Ujian Cepat Hepatitis C

Apa itu Ujian Cepat Hepatitis C?

A hepatitis Ujian cepat C adalah ujian untuk mengesan spesifik antibodi terhadap hepatitis Virus C. Ini memberitahu kita sama ada a hepatitis Jangkitan C ada atau tidak. Ujian berfungsi dengan kecil darah sampel dan dapat dinilai setelah beberapa minit.

Beberapa ujian boleh didapati di Internet untuk kegunaan rumah. Walau bagaimanapun, ujian ini tidak boleh dipercayai. Sekiranya disyaki jangkitan hepatitis, lebih baik pergi ke doktor. Ini menjimatkan banyak wang di satu pihak dan di sisi lain doktor mesti berunding selambat-lambatnya apabila ujian rumah positif diperoleh untuk menjalankan ujian pengesahan dan memulakan terapi.

Petunjuk untuk ujian cepat hepatitis C

Pada fasa pertama penyakit ini, hepatitis C selalunya berjalan tanpa gejala. Tanda-tanda klinikal jangkitan mungkin termasuk keletihan, kurang selera makan, kesakitan di bahagian atas perut kanan, loya, muntah dan demam. Sekiranya gejala ini berlaku, ujian untuk hepatitis mungkin berguna.

Ujian untuk hepatitis C juga masuk akal bagi orang yang tergolong dalam kumpulan risiko. Ini termasuk orang yang menggunakan dadah, terutama jika mereka mempunyai jarum bersama dan peralatan ubat lain ("berkongsi jarum"). Orang yang melakukan hubungan seks tanpa perlindungan dengan pasangan seksual yang sering berubah juga berisiko untuk hepatitis C. Kumpulan risiko terakhir adalah kakitangan perubatan selepas kecederaan pada jarum atau selepas sentuhan membran mukus dengan rembesan yang berpotensi menular.

Bilakah ujian cepat hepatitis C tidak masuk akal?

Pertama sekali, perlu diingatkan sekali lagi bahawa tidak digalakkan melakukan ujian cepat hepatitis C di rumah. Ujian ini tidak sesuai untuk orang yang tidak berisiko, kerana mereka tidak mungkin terjejas. Walau bagaimanapun, jika ragu-ragu, disarankan untuk melakukan ujian yang boleh dipercayai oleh doktor. Ia juga tidak masuk akal untuk melakukan ujian cepat hepatitis C sebelum jangka waktu 10 minggu berlalu setelah kemungkinan terjadinya jangkitan. Sebelum masa ini, jumlahnya antibodi dalam darah tidak cukup tinggi untuk mengesannya dengan pasti.