Ujian Coagulase

Definisi - Apakah ujian koagulase?

Ujian koagulase dilakukan untuk mengesan bakteria. Bakteria dari kumpulan staphylococci dapat dibezakan dengan faktor penggumpalan yang disebut. Terdapat koagulase-positif staphylococci (Staphylococcus aureus) dan negatif koagulase staphylococci (Staphylococcus epidermidis). Ujian biasanya dilakukan di makmal. Pengesanannya membolehkan terapi disesuaikan secara khusus dengan bakteria.

Petunjuk untuk ujian koagulase

Ujian coagulase dilakukan sekiranya disyaki jangkitan staphylococci. Ini adalah bakteria sfera. Sebilangannya juga terdapat pada kulit orang yang sihat, tetapi menyebabkan jangkitan pada luka.

Ini bermakna bahawa mereka patogenik secara fakultatif. Semua staphylococci menyebabkan penyakit yang berbeza. Perbezaan dibuat antara staphylococci positif koagulase seperti S. aureus, yang sebagai MRSA (tahan methicillin Staphylococcus aureus) boleh menyebabkan jangkitan berbahaya kerana mengembangkan ketahanan terhadap banyak orang antibiotik.

Perkara ini sangat ditakuti di hospital. Jangkitan boleh menyebabkan perkembangan abses dan jangkitan sistemik. Contoh staphylococci negatif koagulase adalah S. epidermidis, yang menjajah kulit yang sihat, dan S. haemolyticus.

Ini boleh menyebabkan kerengsaan dan keradangan tempatan. Untuk membezakan bakteria mana yang dijangkiti luka, ujian coagulase diperlukan. Petunjuk mungkin: sepsis staphylococcal, dermatitis, abses, toksik kejutan sindrom, MRSA. Ujian ini juga semakin banyak digunakan di makmal atau biologi.

Persediaan untuk ujian koagulase

Untuk melakukan ujian koagulase, sampel kawasan yang dijangkiti mesti diambil terlebih dahulu. Ini boleh dilakukan oleh kulit atau hidung sapu, misalnya. Terdapat tabung smear khas untuk tujuan ini.

Ini kemudian dihantar ke makmal, di mana smear diedarkan pada plat agar yang disebut. Di pinggan ini terdapat nutrien yang mana bakteria diusahakan dan membentuk jajahan. Dari koloni bakteria, bahan kini boleh diambil dan digunakan untuk ujian.

Prosedur

Bahan yang diperoleh dari koloni bakteria yang ditanam kini dipindahkan ke slaid. Di sana ia dicampurkan dengan plasma yang mengandung fibrinogen. Fibrinogen adalah enzim dari koagulasi lata.

Staphylococci positif koagulase mempunyai apa yang disebut faktor penggumpalan A. Faktor ini melepaskan koagulase, yang mengaktifkan trombin enzim melalui pelbagai mekanisme, yang seterusnya membelah fibrinogen menjadi fibrin. Hasilnya adalah pembentukan gumpalan kecil.

Oleh itu, tindak balas koagulase adalah positif dan ia adalah staphylococcus positif koagulase, iaitu S. aureus. Varian yang agak ketinggalan zaman adalah ujian tiub. Di sini koloni bakteria dicampurkan dengan plasma bukan pada slaid tetapi dalam tabung uji. Hasilnya dan penilaiannya sama. Walau bagaimanapun, ujian ini memerlukan masa yang lebih lama daripada ujian slaid.