Gejala otitis media akut

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Perubatan: Otitis media otitis media akut, otitis media hemoragik, myringitis bullosa Bahasa Inggeris: otitis media akut

maklumat am

Keradangan akut pada telinga tengah adalah penyakit yang sering berlaku, terutamanya pada kanak-kanak. Ia disebabkan oleh bakteria (seperti streptokokus or staphylococci) dalam kira-kira dua pertiga kes dan oleh virus kira-kira satu pertiga. Akut otitis media sering berlaku selepas jangkitan saluran udara atas, akibatnya kuman berhijrah dari tekak melalui tiub (tuba auditiva) ke dalam telinga tengah.

Di sana mereka menimbulkan gejala khas yang disebabkan oleh keradangan membran mukus telinga tengah dengan pembengkakan dan akibatnya pengudaraan gangguan dari telinga tengah. Walaupun penyakit ini boleh menyakitkan, biasanya tidak berbahaya dan tanpa komplikasi. Doktor biasanya dapat mendiagnosis penyakit dengan melihat simptom dan melihat ke telinga yang terkena.

Gejala

Gejala seperti teruk, menikam atau berdenyut kesakitan di kawasan telinga yang terkena adalah gejala utama akut otitis media. Keradangan sering bermula semasa atau tidak lama selepas selesema dengan telinga yang teruk atau berdenyut kesakitan. Terutama pada kanak-kanak kecil, pertengahan akut jangkitan telinga juga ditunjukkan oleh gejala umum yang tidak spesifik seperti loya, muntah, cirit-birit, sakit kepala, hilang selera makan, sakit perut dan peningkatan kerengsaan.

Di samping itu, gejala selesema seperti sakit tekak, batuk atau selsema biasanya masih ada kerana selesema sebelumnya. Kesakitan juga boleh berlaku apabila tekanan diberikan pada apa yang disebut tulang mastoid (proses mastoid). Selanjutnya, penyakit ini sering disertai oleh demam, yang berlangsung selama 24 jam pertama khususnya dan dapat disertai dengan perasaan sakit yang kuat.

Hilang pendengaran di telinga yang terkena juga khas pada bahagian tengah akut jangkitan telinga. Ini boleh disertai dengan rasa kenyang di telinga, pening dan berdenyut, sering kali berdenyut nadi, bunyi di telinga. Mungkin ada juga perasaan yang terdengar dan suara anda sendiri berkumandang dalam suara anda kepala.

Dalam kebanyakan kes, ini hilang pendengaran disebabkan oleh efusi di telinga tengah yang disebabkan oleh keradangan, yang mengganggu kemampuan gegendang telinga untuk bergetar. Efusi ini dapat bertahan selama beberapa minggu setelah keradangan mereda, dan dengan demikian ada kemungkinan ringan hilang pendengaran sehingga 3 atau 4 minggu. Selepas 3 hingga 4 minggu, pemeriksaan perubatan harus dilakukan.

Simptom selanjutnya, yang biasanya hanya dikenali oleh doktor keluarga atau pakar THT, adalah penonjolan dan perubahan warna gegendang telinga. Ini disebabkan oleh pengumpulan rembesan purulen secara besar-besaran di rongga timpani dan memberi doktor yang jelas menunjukkan kehadiran pertengahan akut jangkitan telinga. Bayi yang menghidap penyakit keradangan akut telinga tengah hanya dapat meluahkan rasa sakitnya melalui tingkah lakunya.

Dengan kerap menangis, dapat menarik perhatian kepada fakta bahawa ada sesuatu yang menyakitkan dirinya. Ia kelihatan sangat gelisah dan membuangnya kepala dari satu sisi ke sisi lain. Di sini, sekurang-kurangnya pada awal penyakit, gejala telinga biasanya tidak menjadi tumpuan utama.

Bayi lain menggosok telinga lebih kerap, misalnya di bantal atau di bahu ibu bapa mereka. Sebilangan bayi sering menunjukkan paksaan telinga yang disebut pada awal penyakit ini. Ini bermakna bahawa mereka menggosok telinga lebih kerap.

Semasa jangkitan telinga tengah akut, mereka mungkin bertindak balas sangat terhadap sentuhan telinga kerana sakit dan bertindak balas dengan tangisan dan jeritan. Selain itu, kelemahan minum boleh menjadi ungkapan gejala yang menyertainya seperti kesukaran menelan, sakit ketika menelan dan sakit perut. Bayi juga mungkin kelihatan lebih tidak aktif, letih dan keletihan.

Sebilangan ibu bapa menyedari perubahan warna kulit. Di samping itu, suhu meningkat, menggigil dan demam juga dapat dilihat. Semakin muda bayi, keluhan yang lebih umum dan kadang-kadang tinggi demam boleh menjadi gejala utama.

Di samping itu, bernanah darah rembesan dapat berjalan dari telinga. Dalam beberapa kes, pendengaran mungkin dapat dilihat. Pada kanak-kanak kecil, contohnya, ini ditunjukkan oleh pengurangan putaran kepala menjadi rangsangan akustik.

Dalam konteks sebuah keradangan akut telinga tengah, sakit telinga boleh memancar ke gigi. Kesakitan ini kemudian sering dirasakan sebagai meresap sakit gigi. Kesakitan sering digambarkan sebagai tekanan yang membosankan atau tarikan.

Sebilangan besar rahang atas kawasan dipengaruhi oleh kesakitan yang memancar. Saraf triplet, yang disebut saraf trigeminal, dengan pelbagai cabang juga membekalkan sebahagian besar telinga dan kawasan gigi secara serentak. Sekiranya saraf muka terkompresi atau jengkel kerana radang, seperti keradangan akut telinga tengah, sakit gigi juga boleh mengakibatkan, walaupun gigi benar-benar sihat.

Apabila gejala akut otitis media mereda, memancar sakit gigi biasanya akan reda. Sekiranya ini berterusan, doktor gigi mesti mendapatkan nasihat. Ada juga kemungkinan penyebab sebenarnya berada di kawasan gigi dan rasa sakit memancar ke telinga.

Ini dapat ditafsirkan secara subjektif sebagai keradangan akut pada telinga tengah. Juga, keradangan virus, yang disebut herpes zoster, boleh merengsakan saraf muka dan menyebabkan sakit telinga dan gigi dan menyebabkan salah tafsir. Selain itu, keradangan akut pada telinga tengah dapat menyebabkan sakit gigi secara tiba-tiba dan teruk kerana keadaan tekanan yang berubah di telinga.

Tekanan yang berubah boleh menyebabkan pembentukan rongga di bawah tampalan gigi kerana karies, sebagai contoh. Dalam kes-kes ini, pemeriksaan doktor gigi akan disarankan. Secara anatomi, terdapat hubungan kejiranan yang erat antara telinga tengah dan sendi temporomandibular.

Akibatnya, ini boleh menyebabkan kesakitan rahang dalam proses keradangan akut telinga tengah. The saraf dan juga otot-otot di sekitarnya dapat terganggu oleh proses keradangan. Ini bermaksud bahawa otot rahang, iaitu otot mengunyah dan otot-otot mulut pembukaan, boleh dihalang.

Sehubungan dengan itu, sekiranya terjadi keradangan akut pada telinga tengah, membuka saluran mulut dan mengunyah boleh menjadi sukar dan menyakitkan. Sebaliknya, masalah rahang juga boleh menyebabkan sakit telinga memancar. Penyebabnya boleh menjadi gigi dan rahang yang tidak berfungsi sendi atau tanda-tanda kehausan.

Di samping itu, sakit pada temporomandibular sendi, retak dan sakit semasa pergerakan rahang, mengisar gigi pada waktu malam, leher ketegangan, masalah membuka rahang dalam kombinasi dengan sakit meresap di telinga, berdering di telinga dan sakit kepala dapat menunjukkan masalah dalam sendi temporomandibular. Sama seperti sakit gigi, sukar untuk membuat penilaian subjektif sama ada jangkitan telinga tengah akut atau gangguan sendi temporomandibular. Semasa keradangan akut telinga tengah, sakit kepala juga boleh berlaku sebagai gejala yang menyertainya.

Ini biasanya tidak berbahaya dan bertambah baik sebaik sahaja keradangan akut telinga tengah sembuh. Punca kesakitan yang memancar ke kepala juga boleh menyebabkan kerengsaan saraf muka. Di samping itu, kerana proses keradangan pada jangkitan telinga tengah akut, diubah darah keadaan aliran boleh menyebabkan sakit kepala.

Sekiranya, selain keletihan yang teruk, demam, kesadaran yang mendung, kebingungan dan sakit kepala yang teruk, teruk leher kekakuan dan hiperkrip badan (apa yang disebut opisthostonus) berlaku, doktor harus segera berjumpa. Walaupun hanya beberapa aduan yang disenaraikan yang jelas, meningitis harus dikecualikan dalam kes ini. Walau bagaimanapun, komplikasi ini berlaku agak jarang dalam konteks keradangan akut telinga tengah.

Namun, ada kemungkinan bahawa patogen yang menyebabkan radang akut telinga tengah menembusi ke dalam otak dan menyebabkan keradangan dengan akibat yang serius. Ini dikenali sebagai apa yang disebut "sekunder meningitis". Ini adalah keadaan kecemasan mutlak dan memerlukan rawatan perubatan kecemasan.

Selanjutnya, keradangan akut pada telinga tengah juga dapat disangka secara tidak sengaja, walaupun terdapat penyakit di bahagian kepala. Contohnya, kesakitan dari a migrain boleh memancar ke telinga dan kadang-kadang menampakkan diri sebagai sakit telinga yang teruk. Kerana berdekatan dengan kaviti oral dan tekak, kesukaran menelan juga boleh berlaku dalam konteks jangkitan telinga tengah akut.

Struktur yang menghubungkan kawasan ini disebut tabung pendengaran (Tuba auditivia). Biasanya tabung pendengaran dilengkapi dengan apa yang disebut pernafasan ciliated epitelium, yang memastikan bahawa kuman diangkut ke tekak. Walau bagaimanapun, patogen di kawasan kerongkong boleh berpindah ke telinga sehingga telinga jika mekanisme pelindung ini terganggu.

A radang amandel dengan sukar menelan oleh itu boleh berkembang menjadi radang telinga tengah. Keterukannya kesukaran menelan boleh berbeza-beza. Dalam beberapa kes, mereka menghalang pengambilan makanan.

Di samping itu, kesukaran menelan boleh berlaku kerana keadaan tekanan yang berubah yang berkaitan dengan fungsi tabung pendengaran. Dalam keadaan sihat, tiub Eustachian terbuka dengan setiap tindakan menelan. Di samping itu, bukaan kecil, tabung keselamatan yang dipanggil tiub Eustachian, memastikan berterusan pengudaraan telinga tengah.

Semasa keradangan akut pada telinga tengah, bukaan ini atau tiub Eustachian boleh ditutup. Selain masalah pendengaran, ini juga boleh menyebabkan kesukaran menelan. Selalunya bunyi retak di telinga dapat didengar ketika menelan.

Sekiranya kesukaran menelan berterusan setelah jangkitan telinga tengah akut sembuh, pemeriksaan perubatan harus dilakukan. Keterukan dan jangka masa gejala boleh sangat berbeza. Dalam kebanyakan kes, perjalanan penyakit ini lebih pendek jika berlaku jangkitan telinga tengah virus daripada kes jangkitan telinga tengah bakteria.

teruk sakit telinga yang berlaku pada jangkitan telinga tengah akut yang tidak rumit sering hilang selepas satu hingga tiga hari. Sebagai peraturan, sakit telinga dan memancarkan sakit gigi, kesakitan rahang dan sakit kepala hilang sepenuhnya selepas satu minggu sekiranya kursus ini tidak rumit. Kesukaran menelan yang mungkin menyertai gejala juga meningkat dengan cepat.

Sekiranya terdapat keradangan virus, lepuh boleh terbentuk pada gegendang telinga. Lepuh ini dipenuhi dengan rembesan kekuningan berair dan darah. Lepuh boleh pecah dalam beberapa jam setelah keradangan bermula dan rembesan mengalir keluar dari telinga.

Sekiranya terdapat keradangan bakteria pada telinga tengah, rembesan purulen juga dapat dikeluarkan. Ini biasanya berlaku selepas 3-8 hari. Dalam kedua kes tersebut, sakit telinga akut dikurangkan setelah rembesan dikeluarkan.

Kerosakan pendengaran yang kerap berlaku, yang juga hilang dalam seminggu. Walau bagaimanapun, jika efusi timpani terbentuk dalam proses keradangan akut telinga tengah, kehilangan pendengaran dan tekanan dapat berterusan selama dua hingga tiga minggu lagi. Sekiranya ini berlangsung lebih lama, pemeriksaan perubatan diperlukan.

Sekiranya demam telah berlaku, selalunya ia akan reda setelah tiga hari. Anggota badan yang sakit biasanya hilang ketika demam reda. Pada permulaan keradangan akut telinga tengah, kanak-kanak kecil sering mengadu sakit perut dan cirit-birit, yang menormalkan pada masa yang sama dengan aduan lain yang mungkin. Sekiranya terdapat jangkitan telinga tengah akut bakteria, jangka masa aduan dalam beberapa kes dapat dipendekkan oleh beberapa hari dalam kebanyakan kes dengan menggunakan sasaran antibiotik.