Terapi | Fisioterapi untuk sakit simfisis semasa kehamilan

Terapi

Dalam rawatan simfisis kesakitan semasa mengandung, penekanan khusus harus diberikan pada terapi penstabilan aktif. Painkillers hanya boleh diambil sekiranya sangat teruk kesakitan dan berunding dengan doktor yang merawat agar tidak membahayakan anak yang belum lahir. Sebilangan tahap perlindungan pelvis juga disarankan.

Sebagai contoh, wanita hamil harus mengelakkan dari mengangkat berat dan tidak juga menuntut kestabilan pelvis. Kaki tidak boleh tersebar terlalu jauh, dan langkah lebar, sakit dada atau duduk bersila harus dielakkan. Pada waktu malam, kaki dapat dicegah berguling dengan menggunakan bantal yang dijepit di antara kaki.

Dalam fisioterapi, menstabilkan latihan lantai pelvik dan latihan otot perut dan belakang membantu meningkatkan kestabilan pelvis. Program senaman fisioterapeutik seperti ini juga dapat bermanfaat dan bermanfaat setelah kelahiran, ketika simfisis juga sering tertekan. Sekiranya terdapat aduan yang teruk, bantuan seperti tali pinggang pelvis dapat menyokong kestabilan pelvis dari luar.

Gejala

Symphyseal kesakitan selalunya hanya menjelma selama mengandung. Kedudukan tertentu, seperti berbaring telentang untuk waktu yang lama, berpusing dari satu sisi ke sisi lain, boleh menyebabkan rasa sakit di kawasan kemaluan. Kesakitan ini juga boleh berlaku bergantung pada pergerakan dan boleh memancar ke bahagian belakang atau kaki.

Kerana ketidakstabilan pada cincin pelvis, struktur yang sesuai, seperti simfisis kartilaginus, tertekan dan jengkel, dan keradangan dapat terjadi. Kesakitan kemudian boleh berlaku pada waktu rehat, terutama semasa pergerakan seperti berjalan atau menaiki tangga. Simfisis juga disambungkan ke sendi sacroiliac melalui bilah pelvis. Sekiranya simfisis dilonggarkan, ketidakstabilan ini juga boleh mempengaruhi sendi sacroiliac, menyebabkan sakit belakang atau sakit yang memancar ke bahagian belakang kaki.

Bilakah kesakitan simfisis mula berlaku semasa kehamilan?

Kesakitan simfisis biasanya berlaku semasa mengandung apabila pelvis melebar lebih banyak dan berat anak yang sedang membesar memberi tekanan pada struktur. Pada prinsipnya, bagaimanapun, pelonggaran simfisis boleh berlaku pada bila-bila masa semasa kehamilan, termasuk semasa kelahiran atau selepas melahirkan. Mengapa sesetengah wanita terjejas oleh simfisis yang melonggarkan dan yang lain tidak jelas tidak jelas. Seorang yang lemah tisu penghubung", Bentuk pelvis tertentu, tetapi juga obesiti dan rokok boleh menyumbang kepada melonggarkan simfisis.