Gejala | Tortikollis otot kongenital

Gejala

Kedudukan ciri dari kepala dan leher akhirnya terhasil dari kontraktur berserat. Otot dikencangkan dengan kuat dan menebal oleh tisu penghubung perubahan dan dapat dirasakan seperti itu. Ini menghasilkan kedudukan miring di mana kepala dan leher condong ke hadapan dan ke sisi otot yang dipendekkan.

Walau bagaimanapun, wajah cenderung ke sisi lain. Bahagian yang sakit mungkin juga mempunyai bahu yang tinggi. Dalam kes yang sangat ketara, otot pendek dan tebal dapat dilihat dari luar.

Ia kelihatan sebagai helai tebal di bawah kulit. Gejala-gejala itu mungkin dapat dinyatakan sebahagiannya pada bayi baru lahir, tetapi biasanya tidak muncul sehingga berumur beberapa minggu. Gejala-gejala leher sering disertai oleh ketidakseimbangan kerangka lain.

Kecacatan sekunder

Kesalahan penyelarasan lain termasuk malformasi sekunder yang boleh terjadi akibat torticollis yang tidak dirawat. Ia boleh berlaku bahawa tulang belakang serviks menyesuaikan diri dengan kedudukan leher yang serong. Hasilnya adalah scoliosis (kepincangan tulang belakang).

Akibatnya scoliosis, otot yang lebih dalam di kawasan serviks juga boleh memendek. Oleh kerana bayi cenderung tidur di perutnya dan memalingkan wajah ke bahagian yang sakit, wajah scoliosis mungkin juga terserlah dalam beberapa kes. Bayi itu tengkorak masih lembut dan lembut pada bulan-bulan pertama kehidupan.

Kenyataan bahawa tekanan tidak sekata berlaku pada tengkorak, kerana bayi selalu berbaring di sisi yang sakit, menyebabkan tengkorak dan muka cacat. Pada bahagian yang sakit pipi diratakan, mata bengkok. Sudut mulut dan telinga tergantung pada kedudukan rendah. Hasilnya adalah asimetri wajah yang jelas kelihatan, yang bukan hanya masalah kosmetik bagi kanak-kanak.

Terapi

Terdapat pendekatan terapi yang berbeza. Walau bagaimanapun, pada umumnya disepakati bahawa pembedahan tidak dapat dielakkan pada penyakit lanjut dengan skoliosis tulang belakang serviks yang sangat ketara. Walau bagaimanapun, dalam keadaan terbaik, perkara ini tidak seharusnya berlaku.

Apabila gejala muncul untuk pertama kalinya, usaha dilakukan untuk mengatasi kepincangan dengan regangan latihan dan kedudukan. Bayi digalakkan untuk memalingkannya kepala ke arah lain. Otot diregangkan secara aktif latihan fisioterapi beberapa kali seminggu.

Tetapi, jika torticollis tidak diperbetulkan setelah satu tahun, operasi perlu dilakukan. Otot dipotong di kedua hujungnya dan dibetulkan dengan belat selama kira-kira 6 hingga 8 minggu. Sekiranya asimetri wajah telah berkembang pada masa ini, ia tidak dapat diperbaiki. Namun, dengan rawatan awal ada kemungkinan besar ketidakseimbangan leher dapat diperbaiki sepenuhnya. Semakin muda pesakit dan fisioterapi lebih awal dan pemindahan semula dimulakan, semakin baik hasilnya.