Ujian rangsangan | AKTA

Ujian rangsangan

Dalam ujian rangsangan, doktor cuba mengetahui sama ada terdapat hipofungsi korteks adrenal primer yang disebut. Ujian dilakukan pada pesakit yang kosong dan pesakit harus berbaring dengan tenang di tempat tidur semasa ujian. Pertama sekali, tahap kortisol ditentukan pada pesakit.

Kemudian dihasilkan secara buatan ACTH disuntik terus ke darah melalui akses vena. Doktor mensimulasikan peningkatan pelepasan ACTH dan memerintahkan korteks adrenal untuk melepaskan lebih banyak kortisol. Yang sihat kelenjar adrenal kemudian akan melepaskan kortisol seperti yang diharapkan.

Selepas setengah jam dan satu jam penuh, sampel diambil sekali lagi dan tahap kortisol ditentukan. Sekiranya tidak ada peningkatan, kekurangan adrenal primer atau kekurangan adrenal sekunder yang telah ada selama beberapa waktu dapat diandaikan. Ujian ini boleh menyebabkan reaksi hipersensitiviti dan menyebabkan reaksi kulit, pening, loya, muntah dan gatal-gatal.

Sekiranya berlaku alahan akut kejutan, tindakan balas mesti diambil secara langsung. Ketahui lebih lanjut mengenai topik di sini:

  • Kekurangan adrenokortikal primer
  • Kekurangan adrenokortikal sekunder

Nilai normal untuk nilai makmal selalu hanya nilai yang ditentukan secara statistik. Oleh itu, sedikit penyimpangan tidak semestinya mempunyai nilai penyakit.

Sejak ACTH dikenakan irama sirkadian, nilainya berbeza-beza bergantung pada waktu hari. Antara pukul lapan hingga sepuluh malam nilai normal adalah antara 10 dan 60pg / ml. Pada waktu malam sekitar jam 9 malam, nilainya antara 3 dan 30pg / ml. Dalam ujian rangsangan, nilainya harus meningkat sekurang-kurangnya 70pg / ml atau meningkat sekurang-kurangnya 200pg / ml.

Akibat kekurangan ACTH

Kekurangan ACTH boleh disebabkan oleh hipofungsi kelenjar pituitari or hipotalamus. Akibatnya adalah penurunan kadar kortisol. Mereka yang terjejas sewajarnya menderita akibat kekurangan kortisol.

Ini termasuk keletihan, kekurangan tenaga dan penurunan berat badan, dan bahkan anoreksia. Kesakitan otot dan sendi juga dijelaskan oleh mereka yang terjejas. Demam dan anemia mungkin berlaku.

Kanak-kanak khususnya sering menderita hipoglikemia kerana kekurangan kortisol. Dalam banyak kes juga rendah darah tekanan, yang turun lebih jauh apabila pesakit tiba-tiba berubah kedudukan. Wanita sering mengalami kulit kering, gatal dan hilang kemaluan rambut.

Kulit mereka yang terkena kelihatan berwarna alabaster. Gabungan gejala ini juga disebut Penyakit Addison, Pada Penyakit Addison krisis juga boleh dicetuskan apabila orang mengambil kortisol secara kekal dan tiba-tiba berhenti mengambilnya.

Gejala mungkin sedikit berubah pada pesakit dengan primer hipotiroidisme. Namun, dalam kes ini, nilai ACTH berada dalam julat normal dan hanya tahap kortisol yang dikurangkan. .

Akibat daripada peningkatan ACTH

Pelepasan ACTH yang meningkat membawa kepada peningkatan pelepasan kortisol. Ini seterusnya mencetuskan Penyakit Cushing. Penyebab peningkatan pengeluaran ACTH selalunya adalah ketumbuhan di kawasan kelenjar pituitari.

Mereka yang terjejas mengalami pengedaran lemak yang berubah. Walaupun anggota badan menjadi lebih kurus, anggota badan yang terkena badan menambah berat badan di batang badan dan kepala. Ini juga dipanggil batang obesiti.

. leher menaikkan lipatan lemak yang disebut leher kerbau dan wajah menjadi bulat. Kulit menjadi lebih nipis dan sensitif, sehingga bertambah stretch mark, haematoma dan jerawat. Orang dewasa berkembang osteoporosis dan kanak-kanak menunjukkan pertumbuhan yang lemah.

Tekanan darah tinggi dan aterosklerosis (kalsifikasi kapal), serta edema juga biasa. Orang yang terjejas berkembang kencing manis melitus sebagai akibat sekunder, kerana toleransi glukosa menurun. Dalam beberapa kes terdapat kehilangan libido dan kekurangan pendarahan haid.

Mereka yang terjejas juga cepat marah dan juga boleh berkembang kemurungan. Dalam kes yang teruk, paranoid psikosis juga berlaku. Oleh kerana kesan imunosupresif kortisol, orang yang terjejas sangat mudah dijangkiti. Kebarangkalian mendalam vena trombosis dan pulmonari embolisme juga meningkat. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai Penyakit Cushing di sini.