Rawat Inkontinensia

Ramai penghidap mendapati masalah lemah kawalan kencing topik yang memalukan dan oleh itu jangan bercakap mengenainya - walaupun dengan doktor. Tetapi, jika anda menghadapi masalah menahan kencing atau najis, anda mesti berjumpa doktor. Bagi orang ini, topik ini bukanlah perkara baru atau tidak biasa - jadi jangan menangguhkan lawatan ke doktor dengan tidak perlu. Rawatan yang sesuai untuk anda khususnya selalu bergantung pada bentuk masalah lemah kawalan kencing. Sehingga terapi berkesan, ada pelbagai bantuan seperti sisipan atau lampin yang dapat meningkatkan kualiti hidup anda.

Rawat dahulu secara konservatif

Untuk sebab-sebab tertentu, seperti extraurethral masalah lemah kawalan kencing atau diperbesarkan prostat, pembedahan biasanya selalu diperlukan. Begitu juga dengan masalah dengan uretra selalunya perlu ditangani melalui pembedahan. Dan untuk a pundi kencing yang terlalu aktif atau tidak dapat mengosongkan pundi kencing dengan sendirinya perentak jantung boleh tolong. Walau bagaimanapun, kaedah konservatif harus selalu habis sebelum pembedahan. Kaedah konservatif termasuk mengambil ubat. Anticholinergics ditetapkan untuk inkontinens terdesak, penyekat reseptor alfa untuk inkontinensia limpahan, dan parasimpatolitik untuk inkontinensia refleks. Anda juga mungkin perlu meletakkan kateter untuk inkontinensia refleks atau inkontinensia limpahan. Ia juga penting untuk melakukan latihan lantai pelvik otot. Ini dapat dilakukan sama ada secara aktif melalui latihan gimnastik khas atau secara pasif electrotherapy. Dalam kes ini, otot di lantai pelvik dilatih oleh impuls elektrik. Latihan tandas juga boleh membantu: Di sini, bersama dengan doktor anda, anda menentukan jumlah minuman dan jumlah minuman serta waktu tandas yang tetap.

Latihan lantai panggul menguatkan otot

Lantai pelvik senaman sangat digalakkan, terutamanya untuk peningkatan tekanan, kerana dasar pelvis menyokong otot sfinkter pundi kencing. Oleh itu, lantai pelvis yang kuat dapat mencegah inkontinensia. Latihan memastikan otot di kawasan dasar panggul dikuatkan secara khusus. Sebaiknya belajar latihan bersama-sama dengan ahli fisioterapi. Dengan cara ini anda dapat memastikan bahawa anda melakukan latihan dengan betul dan latihannya juga berkesan. Sebagai alternatif, berikut adalah 10 latihan lantai panggul yang boleh anda lakukan dengan mudah di rumah.

Pertolongan cemas untuk inkontinensia tinja

Kaedah seperti latihan lantai panggul, electrotherapy latihan tandas juga boleh membantu untuk inkontinensia tinja. Berunding dengan doktor yang merawat, julap atau perencat mobiliti juga boleh digunakan untuk merangsang kolon untuk menghilangkan najis atau mengurangkan kekerapan buang air besar. Walau bagaimanapun, inkontinensia tinja sering dapat diperbaiki dengan ketara dengan perubahan tabiat pemakanan. Sebaiknya pengambilan makanan kaya serat secara berkala. Sebaliknya, anda juga harus mengelakkan makanan kembung sebanyak mungkin alkohol dan kopi. Melalui pembedahan, a perentak jantung boleh dimasukkan untuk meningkatkan interaksi dasar pelvis, usus, sfinkter dan otak. Selain itu, pembedahan dapat menjahit sfinkter yang cedera atau memasukkan sfinkter buatan. Pembedahan besar juga mungkin, bergantung kepada penyebabnya.

Lampin dan alas untuk inkontinensia.

Untuk menjadikan kehidupan seharian dengan kencing dan inkontinensia tinja sebanyak mungkin, terdapat pelbagai kaedah. Gunakan ubat ini sehingga rawatan jangka panjang berkuatkuasa. Terima kasih kepada ubat-ubatan tersebut, anda boleh menjalani kehidupan seharian tanpa perlu risau bahawa seseorang akan menyedari ketidaksinambungan anda. Biasa bantuan untuk inkontinensia adalah pad penyerap, lampin inkontinensia dan tampon dubur. Bagi lelaki, ada juga yang disebut a kondom urinal: Ini adalah pembinaan seperti kondom di mana air kencing dimasukkan ke dalam beg yang berasingan.

Lebih banyak petua untuk inkontinensia

  • Pergi ke tandas dengan kerap - tidak terlalu jarang atau terlalu kerap. Sekiranya anda terlalu kerap ke bilik mandi, pundi kencing terbiasa dengan sebilangan kecil air kencing dan tidak lagi dapat menyimpan jumlah yang lebih besar. Sebaliknya, jika anda jarang berjalan, otot pundi kencing boleh meregang dan fungsi pundi kencing dapat terganggu.
  • Elakkan makanan yang merengsakan pundi kencing. Ini termasuk, sebagai contoh, kopi dan makanan pedas. Sekiranya terdapat inkontinensia tinja, terutamanya makanan kembung tidak sesuai diet kaya dengan serat, sebaliknya, boleh memberi kesan positif.
  • Jika anda berat badan berlebihan, anda harus cuba menurunkan beberapa kilo. Kerana berat badan berlebihan meningkatkan tekanan di rongga perut, yang dapat memperburuk inkontinensia yang ada. Sekiranya anda menurunkan berat badan, biasanya juga latihan lantai pelvis menunjukkan kesan yang lebih baik.
  • Jika anda mempunyai inkontinensia kencing, ambil cecair secukupnya walaupun tidak selesa. Jika tidak, yang keinginan untuk membuang air kecil meningkat lebih jauh kerana air kencing yang pekat. Begitu juga, risiko cystitis mungkin meningkat.