Terapi periodontitis agresif | Periodontitis agresif

Terapi periodontitis agresif

Rawatannya serupa dengan rawatan kronik periodontitis. - Pertama, pesakit diberitahu mengenai yang sesuai kebersihan mulut teknik dan pembersihan gigi profesional dilakukan. - Selepas itu, poket gusi harus dibersihkan dengan teliti oleh doktor gigi dan juga dirawat dengan membasmi kuman (mis. CHX®).

  • Aplikasi tempatan penyediaan kortikosteroid (contohnya Dontisolon®) dapat menyokong proses penyembuhan. - Oleh kerana jangkitan adalah bakteria, penggunaan antibiotik (mis penisilin atau clindamycin) juga boleh membantu sekiranya berlakunya penyakit yang teruk. - Pemeriksaan berkala sangat penting dalam periodontitis agresif.
  • mulut penyelesaian pembilasan dari farmasi boleh digunakan untuk mengurangkan jumlah kuman dan dengan demikian membatasi penyebaran keradangan yang lebih jauh. Walaupun begitu, a mulut larutan pembilas tidak boleh digunakan untuk jangka masa yang panjang berturut-turut. Satu hingga dua minggu pembilasan dua kali sehari biasanya mencukupi dalam keadaan akut periodontitis agresif.
  • Rawatan periodontal yang berjaya menghentikan penyerapan semula tulang lebih lanjut dan kehilangan gigi dapat dicegah, misalnya dengan meregangkan gigi yang longgar. Ubat-ubatan homeopati hanya dapat menyokong penyembuhan sehingga tahap tertentu dalam rawatan periodontitis agresif dan tidak boleh digunakan sebagai satu-satunya kaedah rawatan. Silicea globula dikatakan mempunyai kesan yang baik.

Mereka juga dipanggil silika atau asid silikat. Ia adalah mineral berbutir keputihan yang terdapat di seluruh dunia. Ia dikatakan mempunyai kesan positif pada gusi dan menghalang keradangan.

Bilas minyak juga disyorkan. Anda boleh membilas dua kali sehari dengan minyak berkualiti tinggi, misalnya minyak zaitun, dan menarik minyak melalui gigi, yang dikatakan mempunyai urut kesan dan membuang toksin metabolik dari gusi. Oleh kerana tulang yang hilang tidak dapat tumbuh semula, penyembuhan tidak mungkin dilakukan. Diagnosis dan terapi awal dapat menghentikan proses keradangan dan mencegah kemusnahan selanjutnya. Walaupun begitu, seseorang bergantung pada pemeriksaan biasa sebagai sokongan periodontitis terapi, supaya berulang dapat dikesan dan dirawat lebih awal.

Sejauh mana berjangkitnya periodontitis agresif?

Sejak agresif periodontitis adalah penyakit berjangkit, beberapa bakteria boleh dihantar. The bakteria sudah menular kepada anak-anak, dan ibu bapa adalah sumber jangkitan yang penting. Penghantaran antara rakan juga mungkin.

Namun, tidak semua orang yang bersentuhan dengan bakteria semestinya mengalami periodontitis yang agresif. Sebab-sebab lain, seperti lemah sistem imun atau tidak mencukupi kebersihan mulut serta kecenderungan genetik biasanya menyebabkan wabak penyakit ini. Anda juga boleh mendapatkan maklumat terperinci mengenai perkara ini di bawah: Bagaimana berjangkitnya periodontitis?

Bilakah anda memerlukan gigi palsu untuk periodontitis yang agresif?

Sekiranya seseorang menderita periodontitis yang agresif, penyerapan semula tulang berlaku dan ini boleh menyebabkan kehilangan gigi dan kehilangan gigi. Pertama sekali, rawatan periodontitis harus dilakukan di latar depan, kerana selagi masih akut, tidak ada penggantian gigi yang dapat dirancang dan dimasukkan. Hanya gigi yang sihat secara berkala yang dapat menerima mahkota atau berfungsi sebagai tiang untuk jambatan.

Seseorang harus berfikir tentang merancang a prostesis pergigian sekurang-kurangnya enam bulan selepas berakhirnya rawatan dan apabila peningkatan dapat diramalkan. Sekiranya banyak gigi sudah hilang atau terpaksa dicabut kerana prognosis yang tidak baik, seseorang boleh mempertimbangkan prostesis. Di muka, gigi palsu sementara boleh dibuat untuk peralihan, yang disebut gigi palsu sementara. Ini boleh dipakai semasa fasa akut dan kemudian, setelah rawatan selesai, prostesis akhir dapat dibuat.