Gejala agranulositosis | Agranulositosis - apakah penyebabnya?

Gejala agranulositosis

Sebagai peraturan, agranulositosis membawa kepada pengurangan kesejahteraan umum dengan perasaan sakit yang teruk (keletihan, sakit kepala, malaise, otot kesakitan). Seram sejuk, demam, loya dan berdebar-debar (tachycardia) juga boleh berlaku. Oleh kerana pertahanan imun dilemahkan oleh penurunan granulosit yang drastik, patogen seperti parasit, bakteria atau kulat tidak lagi dapat dibendung dengan baik.

Akibatnya adalah keradangan dan jangkitan di banyak bahagian badan. Dalam perjalanan penyakit ini, radang amandel (angina tonsillaris) dan oral thrush (stomatitis aphthosa) mungkin berlaku. Tiga tanda klinikal khas untuk agranulositosis adalah demam, radang amandel dan mulut merah.

Bagaimana agranulositosis dirawat?

Sejak dalam kebanyakan kes agranulositosis disebabkan oleh kesan sampingan ubat, ubat yang berpotensi menjadi penyebab pertama mesti dikenal pasti dan dihentikan oleh doktor secepat mungkin. Namun, ada juga kemungkinan tidak ada ubat pemicu yang dapat dijumpai. Dalam kes-kes ini, tetapi juga sekiranya terdapat kesan sampingan ubat, terapi rangsangan untuk pengeluaran granulosit harus dilakukan.

Di sini, ada kemungkinan memberikan apa yang disebut faktor pertumbuhan granulosit (contohnya faktor perangsang koloni granulosit = G-CSF). Faktor pertumbuhan ini adalah hormon yang biasanya juga dilepaskan oleh tubuh semasa proses keradangan dan mempercepat pembentukan sel pertahanan (granulosit). Di samping itu, terapi anti-infeksi harus dimulakan, seperti sistem imun sangat lemah oleh kekurangan granulosit dan jangkitan sering berlaku.

Profilaksis

Pertama sekali, pendidikan perubatan sangat penting ketika menetapkan ubat yang berpotensi menyebabkan agranulositosis. Sebagai tambahan, pesakit harus diberitahu bahawa setelah sejarah agranulositosis sebelumnya, penurunan baru darah granulosit adalah mungkin atau mungkin semasa mengambil ubat tertentu. Langkah kebersihan yang baik di tekak dan kaviti oral dan di kawasan dubur, serta mengelakkan orang sakit dan banyak orang, dapat mengurangkan atau sebahagiannya mencegah jangkitan semasa agranulositosis yang ada.

Ramalan

Bergantung pada penyebab utama agranulositosis, prognosisnya mungkin berbeza. Walau bagaimanapun, dapat dikatakan bahawa fasa akut agranulositosis adalah masa yang paling rumit dan berbahaya.