Labia luar

Pengenalan

. labia, juga disebut labia, adalah bahagian seks luar wanita. Perbezaan dibuat antara besar, luar labia dan labia dalaman yang kecil. Apabila melihat alat kelamin wanita dari luar, biasanya hanya bahagian luar labia kelihatan, kerana biasanya menutupi labia dalaman yang kecil. Walau bagaimanapun, terdapat juga banyak wanita di mana labia dalaman menonjol di antara labia luar. Fungsi mereka terutama untuk melindungi organ seksual dalaman, seperti vagina, dari pengaruh luaran dan dari mengering.

Anatomi

Labia luar dikira sebagai organ seksual luar wanita, sama seperti labia dalaman. Secara umum, boleh dikatakan bahawa labia luar adalah lipatan kulit, yang terdiri daripada lemak, tisu penghubung, peluh dan kelenjar sebaceous dan otot licin. Di samping itu, labia dilintasi oleh banyak orang kapal dan saraf.

Secara anatomik, bahagian dalam dan luar labia luar juga dapat dibezakan. Bahagian luarnya berbulu, kering dan berpigmen. Bahagian dalam labia majora lebih menyerupai selaput lendir.

Tidak ada atau tidak rambut di bahagian dalam, hampir tidak ada peluh dan kulitnya agak kemerahan, lembut dan lembap. Kerana bilangan mayat taktil yang tinggi di labia majora, bahagian luar juga labia dalaman sangat sensitif terhadap rangsangan sentuhan. Labia memanjang dari mons veneris ke arah perineum dan bergabung antara satu sama lain di bahagian belakang, berhampiran perineum. Dalam jargon perubatan peralihan ini juga disebut "Commissura labiorum posterior".

Majlis tersebut

Labia luar biasanya meliputi labia dalaman, klitoris, bukaan uretra dan faraj. Oleh itu, fungsi utama mereka adalah untuk melindungi bahagian tubuh ini dari patogen luaran dan dari mengering. Kerana labia majora terdiri dari pad lemak yang kuat, mereka juga memberikan perlindungan mekanikal untuk bahagian tubuh ini.

Selanjutnya, labia luar mempunyai pengaruh terhadap hubungan seksual. Sebagai contoh, mereka boleh membengkak semasa hubungan seksual. Ini mendedahkan pintu masuk ke faraj. Selepas hubungan seksual, labia kembali bengkak dan mencapai ukuran semula jadi. .

Gejala pada labia majora

Gatal di kawasan seks wanita luar adalah gejala biasa pada wanita dan boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Persekitaran yang normal di kawasan alat kelamin luar dan vagina juga merangkumi bakteria - biasanya bakteria asid laktik. Walau bagaimanapun, ini bakteria tidak berbahaya, tetapi melakukan tugas penting di kawasan intim wanita.

Contohnya, mereka bertanggungjawab terhadap persekitaran berasid di dalam faraj dan dengan itu melindungi dari bahaya kuman. Pelbagai pengaruh, seperti pendarahan, antibiosis atau faktor luaran lain, dapat mencegah bakteria dari berfungsi dengan baik dan dengan itu perlindungan tidak dapat dipertahankan lagi. Tanpa bakteria, alat kelamin luaran, yang merangkumi labia majora, adalah tempat yang baik untuk kulat, parasit dan bakteria yang bukan dari flora vagina normal untuk bersarang.

Penjajahan patogen akhirnya boleh menyebabkan gatal-gatal yang melampau. Penyebab gatal lain di kawasan organ kelamin luar boleh kencing manis melitus, penyakit kulit, penyebab psikologi (contohnya terlalu banyak menyusui) atau bahkan peringkat prakanker. Sekiranya gatal berterusan atau berulang, pakar sakit puan harus berjumpa untuk mengetahui sebab sebenar.

Pembakaran di kawasan alat kelamin luar biasanya merupakan kejadian yang menyakitkan. Pembakaran kesakitan sering dicetuskan oleh a herpes virus. Sebagai alternatif, membakar, menyakitkan kesakitan juga boleh dicetuskan oleh bakteria trichomoniasis atau streptococcus.

Sekiranya pelbagai ubat antivirus atau antibiotik tidak berpengaruh dalam jangka waktu yang lebih lama, ini mungkin menunjukkan penyebab "vulvodynia" atau "pembakaran vulva". Penyebab sebenar penyakit ini tidak diketahui - tetapi sangat disyaki berkaitan dengan dermatitis yang merengsa. Ini adalah reaksi kulit yang tidak bertoleransi terhadap pelbagai pengaruh luaran.

Walaupun terdapat kultur bakteria positif di kawasan genital, antibiotik nampaknya tidak berpengaruh, itulah sebabnya "vulvodynia" sering menjadi penyakit jangka panjang dan berterusan. Ketahui lebih lanjut mengenai topik ini di bawah: Faraj terbakar - inilah sebabnya. Pembengkakan labia boleh menyebabkan berlainan.

Di satu pihak, labia luar, serta labia dalaman membengkak semasa gairah seksual. Ini benar-benar semula jadi. Walau bagaimanapun, pembengkakan labia juga boleh menyebabkan patologi.

Sekiranya pembengkakan labia minora berpanjangan, ini mungkin menunjukkan keradangan yang disebabkan oleh agen patologi (kulat, bakteria, virus, dan lain-lain.). Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes ini dapat diatasi dengan cepat dan cekap dengan ubat-ubatan. Penyebab pembengkakan yang paling biasa di kawasan genital luaran adalah bartholinitis.

Ini adalah keradangan saluran perkumuhan kelenjar Bartholin. Sekiranya hanya satu sisi labia minora yang terjejas, ini biasanya menunjukkan seperti itu Bartholinitis. Sekiranya disyaki terdapat keradangan pada kelenjar Bartholin, pakar sakit puan atau pengamal am harus berjumpa untuk mengelakkan kemungkinan berulang dan dengan demikian kista Bartholin.

Jerawat pada labia luar terutamanya tidak menjadi perhatian. Seperti hampir setiap bahagian badan yang lain, jerawat diisi dengan nanah boleh berkembang di labia. Sebarang jerawat disebabkan oleh hormon mengimbangi dan juga kelenjar sebaceous yang dipengaruhi olehnya.

Kelenjar sebum boleh dijumpai di seluruh badan, termasuk di kawasan labia majora. Penyebab jerawat yang lebih teruk di kawasan labia majora adalah bercukur intim dan rambut yang tumbuh ke dalam. Kebersihan yang baik penting untuk mengelakkan jerawat selepas bercukur intim.

Sekiranya anda tidak pasti adakah jerawat sebenarnya adalah jerawat atau tidak, ketuat harus dilihat oleh pakar sakit puan. Selain itu, kebersihan intim yang baik dan penghindaran pakaian yang sangat ketat di kawasan organ kelamin luar juga penting. Warna labia boleh sangat berbeza dari wanita ke wanita.

Tidak ada "varian normal" untuk ini. Walau bagaimanapun, pada sebilangan besar wanita warna labia sedikit lebih gelap daripada warna kulit normal mereka. Sebagai peraturan, warna labia biasanya berubah dalam perjalanan hidup hanya dalam situasi khusus, seperti semasa hubungan seksual atau mengandung.

Semasa hubungan seksual, labia membengkak, menjadikannya kelihatan lebih besar dan sedikit lebih gelap. Namun, penampilan ini cepat hilang semula setelah melakukan hubungan seksual. Perubahan luaran lebih lanjut di kawasan labia diperhatikan semasa mengandung. Semasa mengandung tidak jarang memerhatikan warna labia yang gelap, yang disebabkan oleh peningkatan melanin penyimpanan dan oleh itu tidak mempunyai nilai patologi sama sekali. Pewarnaan gelap ini juga dapat bertahan selepas kehamilan.