Mengoyakkan tendon ekstensor jari

Pengenalan

Tendon extensor a jari boleh terkoyak akibat kemalangan atau perubahan degeneratif. Air mata seperti itu tidak biasa, terutamanya dalam kemalangan sukan. Perbezaan dibuat antara air mata pada phalanx distal jari dan koyakan lengkap tendon dekat dengan telapak tangan.

Punca

Kejadian yang paling biasa jari koyakan tendon berada di jari keempat, jari manis. Penyebabnya mungkin merupakan keradangan tendon yang lama (tendosynovitis) kerana penyakit reumatik. Walau bagaimanapun, tendon ekstensor juga dapat terkoyak semasa trauma atau ketika jari diregangkan lebih banyak, misalnya semasa sukan bola atau ketika tidur.

Gejala

Pada mulanya, pesakit mengadu penurunan kekuatan yang ketara apabila jari yang terkena dilanjutkan. Peluasan aktif pada sendi yang terjejas tidak lagi boleh dilakukan. Oleh kerana biasanya terdapat mengimbangi di antara otot-otot pada jari, tendon fleksor mendominasi sekiranya berlaku koyakan tendon ekstensor.

Ini menjadikan kecederaan jelas kelihatan di luar, kerana jari yang terkena berada dalam posisi lenturan berlebihan. Sebagai peraturan, air mata disertai dengan tembakan yang kuat dan pendek kesakitan. Kemudian ada pembengkakan dan kemungkinan pendarahan pada jari yang terkena.

Terutama pada pesakit dengan penyakit rematik kronik, kesakitan sering tidak hadir, sehingga masa kecederaan sebenarnya tidak diingati. Artikel ini mungkin menarik bagi anda:

  • Sakit di jari kelingking

Pada saat kecederaan, mungkin ada tembakan singkat dan penikaman kesakitan di jari. Ini disebabkan oleh koyakan dan retakan belakang tendon di tisu.

Selalunya tidak ada rasa sakit yang lebih teruk selepas kecederaan. Walau bagaimanapun, kecederaan tersebut boleh menyebabkan kecederaan kecil pada tisu, menyebabkan lebam dan bengkak. Kerana kerengsaan pada tisu, robekan tendon ekstensor boleh terasa sakit di bawah tekanan beberapa hari selepas kecederaan.

Walau bagaimanapun, dalam perjalanan selanjutnya, air mata tidak menyebabkan kesakitan. Hanya ada kekurangan dan penurunan kekuatan, sebab itulah banyak orang yang terjejas hanya berjumpa doktor. Apabila tendon ekstensor jari menangis, proses keradangan tempatan jarang berlaku. Kecederaan pada tisu selalu disertai dengan kecederaan yang sama, pendarahan, kesakitan, bengkak, kemerahan dan pergerakan yang terhad. Walau bagaimanapun, keradangan tempatan ini biasanya reda dalam beberapa hari.

Diagnostik

Dalam kebanyakan kes, gambaran klinikal kecederaan itu mencukupi untuk membuat diagnosis sementara. Jari yang terkena berada dalam kedudukan lenturan yang melampau, pemanjangan jari yang aktif tidak lagi dapat dilakukan. Walau bagaimanapun, penyambungan pasif oleh doktor masih boleh dilakukan sekiranya sendi tidak terjejas.

Ini adalah perbezaan diagnostik yang penting, kerana terapi bergantung kepadanya. Dalam beberapa kes, anamnesis mengenai kemalangan boleh menyumbang untuk mencari diagnosis. Untuk mengesampingkan sendi keadaan dan patah tulang, a Sinar X boleh diambil.

Walau bagaimanapun, tendon dan otot jari tidak kelihatan di sini. Ini boleh diperiksa dengan menggunakan tomografi (pencitraan resonans magnetik (MRT) atau tomografi komputer (CT)). Dalam beberapa kes, juga mungkin untuk melihat tendon jari menggunakan ultrasound.

Selain itu, semua jari tangan yang lain, dan juga jari tangan darah peredaran dan kepekaan juga harus diperiksa semasa pemeriksaan klinikal. Dengan cara ini, kerosakan vaskular teruk atau kerosakan saraf boleh dikecualikan. Sekiranya hanya sebahagian kecil tendon ekstensor pada phalanx hujung jari yang terkoyak, rawatan pembedahan biasanya tidak diperlukan.

Rawatan splint biasanya mencukupi. Walau bagaimanapun, ini tidak boleh dikeluarkan sebelum waktunya untuk mencapai hasil akhir yang baik. Sebagai peraturan, rawatan konservatif memerlukan masa 6 minggu.

Sekiranya sendi itu utuh dan tendon sepenuhnya robek sehingga penyembuhan tanpa pembedahan tidak mungkin dilakukan, tendon ekstensor jari dapat diperbaiki secara pembedahan. Pertama, koyak tendon dilihat secara intraoperatif dan hujungnya yang koyak disegarkan. Prosedur selanjutnya bergantung pada tendon yang koyak:

  • Sekiranya tendon jari kelingking terjejas, hujungnya dekat dengan badan disambungkan ke tendon jari manis.

Prosedur ini agak mudah dan memungkinkan mobilisasi awal. - Sekiranya tendon ekstensor jari kelingking dan jari manis terputus, tendon lain, tendon sendi pangkal jari telunjuk, terputus. Hujungnya kemudian dijahit sehingga fungsinya dapat dipulihkan.

  • Sekiranya tendon jari tengah juga terkoyak, ia dijahit ke sisi tendon ekstensor jari telunjuk yang lain. - Jika tendon ibu jari yang panjang terpengaruh, tendon jari telunjuk juga dapat digunakan. - Sekiranya semua tendon ekstensor tangan terkoyak, mungkin menggunakan dua tendon flexor jari ke-3 dan ke-4 (jari tengah dan jari manis).

Tendon mesti dikeluarkan sepenuhnya dan kemudian dijahit ke bahagian ekstensor lengan. Kemudian jahitan digunakan pada tendon ekstensor yang koyak. Mengetuk jari adalah alternatif terapi untuk rawatan konservatif dengan belat.

A pembalut pita dipakai sepanjang jari di sisi ekstensor untuk menyekat dan menstabilkan jari. Fleksibiliti dan pergerakan jari jauh lebih besar semasa rawatan dengan pembalut pita berbanding dengan serpihan. Walau bagaimanapun, imobilisasi sepenuhnya tidak dapat dijamin.

Sekiranya tendon terkoyak sebahagian, maka pembalut pita boleh digunakan. Walau bagaimanapun, jika terkena air mata, rawatan dengan belat harus menjadi fokus utama, sekurang-kurangnya selama beberapa minggu pertama. Sebagai langkah pencegahan, pembalut pita elastik boleh dipakai pada jari semasa bersukan untuk mengelakkan kecederaan tendon. Ini menstabilkan jari dan membawa kepada pergerakan yang lebih sedar, yang dikaitkan dengan risiko kecederaan yang berkurang.