Perubatan Tradisional Cina - Adakah ia benar-benar membantu?

Perubatan Tradisional Cina (TCM) adalah seni penyembuhan yang didirikan di China 2000 tahun yang lalu. Buddhisme, Taoisme dan juga Confucianisme telah mempengaruhi TCM melalui cara berfikir mereka. Perubatan Cina tradisional dapat dilihat sebagai rakan sejawat timur untuk perubatan ortodoks barat.

TCM melihat keseluruhan organisma sebagai unit berfungsi. Tambahan pula, pencegahan penyakit sangat penting. Teori mengenai perubatan Cina tradisional didasarkan pada apa yang disebut 5 tiang: Akupunktur dan moxibustion, terapi ubat, terapi pemakanan, Qi Gong dan terapi manual menurut Tuina.

Pengajaran Yin dan Yang juga memainkan peranan utama dalam TCM. Penyakit, misalnya, digambarkan sebagai ketidakseimbangan antara Yin dan Yang, yang mempunyai kesan negatif terhadap interaksi dinamik antara dua unit dan mengganggu organisma dalam fungsinya. Dengan menggunakan kaedah dari kawasan masing-masing dari 5 tiang, seseorang cuba memulihkannya mengimbangi melalui rawatan.

Terapi TCM

Terapi TCM dilakukan oleh ahli terapi terlatih khas, yang boleh menjadi doktor atau pengamal alternatif. Selalunya orang lain yang berminat juga boleh menyertai latihan ini. Walau bagaimanapun, di Jerman, amalan aktiviti ini disediakan untuk kumpulan profesional yang disebutkan di atas.

Matlamat terapi ini adalah untuk mengekalkan mengimbangi organisma. Ini dilakukan dengan membiarkan aliran tenaga manusia (Qi-nya) mengalir dengan bebas dan hidup sebagai individu yang selaras dengan persekitarannya. Untuk tujuan ini, diagnosis tepat mengikut perubatan tradisional Cina dilakukan terlebih dahulu.

Diagnosis terdiri daripada melihat (lidah, mata, kulit, dan lain-lain), pendengaran (sejarah perubatan, suara, penyakit sebelumnya, dan lain-lain) dan perasaan (panas, sejuk, ketegangan, nadi).

Di satu pihak, yang mengimbangi Yin dan Yang boleh terganggu. Di sisi lain ada, selain mengalir tenaga, Qi, ada juga Xue, yang dihubungkan dengan Qi dan di Barat cenderung disamakan dengan darah. Sekiranya kesesakan tenaga atau penyumbatan aliran tenaga dikesan, tindakan sasaran selanjutnya akan diambil.

Gejala individu boleh diberikan kepada lingkaran fungsional tertentu, yang tidak semestinya sesuai dengan konteks perubatan ortodoks Barat. Melalui kaedah rawatan seperti akupunktur, terapi ubat, Qi Gong, terapi pemakanan atau Tuina, penyumbatan dapat dilepaskan dan keseimbangan bertenaga dapat dipulihkan. Pada prinsipnya, semua penyakit dapat dirawat dengan TCM. Di Barat, bentuk terapi ini semakin penting, tetapi biasanya masih disertai dengan ubat ortodoks, sekurang-kurangnya untuk penyakit serius. Di negara-negara Timur Jauh, semua aduan dari penyakit mental hingga penyakit organ dalaman atau sistem muskuloskeletal untuk anestesia semasa operasi dirawat dengan TCM.