Terapi pecah tendon Achilles

Terapi apa yang digunakan untuk tendon Achilles yang koyak

Seperti yang telah disebutkan, koyak Tendon Achilles boleh dirawat secara konservatif atau pembedahan (lihat Operasi Achilles tendon robek). Walaupun terapi pembedahan selalu dipertimbangkan secara prinsip untuk atlet yang kompetitif, bentuk terapi untuk pesakit yang kurang bercita-cita tinggi atau lebih tua boleh menjadi konservatif. Akan tetapi, harus disebutkan bahawa di Eropah Tengah, the Tendon Achilles pecah biasanya dirawat secara pembedahan, sementara di dunia Anglo-Amerika, terapi konservatif lebih biasa.

Terapi pesakit dengan Tendon Achilles pecah biasanya bersifat individu dan hanya boleh dibuat setelah diagnosis. Pertolongan cemas harus selalu diberikan dalam bentuk:. - Gangguan aktiviti (sukan).

  • Penyejukan (ais, pek sejuk, ...)
  • Pembalut mampatan
  • Ketinggian kaki
  • Pengangkutan ke doktor

Dalam skop diagnosis, sejauh mana robekan tendon Achilles dapat ditentukan dengan cara ultrasound dan Sinar X. Yang ultrasound pemeriksaan dilakukan dalam kedudukan kaki runcing. Sekiranya doktor menentukan bahawa hujung air mata menyentuh ketika kaki diturunkan, hujung tendon dapat sembuh bersama.

Terapi pembedahan untuk robek tendon Achilles kemudian dapat dikeluarkan. Perkara ini dapat dijelaskan antara lain dengan kepanjangan tendon. Sekiranya boleh - boleh diregangkan hingga lebih kurang dua kali ukurannya.

Berguna untuk terapi konservatif juga kasut khas dengan kawasan tumit tinggi dan tidak bergerak lidah. Sama seperti kasut tumit, kaki diangkat ke posisi kaki runcing, sehingga hujung tendon dapat bersentuhan. Dalam kebanyakan kes, setelah fasa pemuatan separa, pemuatan normal dapat dilakukan dengan relatif cepat. Pemeriksaan berterusan harus dilakukan oleh doktor yang merawat untuk memerhatikan proses penyembuhan dan mengoptimumkannya jika perlu. Sebaik-baiknya, terapi konservatif dari Pecah tendon Achilles boleh dianggap lengkap setelah sekitar enam hingga lapan minggu.

Tempoh terapi

Sudah tentu, jangka masa terapi yang tepat bergantung pada kemajuan penyembuhan kecederaan. Ini juga menentukan sama ada dan prosedur pembedahan mana yang digunakan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, pesakit harus mengharapkan tempoh fisioterapi sekurang-kurangnya 12 minggu.

Proses terapi

Terdapat dua bentuk yang bertentangan dalam perlakuan an Pecah tendon Achilles: 1. imobilisasi Kaki yang cedera terpaku pada a plaster cor, kasut atau serpihan selama 4-9 minggu. Beban dan pergerakan tidak dibenarkan 2. Penjagaan selepas berfungsi awal Kaki boleh digerakkan sejurus selepas operasi.

Di bawah kawalan fisioterapeutik, pesakit belajar untuk meningkatkan beban secara beransur-ansur. Berbeza bantuan, Seperti plaster dan orthosis, juga digunakan di sini. Sehingga kini, kajian belum dapat mengenal pasti perbezaan yang relevan dalam kejayaan terapi yang dicapai.

Walaupun begitu, di banyak negara terdapat kecenderungan untuk penjagaan awal yang berfungsi awal! Kursus terapi biasa seperti ini dapat dilihat seperti berikut: Contohnya: Pada hari-hari pertama selepas operasi, seseorang bercakap mengenai fasa keradangan. Di sini, pemerhatian proses penyembuhan awal berada di latar depan.

Pada masa ini, tidak dianjurkan untuk memuat secara langsung tendon Achilles. Sebaliknya, pesakit harus berpindah yang lain sendi, seperti sendi lutut. Di samping itu, latihan dapat dilakukan dengan sihat kaki untuk mengekalkan kekuatan otot.

Semasa fasa keradangan, kaki yang terkena harus ditinggikan. Sekarang mengikuti fasa percambahan yang disebut, di mana pesakit memakai kasut bantuan tendon Achilles (orthosis) siang dan malam. Di bawah bimbingan fisioterapeutik khusus, latihan digunakan untuk meningkatkan mobiliti dan penyelarasan.

Pada masa ini, tidak ada latihan kekuatan yang dapat dilakukan kerana kekuatan tegangan tendon Achilles belum dipulihkan. Pada dasarnya, terapi pada masa ini hanya dibenarkan di kesakitan- kawasan percuma Dalam fasa yang disebut semula, orang yang terjejas bermula dari minggu ke-8 dengan berhati-hati dengan peningkatan kekuatan otot betis yang mengecut.

Di samping itu, mobiliti semakin meningkat, tetapi selalu mengetahui bahawa tendon masih belum mencapai kestabilan sepenuhnya. Pada awal minggu ke-12, tetapi selalunya ketara, lompatan mungkin dilakukan. Selalunya pesakit memulakan dengan melompat di tempat dan meningkatkan latihan hingga lompat jauh dari misalnya platform. Berdasarkan kemampuan melompat, ortopaedis dan fisioterapi yang merawat juga dapat menentukan kapan mungkin untuk memulakan sukan lagi.