Rawatan | Abses di dahi

Rawatan

Abses kecil tidak memerlukan rawatan dan biasanya sembuh sendiri dalam beberapa hari. Sekiranya besar abses di dahi, anda harus selalu berjumpa doktor yang akan merawat bisul secara profesional. The abses tidak boleh dinyatakan dengan sendirinya, jika tidak, komplikasi serius mungkin berlaku.

. abses mesti matang, iaitu nanah berkumpul di permukaan kulit dan kelihatan seperti kuning kepala. Abses yang belum matang dapat dirawat dengan salap daya tarikan yang disebut setelah berunding dengan doktor, yang membantu merebus lebih cepat matang dan nanah untuk mengeringkan. Salap penarik juga mempunyai kesan anti-radang dan mendorong penyembuhan yang cepat.

Dalam beberapa kes, rawatan dengan salap daya tarikan juga menyebabkan pembukaan abses dan pengeringan secara spontan dengan sendirinya. Untuk mempromosikan proses penyembuhan, doktor menetapkan antibiotik yang harus diambil selama beberapa hari. Biasanya abses dibelah oleh doktor semasa prosedur pembedahan kecil.

Namun, di kawasan muka, abses tidak dapat dibelah kerana terdapat risiko tinggi bakteria terbawa-bawa. The darah dari kawasan muka mengalir melalui urat kecil ke bahagian dalam tengkorak. Dengan cara ini, patogen juga dapat mencapai otak dan menyebabkan meningitis atau abses di sana.

Oleh itu, rawatan konservatif dengan salap dan krim disyorkan untuk rawatan abses di dahi. Seorang abses di dahi dalam keadaan tidak boleh dinyatakan sendiri. Dengan menekan sekeliling, bakteria dan nanah diremas lebih dalam ke dalam tisu, yang boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa. Sekiranya kuman memasuki aliran darah atau limfa kapal, mereka boleh merebak dengan cepat ke seluruh badan dan sebab darah keracunan (sepsis). Mendorong di dahi boleh menyebabkan kerosakan yang sangat besar, kerana ada risiko bakteria cepat masuk otak, di mana mereka boleh menyebabkan keradangan dan abses.

Tempoh

Tempoh satu abses di dahi bergantung terutamanya pada ukuran keradangan. Nanah kecil jerawat matang dalam masa satu hingga dua hari dan kemudian sembuh dengan cepat sendiri. Sekiranya terdapat abses yang lebih besar, doktor mesti mendapatkan nasihat untuk memotong benjolan dan membiarkan nanah mengering. Luka pada kulit biasanya sembuh dengan sendirinya setelah beberapa hari.