Gejala adnexitis | Adneksitis

Gejala adnexitis

Adneksitis adalah keradangan pada ovari dan tiub fallopio, Pada adneksitis boleh berkembang dengan cara yang berbeza. Terdapat bentuk ringan dan tidak simptomatik, tetapi ada juga kursus yang teruk dengan gejala yang sangat kuat.

Bentuk yang paling biasa adalah unilateral lebih rendah sakit perut, yang juga dapat dipicu oleh tekanan. The kesakitan juga boleh bermula secara tiba-tiba dan teruk. Kadang-kadang struktur yang tegas juga dapat dirasakan di bahagian bawah perut.

Keradangan juga boleh disertai dengan peningkatan suhu or demam. dan gejala keradangan pada tiub fallopio Lain biasa simptom penyakit radang pelvis boleh loya, muntah, cirit-birit, tetapi juga sembelit. Selanjutnya, kerana berdekatan, mungkin terdapat ketidakselesaan ketika membuang air kecil (disuria) dan kesakitan semasa hubungan seksual (dispareunia).

Kadang-kadang terdapat pendarahan antara, pendarahan haid yang berpanjangan dan pembuangan purulen. Pada penyakit radang panggul yang teruk, keradangan boleh merebak ke tisu sekitarnya dan organ-organ lain yang berdekatan. Ini boleh mengakibatkan teruk kesakitan di dinding perut sekiranya berlaku getaran dan pergerakan kecil.

Dalam kes demam dalam kombinasi dengan tahap bawah yang teruk sakit perut, pendarahan atau pelepasan bernanah, doktor harus selalu mendapatkan nasihat untuk mengelakkan berlakunya masalah dan komplikasi yang serius. Smyptoma sebuah adneksitis boleh serupa dalam kehamilan ektopik. Terdapat risiko tiub fallopi pecah, jadi penting untuk menjelaskan gejala dengan cepat.

Anda akan mendapat maklumat yang lebih terperinci mengenai gejala di bawah topik kami: Gejala adneksitis Untuk mengesahkan kecurigaan adnexitis, doktor akan bertanya mengenai operasi terakhir di bahagian bawah perut dan bagaimana ini berkaitan dengan haid. Dengan mengambil smear dari faraj atau serviks, putih darah sel (leukosit) dapat ditentukan, yang dalam jumlah yang meningkat menunjukkan adanya keradangan. Dalam kebanyakan kes, darah juga diambil untuk mengetahui tanda-tanda keradangan.

Jika tidak, doktor (biasanya pakar ginekologi) boleh mencetuskan sakit pada serviks dengan palpasi, atau mungkin merasakan tiub fallopio yang bengkak pada tahap lanjut. Sakit di kawasan ovari boleh disebabkan bukan sahaja oleh keradangan pelvis tetapi juga oleh ovari vena trombosis dan putaran batang. Dengan pertolongan ultrasound peranti, pengumpulan cecair, penebalan dan pembesaran ovari dapat dilihat dengan mudah dan ukuran dan ukurannya ditentukan.

Sekiranya diagnosis belum dapat disahkan dengan kaedah pemeriksaan ini atau jika terapi belum berjaya, pelviskopi yang disebut (pemeriksaan endoskopi rongga pelvis) di bawah anestesia mungkin perlu. Pemeriksaan ini adalah satu-satunya kaedah untuk mendiagnosis penyakit radang panggul dengan melihat lokasi keradangan. Selain itu, smear dari jangkitan dapat diambil secara langsung selama prosedur ini, sehingga patogen dapat dikenal pasti dan terapi yang sesuai dapat dimulakan. Prosedur ini juga boleh digunakan untuk menghilangkan lekatan sebelumnya.