Rawatan | Tendonitis Achilles disebabkan oleh antibiotik

Rawatan

Terapi terpenting untuk Tendon Achilles keradangan menggunakan antibiotik adalah pertukaran segera terapi antibiotik dari fluoroquinolones kepada kumpulan antibiotik lain. Selepas itu, pencetus keradangan dipecah di dalam badan, sehingga keradangan tidak boleh meningkat lebih jauh. Pada fasa akut, terapi simptomatik dengan ubat analgesik dan anti-radang juga harus dijalankan.

Namun, secara khas, tidak ada tindak balas yang baik antibiotik untuk Tendon Achilles keradangan. Selain itu, penyejukan dan penggunaan ubat rumah seperti kompres quark atau bungkus cuka epal dapat membantu mengatasi penyakit ini kesakitan dan keradangan. Juga penting untuk melindungi Achilles secara konsisten tendon untuk mengelakkan kerengsaan tendon.

Walaupun antibiotik tidak lagi terdapat di dalam badan, namun Tendon Achilles keradangan boleh bertambah buruk. Untuk melegakan tendon Achilles, pembalut atau baji tumit juga boleh digunakan. Di samping itu, fisioterapi harus dijalankan di mana fungsi tendon Achilles perlahan dilatih semula. Walau bagaimanapun, pendekatan berhati-hati ditunjukkan agar tendon Achilles tidak diberi tekanan berlebihan.

Tempoh penyakit

Sangat sukar untuk meramalkan berapa lama keradangan tendon Achilles akan berlaku antibiotik. Pertama sekali, penting untuk penyembuhan bahawa hubungan antara pengambilan antibiotik dan keradangan dikenali. Jika tidak, gejala menjadi lebih teruk dan tendon Achilles terjejas teruk.

Sekiranya terapi antibiotik diubah, seseorang harus mengharapkan jangka masa sekurang-kurangnya 4 hingga 6 minggu hingga Achilles tendon berdaya tahan lagi. Khususnya jika kedua-dua belah pihak terjejas, ini menunjukkan reaksi kuat tubuh terhadap antibiotik, sehingga jangka waktu penyembuhan yang lebih lama mesti diharapkan. Seperti yang sering terjadi pada keradangan tendon Achilles yang “normal”, namun gejala tersebut dapat dirasakan dalam jangka waktu yang lebih lama. Selalunya memerlukan beberapa bulan hingga setengah tahun sebelum Achilles tendon telah pulih sepenuhnya.

Begitu tinggi risiko merobek tendon Achilles

Umumnya diketahui bahawa antibiotik tertentu boleh menyebabkan pecahnya tendon Achilles secara spontan. Ini berlaku terutamanya untuk levofloxacin fluoroquinolone. Walaupun begitu, pecahnya tendon Achilles adalah salah satu kesan sampingan ubat yang sangat jarang berlaku.

Walaupun terdapat beberapa kajian, belum dapat dipastikan sama ada faktor lain menyokong pecahnya tendon Achilles. Oleh itu, risiko kejadian ini tidak dapat diukur dengan tepat. Walau bagaimanapun, tekanan tambahan, seperti pra-kerosakan tendon atau tekanan fizikal yang berat sebagai tambahan kepada antibiotik, adalah penyebab berlakunya robekan tendon Achilles. Terdapat juga spekulasi mengenai hubungan antara pecahnya tendon Achilles dan usia orang yang terjejas dan penggunaan kortison. Artikel ini mungkin menarik bagi anda: pecah tendon Achilles