10 Petua Terbaik untuk Kelemahan Pundi Kencing

Kelemahan pundi kencing membebankan banyak lelaki dan wanita di Jerman. Penyakit yang tidak menyenangkan mempunyai sebab yang berbeza: sebagai contoh, peningkatan usia, mengandung, jangkitan pada saluran kencing dan akibat dari pembedahan boleh menjadi penyebab kepada yang lemah pundi kencing. tetapi kelemahan pundi kencing tidak semestinya kejatuhan mereka yang terjejas. Luangkan masa anda dan pertimbangkan kebiasaan mana yang boleh membahayakan diri anda pundi kencing. Di samping itu, anda boleh mencegah kelemahan pundi kencing dan melegakan simptom akut dengan petua praktikal berikut.

1. senaman lantai pelvis menguatkan pundi kencing.

Langkah yang sangat berkesan untuk mengurangkan atau mencegah pundi kencing kelemahan adalah untuk melaksanakan lantai pelvik. Lantai pelvik senaman menguatkan otot dan dengan itu membantu untuk mengatasi keinginan untuk membuang air kecil. Lantai pelvik senaman juga dapat dilakukan dengan selesa di pejabat semasa duduk. Duduk tegak di atas kerusi dan tegangkan otot-otot lantai pelvis. Tahan ketegangan ini sekurang-kurangnya 10 saat dan teruskan bernafas dengan tenang. Ulangi latihan lima kali.

2. latihan daya tahan untuk kelemahan pundi kencing.

Senaman sihat dan secara khusus dapat membantu kelemahan pundi kencing. Senaman yang seimbang menguatkan seluruh badan dan menjadikannya sihat dalam jangka masa panjang. Sekiranya anda mengalami kelemahan pundi kencing, anda harus mengelakkan sukan seperti tenis, kerana ini memberi tekanan yang tidak perlu pada pundi kencing yang terkena. Disyorkan adalah ketahanan sukan seperti berjalan kaki atau berenang digabungkan dengan kelonggaran latihan seperti Pilates or yoga.

3. mengurangkan berat badan, menguatkan pundi kencing

Anda dapat mengatasi kelemahan pundi kencing melalui penurunan berat badan yang disasarkan. Jangan risau, tidak ada ancaman radikal diet. Bahkan pengurangan berat badan lima hingga sepuluh peratus dapat melegakan dasar panggul dan, bersamaan dengan latihan lantai pelvis dan aktiviti fizikal yang lebih jauh, memastikan peningkatan gejala.

4. minum banyak cecair

Jika anda mempunyai masalah lemah kawalan kencing, disyorkan untuk minum dua liter sehari. Dengan cara ini, anda akan memastikan sokongan buah pinggang dan mencegah jangkitan kencing. Minuman diuretik seperti kopi, teh dan alkohol harus dielakkan. Sebaiknya diminum air dan jus segar.

5. makan makanan yang seimbang

Perhatikan apa yang anda makan: Apabila anda mempunyai kelemahan pundi kencing, penting untuk makan seimbang diet dengan banyak serat, buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan buatan rumah. Dengan cara ini anda menyokong usus anda dan memudahkan pergerakan usus. Kerana lebih baik tidak perlu mendorong ketika anda memiliki pergerakan usus.

6. postur badan yang betul

Cuba berdiri dan duduk tegak. Postur tegak bukan sahaja menyokong otot lantai panggul, tetapi juga kelihatan baik dan yakin.

7. angkat dengan betul

Cuba angkat dengan betul: Jika anda ingin mengangkat benda berat dari lantai, letakkan kaki anda sedikit lebih dari jarak pelvis dan jongkok ke bawah. Pastikan punggung anda tetap lurus. Sekarang angkat objek menggunakan kekuatan kaki anda sambil menegangkan otot-otot dasar pelvis anda.

8. Berehat

tekanan dapat mempromosikan kelemahan pundi kencing. Oleh itu, disarankan untuk berehat dalam kehidupan seharian. Di sinilah dimana latihan autogenik dan yoga boleh tolong. Oleh itu, biarkan diri anda berehat kecil untuk menarik nafas lega. Walaupun berjalan kaki dalam waktu rehat makan tengah hari dapat merehatkan dan merehatkan badan serta minda.

9. latihan pundi kencing

Seperti paradoks seperti yang terdengar pada mulanya: pundi kencing boleh dilatih. Tujuannya adalah untuk menguatkan bukan sahaja otot-otot dasar panggul, tetapi juga pundi kencing sehingga ketidakselesaan dapat diatasi. Dianjurkan untuk menyimpan buku harian yang disebut micturition: Tuliskan seberapa kerap dan berapa banyak yang anda perlukan untuk membuang air kecil, dan pukul berapa dalam sehari. Catat apa yang telah anda makan dan minum. Buku harian itu akan memberi anda gambaran keseluruhan dan juga dapat membantu doktor yang merawat anda. Cara melatih pundi kencing anda: Cuba jangan menyerah pada setiap orang keinginan untuk membuang air kecil dan pergi ke tandas. Ini akan membantu pundi kencing anda belajar mengawalnya dengan lebih baik keinginan untuk membuang air kecil. Di samping itu, elakkan memerah ketika anda mempunyai pergerakan usus. Di samping itu, membantu duduk tegak di tandas sehingga pundi kencing dapat kosong sepenuhnya.

10. Lindungi pundi kencing anda dengan aktif

Jangkitan saluran kencing mendorong kelemahan pundi kencing. Oleh itu, anda harus secara khusus mencegah jangkitan ini. Elakkan duduk sejuk permukaan, kerana ini mendorong jangkitan saluran kencing. Di samping itu, disarankan bagi wanita untuk mengunjungi tandas secepat mungkin setelah melakukan hubungan seks untuk segera menghilangkan kemungkinan patogen. Pada tanda-tanda pertama jangkitan pundi kencing, tanaman ubat seperti bearberry or selada air boleh memberi kesan yang menenangkan.