Keradangan Tubal dan Keradangan Ovari: Punca, Gejala & Rawatan

Tubal keradangan dan keradangan ovari (istilah perubatan: adneksitis) adalah salah satu penyakit serius di bidang ginekologi. Selalunya, keradangan berpunca dari jangkitan bakteria. Penyakit ini boleh menjadi akut atau kronik. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh menyebabkan komplikasi besar, termasuk kemandulan.

Apakah keradangan pada saluran tuba dan ovari?

Anatomi organ pembiakan dan seksual wanita menunjukkan dengan jelas tiub fallopio dan ovari. Tubal keradangan dan keradangan ovari selalu berlaku bersama dalam kebanyakan kes. Tiub terpencil atau keradangan ovari berlaku sangat jarang. Juga, biasanya kedua-dua bahagian ovari selalu meradang. Selalunya mempengaruhi wanita usia reproduktif. Sebelum baligh dan selepasnya menopaus, penyakit ini jarang berlaku. Kejadian keradangan daripada tiub fallopio dan ovari sangat bergantung pada kebersihan dan aktiviti seksual orang yang terkena. Penyakit ini sering berlanjutan untuk jangka masa yang panjang dan mempengaruhi kehidupan yang lengkap, kadang-kadang ketara, dan boleh membawa hingga komplikasi teruk, malah kemandulan. Antara penyakit ginekologi, keradangan pada tiub fallopio dan ovari adalah salah satu penyakit serius.

Punca

Keradangan tuba dan keradangan ovari disebabkan oleh jangkitan bakteria dalam kebanyakan kes. Virus jarang memainkan peranan. Terdapat pelbagai patogen yang boleh menyebabkan penyakit. Selalunya keradangan disebabkan oleh gonococci. Walau bagaimanapun, Chlamydia trachomatis, Staphylococcus, Streptococcus dan lain-lain patogen juga boleh menyebabkan keradangan pada saluran tuba dan ovari. Dalam kebanyakan kes, terdapat jangkitan campuran. Ini bermaksud bahawa beberapa patogen bertanggungjawab untuk jangkitan. Patogen boleh sampai ke ovari dan tiub fallopi dengan cara yang berbeza. Sekiranya patogen mencapai tiub fallopi dan ovari dari faraj melalui uterus, ini disebut jangkitan menaik. Dalam jangkitan menurun, patogen memasuki ovari dan tiub fallopian dari organ tetangga, seperti lampiran. Jangkitan hematogen berlaku apabila patogen menyebar melalui aliran darah, menyebabkan keradangan pada saluran tuba dan ovari.

Gejala, keluhan, dan tanda

Dalam kebanyakan kes, keradangan tuba dan ovari akut dapat dilihat dengan menarik kesakitan pada satu atau kedua-dua belah perut, bergantung pada sama ada hanya satu sisi yang terjejas atau kedua-duanya. Pada kebanyakan wanita, gejala muncul kira-kira seminggu selepas itu haid. Perut mungkin membesar, dan dinding perut tegang dan sensitif terhadap tekanan. Wanita yang terjejas juga biasanya merasa letih dan sakit. Gejala lain termasuk hubungan seksual yang menyakitkan, keputihan berbau yang tidak menyenangkan, pendarahan antara haid dan kesakitan semasa membuang air kecil. Sembelit or cirit-birit serta loya dengan loya juga mungkin. Semasa a pemeriksaan ginekologi, yang serviks peka terhadap kesakitan, yang uterus membesar dan juga bertindak balas terhadap sentuhan dengan kesakitan. Wanita yang terkena aduan tersebut harus berjumpa pakar sakit puan untuk menjelaskan sebabnya. Sekiranya keradangan akut pada saluran tuba / ovari tidak dirawat atau tidak dirawat dengan secukupnya, ia boleh menjadi kronik dan menyebabkan keradangan berulang dengan parut. Di samping itu, umum keadaan semakin lemah dan ketidakteraturan dalam kitaran haid juga boleh berlaku.

Diagnosis dan kursus

Untuk mendiagnosis keradangan saluran tuba dan ovari, pemeriksaan ginekologi memberikan petunjuk pertama kepada keadaan. Ini termasuk sensitif terhadap tekanan dan membesar uterus, sakit pada serviks dengan pergerakan, dan pelepasan. Smear dari serviks boleh digunakan untuk mengesan patogen dan menentukan putihnya darah kiraan sel. Untuk tujuan ini, warna putih darah sel dikira di bawah mikroskop dan kultur disiapkan dengan bahan smear. Ini memberikan maklumat mengenai patogen mana yang ada dan yang mana antibiotik boleh digunakan untuk rawatan. A darah ujian juga dapat memberikan maklumat mengenai tanda-tanda keradangan yang ada. Ultrasound pemeriksaan atau pantulan rongga perut boleh, jika perlu, memberi rawatan kepada doktor maklumat lanjut.Rawatan cepat sangat penting untuk penyakit ini. Sekiranya keradangan dirawat terlalu lambat atau tidak sama sekali, komplikasi boleh timbul. Contohnya, keradangan boleh merebak ke organ sekunder. Kesakitan yang berpanjangan atau sekata kemandulan boleh berlaku akibat keradangan kronik tiub fallopio dan ovari. Sekiranya sebelah kanan sakit perut berlaku, doktor harus menolak apendiks. Tambahan pula, laparoskopi dapat membersihkan perut akut.

Komplikasi

Keradangan tuba dan ovari, juga disebut adneksitis, berlaku sama ada dengan atau selepas vaginitis dan paling sering menyerang wanita muda. Semasa remaja juga menopaus, simptomnya jarang muncul. Gejala ini timbul kerana jangkitan pada kawasan faraj. Terdapat hubungan antara kekurangan kebersihan dan peningkatan aktiviti seksual. Wanita yang terjejas mengadu lebih rendah sakit perut, keletihan dan demam. Selalunya, gejala ini disalahtafsirkan oleh pesakit sendiri. Pada tanda pertama, disarankan, terutama bagi wanita muda, untuk segera mendapatkan bantuan perubatan. Menurut hasil kajian, antibiotik dan pengambilan cecair yang mencukupi diberikan dalam perubatan terapi untuk mengandungi patogen. Sekiranya keradangan saluran tuba dan ovari tidak dirawat tepat pada waktunya, akibat komplikasi berkumpul, yang menyebabkan kerosakan kronik yang teruk. Gejala boleh berkembang dalam beberapa bulan dan penyebabnya peritonitis. jerebu fokus dan abses boleh terbentuk di rongga perut. Sekiranya nanah terkumpul di rongga perut, pembedahan mesti dilakukan dengan segera, kerana kuman boleh menyebabkan keracunan darah. Setelah tahap kronik tercapai, terdapat risiko lekatan pada ovari dan, jika pesakit ingin mempunyai anak, kemungkinan kehamilan ektopik atau bahkan kemandulan. Sekiranya berlaku kronik adneksitis dan rawatan sakit yang tidak lagi berkesan, intervensi pembedahan jarang dapat dielakkan.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya ada yang tidak biasa sakit di bahagian bawah abdomen, serta ketidakselesaan gastrointestinal atau pendarahan antara satu tempoh, mungkin terdapat keradangan pada saluran tuba atau ovari. Sekiranya simptom tidak mereda selewat-lewatnya satu minggu atau bahkan peningkatan intensiti dan jangka masa, lawatan ke doktor adalah disyorkan. Ini benar terutamanya jika gejala di atas berlaku selepas vaginitis. Sekiranya aduan lebih lanjut seperti sakit semasa kencing atau pendarahan berselang berlaku, nasihat perubatan diperlukan. Tanda-tanda amaran lain adalah pelepasan bernanah dari vagina dan rahim yang sakit. Dengan meningkatnya jangka masa penyakit ini, saluran dan ovari fallopian yang bengkak dan sensitif terhadap tekanan juga berlaku. Wanita yang menyedari gejala di atas harus membuat janji temu dengan pakar sakit puan dan sebabnya dijelaskan dan, jika perlu, dirawat. Sekiranya keradangan pada saluran tuba atau ovari dibiarkan tidak dapat dirawat, ia boleh berkembang menjadi adnexitis kronik. Penyakit ini memerlukan rawatan perubatan yang menyeluruh, yang sering memakan masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun dan dikaitkan dengan komplikasi seperti kemandulan. Itulah sebabnya walaupun keradangan tuba atau ovari akut harus dinilai dan dirawat secara perubatan.

Rawatan dan terapi

Rawatan keradangan pada saluran tuba dan ovari biasanya selalu konservatif, iaitu dengan bantuan ubat. Rawatan pembedahan mungkin diperlukan hanya jika timbul komplikasi. Ini mungkin diperlukan, misalnya, jika abses telah terbentuk di kawasan pelvis. Rawatan konservatif biasanya dilakukan dengan bantuan antibiotik. Spektrum luas antibiotik biasanya digunakan, kerana dalam kebanyakan kes, beberapa patogen terlibat dalam keradangan saluran tuba dan ovari. Sebagai tambahan kepada antibiotik, ubat antiphlogistik sering digunakan. Ini adalah ubat-ubatan yang melawan proses keradangan. Di samping itu, kebanyakan pesakit juga diberi persediaan untuk menghilangkan rasa sakit. Rawatan boleh berlangsung sehingga 20 hari. Walaupun gejala akut sudah reda, adalah mustahak untuk meneruskan rawatan. Ini penting kerana kemandulan boleh berlaku jika keradangan tidak sembuh sepenuhnya. Ini juga mencegah patogen berkembang biak lebih jauh dan mungkin mengembangkan daya tahan terhadap antibiotik terpakai. Semasa gejala akut, hubungan seksual harus dielakkan. Di samping itu, rehat di tempat tidur harus diperhatikan dalam keradangan akut pada saluran tuba dan ovari.

Prospek dan prognosis

Prognosis keradangan tuba atau keradangan ovari adalah baik. Dalam kira-kira 80% kes yang didaftarkan, dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, ada penawar dan juga kebebasan dari gejala. Tanpa rawatan perubatan, terdapat risiko keradangan merebak ke organ perut yang berdekatan. Paling baik, ini mengakibatkan kelewatan dalam proses penyembuhan, tetapi juga dapat memicu komplikasi serius lainnya. Sebagai tambahan kepada peritonitis, pembangunan bagi apendiks adalah mungkin. Sakit, masalah pencernaan dan kerosakan tisu pada organ boleh berkembang. Dalam kes yang teruk, pesakit berisiko mengancam nyawa keadaan. Keradangan usus yang maju membawa pecahnya organ. Sekiranya keradangan pada saluran tuba atau ovari berubah menjadi penyakit kronik, penurunan kualiti hidup yang ketara dijangka disebabkan oleh gangguan yang ada. Di samping itu, keradangan dalam kes ini meningkatkan risiko kemandulan bagi wanita itu. Ini boleh mencetuskan sakit mental dan memburukkan umum kesihatan keadaan. Oleh itu, stabil sistem imun dan gaya hidup sihat penting untuk prognosis keradangan tiub fallopi dan ovari. Di samping itu, tidak boleh ada keadaan lain yang sudah ada yang boleh menyebabkan kelewatan. Sekiranya syarat-syarat ini dipenuhi, rawatan perubatan akan mencapai kebebasan sepenuhnya dari gejala dalam beberapa minggu tanpa kerosakan selanjutnya.

pencegahan

Keradangan tuba dan radang ovari dapat dicegah sampai batas tertentu. Kebersihan diri yang teliti, serta kebersihan seksual yang baik, dapat mencegah jangkitan. Menggunakan kondom adalah kaedah yang baik untuk melindungi daripada vaginitis. Ini sering menjadi penyebab keradangan pada saluran tuba dan ovari.

Penjagaan selepas itu

Sebagai peraturan, langkah-langkah rawatan selepas rawatan untuk keradangan tuba dan keradangan ovari sangat terhad. Dalam kes ini, penyakit itu sendiri harus diperiksa terlebih dahulu dan dirawat oleh doktor. Hanya penyembuhan lengkap dari keradangan ini yang dapat mencegah ketidakselesaan atau komplikasi lebih lanjut. Semakin awal keradangan pada saluran tuba dan ovari dikesan, semakin baik biasanya penyakit ini semakin jauh. Atas sebab ini, doktor mesti berjumpa dengan gejala dan tanda pertama dari salah satu keradangan ini. Oleh kerana mereka yang terjejas biasanya bergantung pada pengambilan antibiotik, penjagaan harus selalu diambil untuk memastikan bahawa dos yang betul diambil dan untuk jangka masa yang betul. Walaupun selepas gejala keradangan pada tiub fallopio dan ovari telah reda, antibiotik tetap harus diambil sekiranya ini telah ditetapkan oleh doktor. Sekiranya terdapat ketidakpastian atau keraguan, doktor harus selalu berjumpa untuk mengelakkan komplikasi. Selanjutnya, hubungan seksual harus dielakkan semasa rawatan keradangan pada saluran tuba dan ovari. Pesakit harus selalu berehat dan menjaga rehat di tempat tidur. Usaha harus ditahan. Dalam kebanyakan kes, keradangan pada saluran tuba dan ovari dapat dirawat dengan baik, sehingga tidak ada penurunan jangka hayat orang yang terkena.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Oleh kerana terdapat risiko besar kemandulan jika tidak dirawat, keradangan pada saluran tuba atau ovari harus selalu diperiksa oleh pakar sakit puan. Hasil pemeriksaan ini menentukan rawatan seterusnya. Dalam kebanyakan kes, antibiotik diberikan selama beberapa hari. Oleh kerana ini juga melumpuhkan usus dan membunuh usus yang sihat bakteria, mereka yang terkena boleh mengambil bakteria probiotik pada masa yang sama. Ini boleh didapati di farmasi di serbuk atau drop form. Ini juga menyokong sistem imun, yang selain antibiotik, sangat dicabar oleh keradangan yang ada. Keradangan pada tuba fallopi juga selalu dikaitkan dengan kelemahan flora usus. Mengambil ubat penahan sakit seperti ibuprofen (analgesik) boleh diambil sebagai menambah untuk jangka masa yang terhad. Untuk menopang tubuh semasa pemulihan, disarankan untuk tetap berehat di tempat tidur. Penyebaran patogen dapat diatasi dengan mengambil cairan yang mencukupi - perairan mineral dan tanpa gula teh herba sesuai - dan juga diet kaya dengan bahan penting dan mineral. Terapi mikronutrien sebagai pemakanan menambah juga boleh menyokong. Sebagai contoh, selenium telah terbukti dapat mengurangkan proses keradangan di dalam badan. Hubungan seks harus dielakkan. Homeopati, Apis D4 (gejala sebelah kanan) dan Lachesis D12 (gejala sebelah kiri) membantu. Untuk mencegah jangkitan semula, penjagaan harus diambil untuk menjaga kebersihan yang mencukupi di kawasan intim kedua pasangan - sebelum hubungan seksual.