestilah rutin. Mandi sejuk mesti digunakan dengan berhati-hati semasa demam agar tidak perlu tekanan pesakit semakin lemah peredaran.