Terlusollogy: Rawatan, Kesan & Risiko

Doktrin Terlusollogy adalah doktrin jenis biola Wilk dan doktor Hagana, yang menganggap dua bernafas dan jenis sembelit. Dengan pergerakan yang sesuai dengan jenis, bernafas dan pemakanan, pengguna harus dapat memperbaiki perlembagaan peribadi mereka. Sejauh ini, korelasi Terlusollogy belum terbukti secara saintifik.

Apa itu terlusollogy?

Terlussology adalah konsep perubatan alternatif. Konsep ini juga dipanggil Wilk's bernafas teori jenis atau konsep solar / lunar. Terlussology adalah konsep perubatan alternatif. Ia kembali ke teori jenis pemain biola Erich Wilk dari abad ke-20. Doktor Jerman Charlotte dan Christian Hagena mengembangkan teori jenis pernafasan berdasarkan ajaran ini, yang digunakan terutamanya di Jerman, Austria dan Switzerland. Konsep ini juga dipanggil pengajaran jenis pernafasan mengikut konsep Wilk atau solar / lunar. Kata "terlusollogy" adalah tanda dagang terdaftar dan sesuai dengan kata tiruan yang juga terdiri dari kata-kata Latin terra, luna dan sol, serta kata Yunani λόγος. Oleh itu, terlussology adalah kajian mengenai hubungan antara Bumi, Matahari, dan Bulan. Berdasarkan hubungan bersama ini, C. dan C. Hagena mengembangkan pelbagai jenis nafas yang mempengaruhi perlembagaan manusia.

Fungsi, kesan dan matlamat

Terrlussology menyatakan pengaruh yang ada pada matahari dan bulan terhadap manusia. Latar belakang adalah hubungan saintifik bahawa matahari dan bulan bertindak di tengah bumi. Atas dasar pengaruh suria dan bulan, Wilk mengembangkan dua jenis nafas yang berbeza, yang C. dan C. Hagena berfungsi sebagai asas dari dua jenis perlembagaan. Jenis nafas lunar dibezakan dengan jenis nafas keluar matahari dalam pengajaran Wilk. Hari kelahiran menentukan jenis pernafasan yang akan dihitung oleh seseorang. Pada pernafasan bebas pertama sama ada jenis bulan atau solar mendominasi. Dari sudut pandang terlusollogy, hubungan ini membentuk seseorang sepanjang hidupnya. Untuk bahagian bulan, terlusollogy menentukan nilai antara satu peratus pada bulan baru dan 100 persen pada bulan purnama. Bahagian suria terletak menurut ajaran antara satu peratus pada 21 Disember dan 100 persen pada 21 Jun. Permulaan musim sejuk dan musim panas dengan demikian mencirikan konsep asas sebagai tambahan kepada fasa bulan. Kedua-dua jenis pernafasan berbeza terutamanya dalam cara bernafas. Mereka menggunakan dada dan perut berbeza untuk bernafas dan juga menekankan fasa pernafasan penyedutan dan menghembuskan nafas ke tahap yang berbeza. Sebagai akibat kausal dari cara pernafasan yang berbeza, dua jenis perlembagaan yang berbeza berkembang. Mereka berbeza terutamanya dari segi postur, tetapi juga cara mereka bergerak dan makan. Penyimpangan kekal dari ciri khas pernafasan dikatakan dapat mengurangkan prestasi jenis dan membawa kepada kesihatan kemerosotan. Terlussology adalah pendekatan holistik yang berlaku untuk semua bidang kehidupan. Matlamat pengajaran adalah untuk mengenal pasti jenis nafas seseorang dan menyelaraskannya dengan sewajarnya. Untuk jenis lunar, pengajaran menganggap latar belakang sukan bermanfaat. Jenis bulan terus bergerak dan menjadi meriah terutamanya pada waktu petang. Mereka jarang diam dan postur badan mereka kelihatan meresap. Cabaran dan cara sukar sesuai dengan mereka. Sebaliknya, jenis suria memancarkan ketenangan dan jenis statik. Dia adalah orang pagi dan tidur awal. Dia menyukai iklim Mediterranean dan masakan tempatan. Selain perbezaan ini, ada perbezaan antara kedua jenis, terutama dari kesihatan sudut pandangan. Solarians, misalnya, tidak perlu bimbang tentang cecairnya mengimbangi, terbaik dalam aktiviti pergerakan rendah, dan mendapat manfaat dari keadaan cuaca yang ekstrem. Lunar tidak memerlukan selendang pada musim sejuk. Mereka harus berhati-hati nikotin, sementara nikotin kurang berbahaya bagi solarium. Dengan minuman beralkohol adalah sebaliknya. Dalam bidang pemakanan, dan juga dalam semua bidang kehidupan yang lain, tingkah laku yang sesuai dengan jenis harus meningkatkan perlembagaan. Inti dari amalan terlusollogic adalah bekerja dengan interaksi antara pernafasan, postur dan pergerakan. Serangkaian dua belas latihan fizikal setiap jenis pernafasan menjadi asas dan merangsang otot-otot yang membantu pernafasan.

Risiko, kesan sampingan, dan bahaya

Kaedah terlusollogical berlaku untuk banyak disiplin ilmu selain perubatan alternatif. Kaedah ini kini digunakan, misalnya, dalam nyanyian, bermain instrumental, pedagogi, terapi ucapan dan perniagaan kejurulatihan. Terlusollogy juga ditunjukkan dalam teknik Asia. Walau bagaimanapun, latar belakang ilmiah pengajarannya begitu tipis. Penerbitan ilmiah mengenai Terlusollogy pada dasarnya tidak ada. Pembangun merujuk sebahagian besarnya untuk memiliki pengalaman aplikasi. Penyanyi, pelatih dan penceramah Frederik Beyer menemubual kira-kira 500 orang ujian untuk tesis diplomanya mengenai andaian Terlusollogy. Setelah disoal siasat, dia menilai anggapan yang diperiksa olehnya adalah salah. Hasil ini membuatnya memanggil doktrin itu sebagai ilmu pseudosains. Walaupun diduga kesan positif terlusollogy tidak dapat dibuktikan, doktrin tersebut masih mendapat persetujuan dari banyak disiplin ilmu. Paling tidak, akibat atau risiko negatif sepertinya tidak terkait dengan pernafasan, senaman dan pemakanan yang sesuai dengan jenis dalam kerangka Terlusollogy. Walaupun begitu, terutama para penulis ilmiah hari ini sering menyebut teori jenis sebagai pemintalan esoterik, yang tidak mempunyai bukti. Oleh itu, terutamanya perubatan moden menjauhi penggunaannya secara besar-besaran.